سرویس مد و لباس هنرآنلاین: نشست رسانه‌ای دهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، دوشنبه ۲۰ بهمن‌ماه با حضور سیده مرضیه شفاپور دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، صدیقه پاک‌بین دبیر جشنواره و تنی چند از دبیران بخش‌های مختلف جشنواره در سالن جلسات معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

سیده مرضیه شفاپور در ابتدای این نشست با اشاره به موضوع این دوره از جشنواره اذعان داشت: پیرو برگزاری موفق دو دوره گذشته جشنواره در راستای انتخاب موضوع مشخص برای این رویداد و همچنین بر اساس ابلاغیه و آئین‌نامه جشنواره از سوی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، در سال جاری نیز شهر کاشان را به‌عنوان موضوع جشنواره در نظر گرفتیم چرا که این منطقه علاوه بر نزدیکی به شهرهایی همچون اصفهان به‌عنوان قطب نساجی کشور و دارا بودن ظرفیت‌های گوناگون فرهنگی، تاریخی و هنری به‌نوعی خاستگاه هویت اسلامی و ایرانی بوده و است.

او اذعان داشت: یکی از مهم‌ترین رخدادهای این دوره از جشنواره به فعالیت دبیرخانه‌های غیرمتمرکز در ۹ استان تهران، خراسان رضوی، فارس، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، کرمانشاه، مازندران و هرمزگان اختصاص داشت که خوشبختانه فضا و فرصت مناسبی را برای مشارکت هر چه بیشتر هنرمندان سراسر کشور با این رویداد فراهم آورد.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در ادامه به توضیحاتی درباره بخش بین‌الملل این دوره از جشنواره پرداخت و گفت: امسال این بخش به‌صورت نمایشگاهی دایر نخواهد بود و برگزاری وبینار با موضوعات گوناگون ازجمله برنامه‌ها در این بخش است که با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار می‌شود.

رونمایی از مجموعه "ایران دخت" در قالب ۱۰ اثر ملهم از نمادهای فرهنگی و تاریخی سراسر کشور، برگزاری بخش ویژه سردار سلیمانی در حوزه طراحی و ساخت زیورآلات، برگزاری مسابقه زنده از ایده تا اجرا طی چهار روز در بخش‌های مانتوی اجتماع، پیراهن مردانه، بالاپوش و چادر زنانه و تقدیر از تنی چند از پیشکسوتان عرصه طراحی پارچه، لباس و سوزن‌دوزی از دیگر بخش‌های جشنواره است که شفاپور در این نشست به آن‌ها اشاره کرد.

شفاپور همچنین به مکاتبات پی‌درپی با ستاد ملی مقابله با کرونا در راستای برگزاری این دوره از جشنواره خبر داد و گفت: در این راستا ضمن رعایت فاصله‌گذاری میان غرفه‌ها، بازدید عمومی از جشنواره آزاد نیست و محدودیت‌هایی برای حضور افراد در نظر گرفته شده است.

او همچنین از ارسال دو هزار و صد اثر به دبیرخانه جشنواره در بخش‌های مختلف تاکنون خبر داد و گفت: علی‌رغم پایان مهلت ارسال اثر اما همچنان آثار هنرمندان توسط پست از سراسر کشور به دبیرخانه ارسال می‌شود و همکاران نیز این آثار را دریافت می‌کنند.

شفاپور گفت: داوری آثار از سه‌شنبه ۲۱ بهمن‌ماه آغاز می‌شود و امسال علاوه بر فرم ارزیابی با تکیه بر مؤلفه‌های تخصصی داوری در بخش، فرم‌هایی برای توضیح درباره آثار رد شده در نظر گرفته شده و بنا داریم به‌تمامی اعتراضات در این زمینه توسط داوران هر بخش پاسخ دهیم.

صدیقه پاک‌بین دبیر دهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر نیز در سخنانی بر نقش و جایگاه پوشش بر فرهنگ و هنر جوامع گوناگون تأکید و تصریح کرد: انتقال فرهنگ در قالب نمادهای بصری یک ضرورت است و امسال با انتخاب شهر کاشان به‌عنوان موضوع جشنواره تلاش کرده‌ایم تا فرصتی مناسب برای معرفی ظرفیت‌های گسترده این منطقه از مسیر پوشش فراهم آوریم.

او افزود: امیدواریم در این دوره بستر تعامل هر چه بیشتر میان جامعه طراح و صنعتگران فراهم شود چرا که کیفیت آثار بر کمیت آن‌ها ارجح بوده و می‌توان امید داشت این جشنواره فضای مناسبی برای تولید انبوه آثار طراحان را فراهم آورد.

پاک‌بین همچنین به نقش و جایگاه جامعه طراح لباس در معرفی ارزش‌های فرهنگی، دینی و اخلاقی هر منطقه اشاره کرد و گفت: طراحان پنجره‌ای را از فرهنگ اسلامی و ایرانی به روی جامعه باز می‌کنند و از این منظر جشنواره مد و لباس فجر می‌تواند فرصتی مناسب برای فعالیت هر چه پررنگ‌تر این هنرمندان را ایجاد کند.

بخش پایانی نشست خبری دهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر به رونمایی از پوستر این رویداد اختصاص داشت؛ رویدادی که قرار است به‌صورت مجازی در برخی بخش‌ها و همچنین در قالب نمایشگاه حضوری به میزانی مجتمع نمایشگاهی شهرداری تهران واقع در بوستان گفتگو از ۲۶ بهمن‌ماه تا اول اسفند برگزار شود.