سرویس مد و لباس هنرآنلاین: در این گزارش مروری داریم بر مطالب منتشر شده طی این هفته در صفحه مد و لباس خبرگزاری هنرآنلاین از رسیدن سومین جشنواره لباس کودک و نوجوان به ایستگاه پایانی تا انتساب دبیر دهمین جشنواره مد و لباس فجر.

طرح راهکارهای توسعه برندهای فعال در هنر صنعت مد و لباس

حمیده سادات زعیم‌زاده مدیرعامل مجموعه آتی‌دانا و مدیر مجموعه صنعتی پوشاک گراد پرو در نشست رسانه‌ای آغاز به کار این مجموعه در کشور اظهار کرد: در صنعت پوشاک نمی‌توان گفت که سهم بازار متعلق به بخشی از تولیدکنندگان است و همیشه فضا برای ورود برندها و تولیدکنندگان جدید وجود دارد.

 او ادامه داد: به اندازه افرادی که در دنیا وجود دارند سلیقه در انتخاب پوشش لباس وجود دارد که می‌توان برای پاسخگویی به نیازهای آنها متدهای جدید ایجاد کرد.

مدیر مجموعه آتی‌دانا درباره تشکیل گروه صنعتی گراد پرو گفت: شخصی‌سازی لباس از گذشته‌های دور وجود داشته است اما هدف ما این است که شخصی‌دوزی پوشاک مردانه را در سطح صنعتی آغاز کنیم به همین دلیل خطی راه‌اندازی شده است تا مشتریان این گروه صنعتی بتوانند پوشاک شخصی‌دوزی شده را به راحتی در اختیار داشته باشند.

مشروح گزارش این نشست را اینجا بخوانید.

عصمت سرحدی: پارچه‌های الیاف طبیعی با قیمتی چهار برابری به سیستان و بلوچستان می‌رسند

عصمت سرحدی از هنرمندان عرصه دوخت‌های سنتی و سوزن‌دوزی در استان سیستان و بلوچستان درباره شرایط حاکم بر این بخش و روند فعالیت خود به خبرنگار هنرآنلاین گفت: در سال 92 و به واسطه انجام تحقیقاتی درباره دوخت‌های سنتی استانم، اقدام به تأسیس یک شرکت تعاونی صنایع دستی و محوریت ایجاد اشتغال پایدار کردم چرا که پس از مطالعاتی دریافتم که سوزن‌دوزی سیستان و بلوچستان به دلایل گوناگون از جمله تلاش مردم منطقه برای حفظ این میراث و جذابیت‌های بصری و هنری بی‌انتها هرگز منسوج نمی‌شود.

او افزود: در نتیجه تلاش کردم در حد توان برای احیای این هنرها تلاش کنم و چه از مسیر تربیت نیروهای جدید برای فعالیت در این حوزه و چه به شکل اقدامات شخصی، ضمن کسب تجربه درباره انواع دوخت‌های سنتی همچون بلوچ دوزی، سیاه دوزی و خامه دوزی در این مسیر گام‌ برداشتم.

مشروح این گفتگو را اینجا بخوانید.

نمایش ۲۰۰ اثر و معرفی برگزیدگان سومین جشنواره ملی لباس کودک و نوجوان در آئین اختتامیه

آئین اختتامیه سومین جشنواره ملی لباس کودک و نوجوان، عصر روز جمعه سوم بهمن ماه به میزبانی سالن اجتماعات گنبد مینا واقع در منطقه فرهنگی و گردشگری عباس آباد و با حضور سید محمد مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمید قبادی مشاور معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید مرضیه شفاپور دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، لادن حیدری معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت ارشاد، غزال بهمنی دبیر جشنواره و جمعی از فعالان عرصه مد و لباس کشور برگزار شد.

حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی با اشاره به اینکه لباس و پوشش از چهار جهت می‌تواند مورد توجه و اهمیت قرار گیرد، اظهار داشت: در وهله نخست، لباس یک شناسه و نشانه فرهنگی است و اگر تاریخ کشورمان را مرور کنیم، درخواهیم یافت که هیچ نقطه‌ای از کشورمان نبوده که آراسته به منسوج، بافته و پارچه‌ای برآمده از خصوصیات قومی و اقلیمی و آراسته به نقوشی که آن را به کمال نزدیکتر می‌کرده، نبوده باشد.

