سرویس مد و لباس هنرآنلاین: در این گزارش مروری داریم بر مطالب منتشر شده طی این هفته در صفحه مد و لباس خبرگزاری هنرآنلاین.

کارآفرینی برای روستائیان حومه تهران از دریچه دوخت‌های سنتی کشور

ماندانا نوشین‌فرد از هنرمندان عرصه دوخت‌های سنتی و سوزن‌دوزی‌های ایرانی درباره روند فعالیت‌های خود در این حوزه به خبرنگار هنرآنلاین گفت: طی سال‌های اخیر و پس از کسب مهارت در زمینه‌هایی همچون بلوچ‌دوزی، پته‌دوزی، ترکمن‌دوزی، تفرش‌دوزی، رشتی‌دوزی، شماره‌دوزی و انواع بافت، فعالیت خود را در عرصه مد و لباس به شکل جدی با تزئین انواع کیف و اکسسوری‌های پوشیدنی مانند انواع زیورآلات به شکل جدی دنبال کردم.

او افزود: سال 96 بود که پس از بازدید از نمایشگاهی از دوخت‌های سنتی در موزه ملک و شرکت در تعدادی کارگاه آموزشی دریافتم که گستره این دوخت‌ها در کشورمان تا چه میزان وسیع و گسترده است و از سویی دیگر با توجه به جنبه‌های بصری و تزئینی آنها، لازم بود تا این جریان را در بستری اجرایی کنم که نظر مخاطب خود را جلب کرده و در این میان درک شرایط موجود فرهنگی و اقتصادی به من کمک کرد تا دوخت‌های اصیل ایرانی را از مسیری عرضه کنم که خواهان بیشتری داشته باشد.

مشروح این گفتگو را اینجا بخوانید.

اعلام جزئیات ثبت نام در یک نمایشگاه بین‌المللی

قش گردشگری و توسعه روستایی از آنجایی در کشور ما قابل توجه و اهمیت است که بخش اعظمی از ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی و هنری ایران در این مناطق گرد هم آمده و در نتیجه بستر مناسبی برای معرفی دستمایه‌های هنرمندان ایرانی نیز از شاهراه روستاها فراهم می‌شود.

در نتیجه هر کدام از رویدادهای نمایشگاهی یا جشنواره‌ای با محوریت صنایع دستی می‌تواند خون تازه‌ای در رگ‌های دوخت‌های سنتی و پوشاک اقوام ایرانی جاری کند و فرصتی مناسب به منظور نمایش توانمندی‌ هنرمندان این عرصه‌ها چه در سطوح ملی و چه بین‌المللی و با هدف توسعه صادرات و گردشگری ایجاد کند.

بر اساس تصمیم‌گیری شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه‌های گردشگری کشور و برنامه‌ریزی به‌عمل آمده، مقرر شده است نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع‌ دستی از پنجم تا هشتم اسفندماه ۱۳۹۹ (۲۶-۲۳ فوریه ۲۰۲۱) به دو شیوه حضوری و مجازی برگزار شود.

مشروح این خبر را اینجا بخوانید.

ماجرای احداث شهرک پوشاک در قطب نساجی ایران

طی روزهای اخیر خبری مبنی بر احداث شهرک پوشاک اصفهان منتشر شده که ‌می‌تواند نویدبخش آینده‌ای روشن در عرصه مد و لباس کشور باشد اما واقعیت آن است که در سال‌های گذشته، پیش‌خبر ایجاد این شهرک‌ها در استان‌های مختلفی رسانه‌ای ‌شده که به دلایل گوناگون ازجمله موازی کاری دستگاه‌ها و نبود زیرساخت‌های اقتصادی موردنیاز، بهره‌برداری از این شهرک‌ها به انجام نرسیده است.

