سرویس مد و لباس هنرآنلاین: دهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر که البته از روز گذشته با برپایی دو وبینار در بخش بین‌الملل آغاز به کار کرده بود، از امروز سه‌شنبه ساعت ۱۴ و با حضور سیده مرضیه شفاپور دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، صدیقه پاک‌بین دبیر جشنواره و جمعی از فعالان بخش‌های مختلف عرصه مد و لباس در مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی تهران آغاز به کار کرد.

در این دوره از جشنواره، تنها بخش‌ نمایشگاهی به‌صورت حضوری برپا شده و سایر بخش‌ها همچون کارگاه‌های آموزشی، نشست‌های تخصصی، بین‌الملل و مؤسسات به شیوه مجازی برگزار می‌شود؛ در حقیقت بخش‌هایی همچون اتحادیه‌ها، انجمن‌ها، ویترین ملی، خانه‌های مد و مؤسسات فرهنگی، هنری و آموزشی حوزه مد و لباس که همه‌ساله در قالب برپایی غرفه‌های، محلی برای هم‌افزایی و هم‌اندیشی جامعه مد و لباس کشور بود، امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا این فرصت را از دست داده‌اند.

بخش‌های اصلی جشنواره دهم مد و لباس فجر شامل طراحی و تصویرسازی (مسابقه و نمایش)، علمی پژوهشی، صنعت و فناوری‌های نوین، اتحادیه‌ها، انجمن‌ها، خانه‌های مد و مؤسسات مد و لباس، استان‌ها و اقوام (به‌صورت غیرمتمرکز در سراسر کشور) و بین‌الملل است.

در بخش رقابتی جشنواره، آثاری در بخش‌های طراحی لباس، طراحی پارچه، طراحی جواهرات و زیورآلات، طراحی کیف و کفش، چادر، پوشش سر و مسابقه زنده طراحی (از ایده تا اجرا) به رقابت گذاشته شده‌اند و همچنان اخباری درباره چندوچون بخش مسابقه زنده به دلیل محدودیت‌های کرونایی منتشر نشده است.

به گفته شفاپور دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در جمع حضار مراسم افتتاحیه، در سال جاری کرونا مشکلات متعدد بسیاری را در مسیر برگزاری جشنواره و پیش پای برگزارکنندگان قرار داد، بااین‌همه به احترام تمامی هنرمندانی که در این دوره از جشنواره حضور به هم رساندند، تمام تلاش راه به کار بسته‌اند که نمایشی درخور از آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره داشته باشند.

موضوع ویژه این دوره از جشنواره در کلیه بخش‌های مسابقه شهر کاشان است و در قالب شعار «بهشت کاشان» تلاش شده که هنرمندان تمامی بخش‌ها، آثاری را ملهم از جغرافیا، تاریخ، فرهنگ و هنر این منطقه ارائه دهند.

دهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر که تحقق اصول و سیاست‌های کلان فرهنگی و هنری نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه مد و لباس و همچنین شناسایی، تبیین و تثبیت چارچوب‌ها و استانداردهای کیفی گونه‌های مختلف محصولات مد و لباس از مهم‌ترین اهداف آن عنوان‌شده، تا روز دوم اسفندماه ادامه دارد.