او افزود: لباس از منظر دیگر، یکی از ابزار مهم تربیتی است و اگر در متون تربیتی و تاریخی از اخلاق ناصری خواجه‌نصیر تا قابوس نامه و سیاست نامه و کیمیای سعادت و سرچشمه زلال این آموزه‌ها یعنی احادیث نبوی و فرمایشات ائمه تورقی داشته باشیم خواهیم دید که چه نقشی برای تربیت در پوشش پیش‌بینی شده است.

مشروح این گزارش خبری و تصویری را اینجا ببینید.

دستور ثبت میراث ناملموس یک استان از فن و مهارت قزاق‌دوزی تا دوخت پوشاک سنتی قوم قزلباش

موضوع ثبت میراث ملموس و ناملموس مناطق مختلف کشور همواره به‌عنوان یکی از راهکارهای حفظ و حراست از این میراث عنوان بوده است که در تعریف هرکدام می‌توان گفت: میراث فرهنگی ملموس، زیرمجموعه‌ای از میراث فرهنگی است که دارای موجودیت است و وجود خارجی دارد. یعنی در زندگی روزانه ما، فضایی را برای خود اشغال کرده است و می‌توان آن را دید و لمس کرد. طبق تعریف کنوانسیون میراث جهانی، میراث فرهنگی ملموس شامل آثار، بناها و محوطه‌ها می‌شود. اما میراث فرهنگی ناملموس شامل بناها و اشیای تاریخی نمی‌شود بلکه آداب‌ورسوم، اصطلاحات، زبان‌ها، گویش‌ها، بازی‌ها، موسیقی، ادبیات شفاهی، هنرهای اجرایی، مراسم، جشن‌ها، رقص‌ها، دانش و مهارت‌ها و بسیاری موارد دیگر را در برمی‌گیرد. 

حال‌آنکه لازم است پیش از انجام هر کاری در این زمینه، این میراث شناسایی‌شده و در جریان فعالیت‌هایی پژوهشی به همراه شناسنامه به ثبت رسند.

شاید لباس مردمان یک منطقه در زمره میراث فرهنگی ملموس آنان قرار گیرد اما نمی‌توان از آداب و باورهایی که منتج به خلق دوخت‌های سنتی و بافت پارچه شده است به‌سادگی گذشت؛ بر این اساس، دستور ثبت میراث ناملموس یک استان روی میز استاندار قرار گرفته است.

طی روزهای اخیر، علی‌اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در دو نامه مراتب ثبت ۱۰ اثر میراث فرهنگی ناملموس را به هادی حق‌شناس استاندار گلستان ابلاغ کرد.

مشروح این خبر را اینجا بخوانید.

سیده‌ هدی حسینی: دستگاه‌های بافت پارچه نیازمند بروزرسانی هستند

سیده‌ هدی حسینی از هنرمندان عرصه بافت پارچه و ابریشم‌بافی در استان گلستان درباره روند فعالیت‌های خود در این حوزه و شرایط حاکم بر این عرصه به خبرنگار هنرآنلاین گفت: فارغ‌التحصیل رشته طراحی پارچه و لباس از دانشکده فنی حرفه‌ای شریعتی هستم و زمانی که در ترم پایانی دانشگاه، درسی با عنوان پارچه‌بافی داشتم، ترغیب شدم که به سراغ پارچه‌های نفیس و متقدم استان خود بروم و در پی پژوهش‌ها و مطالعاتی که داشتم، دریافتم که با هنری سه هزارساله مواجه هستم.

او تصریح کرد: از آن زمان بود که یک کارگاه پارچه‌بافی راه‌اندازی و تلاش کردم زنجیره کاملی از فرایند بافت پارچه را در این مجموعه ایجاد کنم. در این راستا مقاله‌ای در حوزه ابریشم‌بافی استان گلستان نیز به رشته تحریر درآوردم که در جشنواره مد و لباس فجر سال 93 رتبه نخست در بخش مقالات را به دست آورد.      

حسینی به یکی از مهم‌ترین نتایج حاصل از پژوهش‌های میدانی خود در حوزه بافت سنتی پارچه اشاره کرد و اذعان داشت: در روستاها، توجیهی برای خرید پارچه دست‌بافت با عرض کم و قیمت تمام شده بالا وجود ندارد و از سویی دیگر دستگاه‌های سنتی و قدیمی بافت پارچه، توان رقابت با پارچه‌های موجود در بازار را ندارند و نیازمند بروزرسانی هستند.