حال‌آنکه اصفهان به‌عنوان یکی از قطب‌های هنر صنعت نساجی در کشور و ازجمله شهرهای پیشرو در زمینه دوخت‌های سنتی و انواع رودوزی‌ها همواره توانسته است خود را به‌عنوان یکی از نقاط عطف کشور در حوزه مد و لباس معرفی کند.

ماجرای انتخاب یک هیئت مؤسس و در ادامه اتخاذ تصمیماتی مبنی بر احداث شهرک پوشاک در نصف جهان از این قرار است که  در نشست مشترکی با حضور سید حسن قاضی عسگر معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان و تنی چند از نمایندگان وزارت صمت و اتاق بازرگانی، موضوع مطرح و وعده‌هایی از سوی حضار عنوان شد. ازجمله آنکه مجوزهای لازم جهت واگذاری زمین آماده شده و امروز هیئت مؤسس تعیین می‌شود که به‌عنوان هیئت‌مدیره شرکت نیز خواهند بود و تمام کسانی که در شرکت فعالیت خواهند کرد باید سهم خود را نیز برای شروع پروژه پرداخت کنند.

مشروح این گزارش را اینجا بخوانید.

معرفی کیف، کفش و پوشاک ایرانی در نمایشگاهی به میزبانی عراق

یکی از بهترین بازارهای جهانی محصولات ایرانی در حوزه مد و لباس به کشورهای همسایه اختصاص دارد که هم به دلیل نبود فاصله میان مرزهای جغرافیایی، اشتراکات فرهنگی بسیاری را میان این کشورها با ایران شاهد هستیم و هم بنیه اقتصادی مخاطبان این محصولات تا اندازه زیادی نزدیک به قیمت نهایی محصولات ایرانی است.

بر این اساس، قرار است نمایشگاهی اختصاصی و با هدف معرفی محصولات ایرانی حوزه مد و لباس در عراق برپا شود.

طبق اعلام سازمان توسعه تجارت ایران تلاش شده در این نمایشگاه تمام محصولاتی که طی سال‌های اخیر در عراق با اقبال مواجه شده‌اند عرضه و معرفی شوند که ازجمله آن‌ها می‌توان به کیف، کفش، پوشاک و منسوجات ایرانی اشاره کرد.

بر اساس برنامه‌های سازمان توسعه تجارت ایران در سال ۱۳۹۹ در راستای تسهیل و توسعه صادرات به کشورهای همسایه به‌ویژه کشور عراق از طریق برگزاری نمایشگاه‌های معرفی کالا و محصولات ایرانی، این نمایشگاه از ششم تا نهم اسفندماه سال جاری از سوی شرکت مدیریت پروژه‌های نمایشگاهی و تحت نظارت دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت برگزار خواهد شد.

تأکید بر توسعه صادرات رسمی به‌جای صادرات چمدانی در حوزه دوخت‌های سنتی

عصمت مجیدی از چهره‌های پیشکسوت عرصه دوخت‌های سنتی و پارچه‌بافی استان گلستان، دارای نشان درجه یک هنری و از اعضای مؤسسه هنرمندان پیشکسوت درباره فعالیت‌های خود و شرایط حاکم بر این بخش در استان گلستان و دیگر نقاط کشور به خبرنگار هنرآنلاین گفت: بالغ‌بر 4 دهه است که در این زمینه‌ها فعالیت دارم و در تمام این مدت علاوه بر ارتقاء سطح دانش و تجربه خود تلاش کردم تا نقش خود را به‌منظور حفاظت از سنت‌های گذشتگان حفظ کنم.

مجیدی با اشاره به این که موضوع دوخت‌های سنتی، لباس اقوام و سوزن‌دوزی‌ها و پارچه‌بافی اصیل ایرانی تا اندازه زیادی به دغدغه جامعه هنری وابسته است تا حمایت‌های بخش دولتی تصریح کرد: بشخصه معتقد هستم اگر احساس نیاز به موضوع احیای سنت‌ها در عرصه مد و لباس تقویت شود، آن زمان است که می‌توان با قدرت هر چه تمام در این زمینه به سمت پیشرفت حرکت کرد حال‌آنکه حمایت‌های دولتی زمانی به این سمت سوق خواهند یافت که تلاش و همت هنرمندان آن‌ها را مجاب به حمایت در تمامی بخش‌ها به شکل مادی و معنوی کند.

مشروح این گفتگو را اینجا بخوانید.

پوشش در بحث کارکردگرایی به عنوان یک بستر برای نمایش فرهنگ و هنر قوم کرد

فرهنگ کردی از دیرباز به عنوان یکی از جلوه‌های غنای تاریخی و تمدنی ایران نمود و بروز عینی داشته و بدون شک یکی از مظاهر آن، تنوع پوشش در میان مردمان این قوم است.

پروین مکری هنرمند کرد و پیشکسوتی است که طی دهه‌های متمادی تلاش کرده است در زمینه دوخت‌های سنتی و لباس اقوام ایرانی هم پیشینه تحقیقاتی را برای مردمان این سرزمین فراهم آورد و هم با هنر خود، قدمی بلند در مسیر حفظ و احیای دوخت‌های سنتی و سوزن‌دوزی‌های ایرانی بردارد.

مشروح گفت‌وگوی هنرآنلاین با این هنرمند را اینجا بخوانید:

توجه ویژه دهمین جشنواره مد و لباس فجر به ملاک‌های داوری و ارزیابی کیفی آثار

روح اله باقرزاده دبیر بخش دانشگاهی دهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر با بیان این که در این دوره چهار کمیته علمی دانشگاهی مرتبط با چهار زیرگروه تشکیل شده است، بیان داشت: در زیرگروه اول داوری آثار هنری در بخش طراحی پارچه موردنظر است که از داوران این زیرگروه از اعضا هیئت ‌علمی دانشگاه‌های مرتبط که فعالیت بیشتری در حوزه طراحی پارچه دارند، استفاده شده است. علاوه بر آن یک عضو نیز از بخش صنعت در این زیرگروه قرار دارد تا ازنقطه‌نظر کاربردی و مورد اقبال صنعت نیز آثار بررسی شوند.

این استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: در زیرگروه دوم آثار مرتبط با بخش تصویرسازی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. در این زیرگروه، سه زیربخش برنامه‌ریزی شده است: بخش اول کانسپت (مفهوم) کاشان قرار دارد که این مفهوم مربوط به کل جشنواره است و کلیه آثار تصویرسازی ارسالی به جشنواره با مفهوم کاشان حول محور آن قرار می‌گیرد. بخش دوم این زیرگروه نیز بخش ویژه‌ای است، مربوط به آثار تصویرسازی با محوریت سردار شهید سلیمانی که در حقیقت عمدتاً مربوط به طراحی تی‌شرت و کلیه اقلام حوزه پوشاک را شامل می‌شود. در این بخش طراحان عملاً دل نوشته‌ها و طرح‌های مرتبط با این سردار شهید سلیمانی را ارائه می‌کنند. سومین بخش این گروه با محوریت مفهوم آزاد با تمرکز بر مد باحیا (Modest Fashion) قرار دارد که آثار در قالب کلکسیون ارائه شده و توسط کمیته علنی مرتبط مورد ارزیابی و داوری قرار می‌گیرند.

مشروح گفتگو با روح‌الله باقرزاده را اینجا بخوانید.

آموزش در زمینه نحوه مرمت پارچه‌های قدیمی یک ضرورت است

مهین پورچوپاری از هنرمندان پیشکسوت استان کرمان در عرصه دوخت‌های سنتی ازجمله پته‌دوزی درباره روند فعالیت‌های خود و شرایط حاکم بر این حوزه به خبرنگار هنرآنلاین گفت: از دیرباز جمع کثیری از زنان و دختران خطه کرمان با تکیه‌بر نمادها و نشانه‌ها، نقش‌های کم‌نظیری را با استفاده از کوک‌های نخی روی پارچه‌های پشمی نمودار می‌سازند و از این مسیر علاوه بر حفظ پرداختی هنرمندانه به یک جریان فرهنگی اصیل، نقش خود را در بُعد اقتصادی خانواده ایفا کرده‌اند.