مشروح این گفتگو را اینجا بخوانید.

یادداشت دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در آستانه دهمین جشنواره مد و لباس فجر

سیده مرضیه شفاپور، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در یادداشتی با اشاره به شرایطی که پاندمی کرونا بر جامعه ایران تحمیل شده است، از طراحان و فعالان عرصه مد و لباس کشور درخواست کرد با تکیه بر نبوغ و خلاقیت خود و با الهام از فرهنگ غنی اسلامی ایرانی به طراحی و تولید محصولاتی دست زنند و امید و شادی را برای جامعه به ارمغان آورند.

مشروح این یادداشت را اینجا بخوانید.

تمدید مهلت ارسال اثر به دهمین جشنواره مد و لباس فجر

ارسال آثار به دهمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر تا ۱۵ بهمن ماه سال جاری تمدید شد.

دبیرخانه بخش زیورآلات این جشنواره نیز تا ۲۰ بهمن ماه آماده دریافت آثار است.

دهمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر با هدف نگاهی نو، ایجاد فضای رقابتی سالم  بین طراحان این عرصه، تشویق طراحان به ارائه طراح و الگوهای به روز و نوآورانه با الهام از نمادهای هنر ایرانی اسلامی و کشف استعدادهای نو برگزار می‌شود.

موضوع ویژه این دوره از جشنواره در تمام بخش های مسابقه با عنوان "کاشان" و همچنین در بخش زیورآلات نیز با موضوع ویژه "شهید سردار سلیمانی" است.

دهمین جشنواره مد و لباس فجر در بخش های رقابتی و غیر رقابتی از ۲۵ بهمن ماه لغایت ۱ اسفندماه سال جاری در بوستان گفتگو برگزار خواهد شد.

آرزوهای دیرینه پیشکسوت عرصه دوخت‌های سنتی ایران

 هر قدر هم که از تاریخچه، قدمت، خاستگاه، ارزش، اعتبار و ویژگی‌های ناب دوخت‌های سنتی و سوزن‌دوزی‌های منحصربه‌فرد ایرانی بگوییم، باز هم به گرد پای خاطرات آنانی که عمر خود را در پس این میراث کهن صرف کرده‌اند، نخواهیم رسید.

مهمان این هفته هنرآنلاین، بانوی پیشکسوت این عرصه، شهین ابراهیم‌زاده پزشکی بود. او هنرمند و پژوهشگر دوخت‌های سنتی ایران است و به شیوه دوخت رشته‌های مختلف سوزن‌دوزی از جمله سرمه‌دوزی، ابریشم‌دوزی، پته‌دوزی، تکه‌دوزی و گلابتون‌دوزی تسلط دارد.

در گفت‌وگویی صمیمانه با ابراهیم‌زاده پزشکی همراه شدیم تا در تورق تجربیات ارزشمندش، به بازخوانی آرزوهای دیرینه این پیشکوست عرصه دوخت‌های سنتی ایران بپردازیم. مشروح گفت‌وگوی هنرآنلاین با این هنرمند را اینجا بخوانید.

حسن غفاری: پوشاک اقوام ایرانی یکی از جاذبه‌های فرهنگی و موضوعی برای عکاسان است

"خانه نگرش آگاهانه ویرا" با مجوز اداره کل هنرهای تجسمی مدتی پیش فراخوان نخستین جشنواره ملی عکس ویرا را با موضوع پوشاک سنتی اقوام ایرانی منتشر کرد و پس از پایان مهلت ارسال اثر به دبیرخانه این رویداد، آثار رسیده در روز پنجشنبه دوم بهمن‌ماه مورد داوری قرار گرفتند.

حسن غفاری از عکاسان بنام کشور، عضو هیئت مؤسس انجمن عکاسان میراث فرهنگی و گردشگری و یکی از داوران جشنواره ملی عکس ویرا با موضوع پوشاک اقوام ایرانی درباره روند داوری آثار رسیده به این رویداد به خبرنگار هنرآنلاین گفت: در این جشنواره تلاش شده تا به کمک عکاسان، موضوع پوشاک که به توسعه صنعت گردشگری کمک می‌کند موردتوجه قرار گیرد و بدون شک پوشاک اقوام ایرانی یکی از جاذبه‌های فرهنگی کشور وموضوعی برای عکاسان است که می‌تواند به‌خوبی نمایشگر تنوع فرهنگی در میان مردم ایران باشد.

مشروح این گفتگو را اینجا بخوانید.

دبیر دهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر معرفی شد

سید محمد مجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکمی، صدیقه پاک‌بین را به  سمت دبیری دهمین جشنواره بین المللی مدو لباس فجر منصوب کرد.

در حکم صادرشده از سوی سید محمد مجتبی حسینی آمده است: "بنابه پیشنهاد دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و رئیس دهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر و همچنین با توجه به سوابق و تجربیات ارزشمند سرکار عالی وبه موجب این حکم ، به عنوان دبیر دهمین جشنواره بین المللی مدو لباس فجر منصوب می‌شوید."

صدیقه پاک بین، طراح لباس و پژوهشگر لباس اقوام، عضوهیئت علمی دانشگاه الزهرا (س) است وسابقه دبیری چندین جشنواره مد ولباس فجر را نیز در کارنامه خود دارد. همچنین در کارنامه کاری او، تألیف کتاب‌هایی چون "اصول طراحی لباس"، "طراحی الگو"، "ترجمه و تدوین سایز بندی پوشاک بانوان "و انجام پژوهش‌هایی چون لباس آتشنشانان وزارت کشور، لباس بسیج دانش آموزی در ایران،لباس دانش آموختگان برای وزارت علوم، لباس دانش آموختگان برای دانشگاه شهید بهشتی، لباس سازمان بحران‌های شهری و ... قرار دارد.

شمارش معکوس برای آغاز چهاردهمین جشنواره بین‌‌المللی فرهنگ اقوام ایران‌‌زمین

 ایران ازجمله کشورهای استراتژیک از جنبه‌‌ها و ابعاد گوناگون به‌ویژه موضوعات فرهنگی به شمار می‌رود و با نگاهی به مؤلفه‌های فرهنگی موجود، می‌توان به‌وضوح دریافت که پوشش اقوام ایرانی در رأس این شاخصه‌ها قرار دارد.

حال‌آنکه برخی بر این باورند جهانی‌شدن و توسعه مقولات تکنولوژیکی، بسیاری از خرده‌فرهنگ‌ها را در فرهنگ واحد جهانی مستحیل کرده است اما درعین‌حال گروهی دیگر معتقدند که جهانی‌شدن نه‌تنها باعث از بین رفتن قومیت‌ها نخواهد شد، بلکه با ابزاری که در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد، موجبات رشد خودآگاهی قومی را فراهم ساخته و منجر به تقویت جنبش‌های قومی می‌شود.

در این راستا و باهدف هم‌افزایی هر چه بیشتر میان فرهنگ اقوام ایرانی از مسیر حوزه‌های گوناگون،  جشنواره بین‌المللی فرهنگ اقوام ایران‌زمین به همت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان از نهم تا ۱۲ بهمن‌ماه به‌صورت مجازی و با تأکید بر تولید محتوا در زمینه‌های گوناگون برگزار می‌شود.

فروش آنلاین محصولات صنایع‌دستی در دو بازارچه مجازی و با حضور و همراهی مجازی سفرای کشورهای هدف، برگزاری وبینارهای آموزشی، اجرای موسیقی آیینی اقوام، معرفی روستاهای هدف گردشگری استان و معرفی کارآفرینان برتر ازجمله برنامه‌های این دوره از جشنواره است.

برنامه‌های زنده جشنواره از ساعت ۲۱ الی ۲۲ و ۳۰ دقیقه برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند در ساعات دیگر شبانه‌روز نیز این جشنواره را به‌صورت آفلاین در پرتال www.gcth.ir  مشاهده کنند.

گردشگری مجازی به بهانه دهمین جشنواره مد و لباس فجر

متولیان برگزاری دهمین جشنواره مد و لباس فجر تمهیدی اندیشیده‌اند تا سفر و قرارگیری در بافت شهر کاشان به‌عنوان محوریت موضوعی این دوره و ایجاد فرصت الهام گیری طراحان از ابنیه و اکوسیستم این منطقه به شکل مجازی به انجام رسد.

مشروح این خبر را اینجا بخوانید.