او با اشاره به این‌که هنر پته‌دوزی را از مادر خود به ارث برده و از سال 76 به شکل حرفه‌ای در این زمینه فعالیت داشته است اذعان داشت: خاستگاه این هنر در شهر کرمان است و با توجه به پیشینه غنی این عرصه، تا به اکنون گنجینه عظیمی از آن در موزه‌های استان نگهداری می‌شود و بخش اعظم نمونه‌های تاریخی تاکنون در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی به نمایش درآمده‌اند.

مشروح این گفتگو را اینجا بخوانید.

دهمین جشنواره مد و لباس فجر و تشریح جزئیات بخش‌های صنعت و مسابقه زنده

مریم افغان دبیر بخش مسابقه زنده دهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر با بیان اینکه در این دوره نیز طبق روال هر سال مسابقه‌ای تحت عنوان "از ایده تا اجرا" در بخش­‌های مختلف خواهیم داشت، بیان کرد: این رویداد شامل سه بخش لباس اجتماع بانوان، لباس اجتماع مردان یا همان بالاپوش مردانه و بخش چادر در حوزه عفاف و حجاب خواهد بود.

او گفت: هر سال گروه­هایی از تهران و شهرستان‌ها شرکت می‌کردند که اسکان آن‌ها بر عهده کارگروه بود اما امسال به دلیل کرونا این کار امکان‌پذیر نیست. با این‌ حال ۷۳ گروه سه نفری که هر گروه شامل یک نفر کارشناس دوخت، یک نفر الگوساز و یک نفر طراح از طریق سایت جشنواره با ارسال رزومه، نمونه کار، سوابق و مدارک علمی، نسبت به ثبت‌نام اقدام کرده‌اند که پس از اتمام مدت‌زمان ثبت‌نام و بعد از بررسی رزومه­‌ها توسط گروه داوری،  با هر یک از گروه­های منتخب برای حضور در مسابقه ایده تا اجرا تماس گرفته می­‌شود.

حمیدرضا نیک طبع دبیر بخش صنعت این دوره از جشنواره نیز با بیان اینکه تمام فناوری‌های نوین حوزه صنعت را هرسال برای طراحان در جشنواره به نمایش می‌گذاریم تا حوزه مد و لباس بتواند علاوه بر کیفیت ارتقاء نیز پیدا کند، اظهار داشت: بخش صنعت ماشین‌آلات دوخت و دوز، تجهیزات جدید و همچنین فناوری‌های سال 2021 را در دهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر برای طراحان و علاقه‌مندان این حوزه به نمایش می‌گذارد.

او در پایان با بیان اینکه این حوزه در نظر دارد از پدیده‌های جدیدی در این جشنواره رونمایی خواهد شد، گفت: این پدیده‌ها با موضوع فن بازار ارائه خواهد شد. در فن بازار راهکارهای عرضه محصول، ملحقات قوی و تمام ملزوماتی که حتی تاکنون دیده نشده موردتوجه قرار خواهند گرفت.

دهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر از ۲۵ بهمن تا اول اسفند در بوستان گفتگو برگزار می‌شود.

درست و راست نگر تا همه هنر یابی | زنان بی‌انتها روزتان مبارک...

 با هنر از سیاست هم قدرتمندتر خواهیم بود، اگر و تنها اگر به این جمله اعتقاد راسخ داشته باشیم که منشأ هر کار بزرگ، زنان هنرمند هستند.

مشروح این یادداشت به مناسبت بزرگداشت روز زن را اینجا بخوانید.