سرویس مد و لباس هنرآنلاین: الناز حیدری از هنرمندان عرصه بافت‌های سنتی ایل قشقایی در استان فارس درباره روند فعالیت‌های خود در این عرصه به خبرنگار هنرآنلاین گفت: در دانشگاه هنر و معماری یزد  در رشته نقاشی تحصیل کردم، اما از همان ابتدا به‌واسطه راهنمایی‌های مادرم، تلاش کردم تا از دست‌هایم به‌منظور نقش‌آفرینی بهره گیرم و در رشته‌هایی همچون گلیم‌بافی، رند بافی، گچمه بافی و فرش مهارت‌هایی را کسب کردم.

او اذعان داشت: به واسطه اصالت و در ناخودآگاه، شیفته زندگی عشایری بوده و به لطف دست‌بافته‌های قشقایی، بارها به روخوانی این طبیعت مملو از نقش و رنگ پرداختم.

حیدری با اشاره به اینکه پایان‌نامه او در رشته نقاشی، عرصه‌ای برای توجه هر چه بیشتر به خواسته درونی او بوده است، تصریح کرد: از کودکی، نغمه‌های عشایری روح خیال را در من می‌پروراندند و چشم‌هایم را به روی زیبایی‌ها و رنگ‌ها باز می‌کردند. درنتیجه همواره تلاش کردم به اندازه لذتی که از طبیعت می‌برم به بافت‌های سنتی طبیعت قشقایی بپردازم و در نتیجه نقش و نگارهای گلیم را به‌عنوان چارچوب کار خود برگزیدم.

هنرمند عرصه بافت‌های سنتی ایل قشقایی افزود: در بستر پژوهش تلاش کردم تا نقد خود را به سمت دوری انسان از طبیعت به‌واسطه توسعه مدرنیته هدایت کرده و به منظور حفظ و حراست از سنت‌ها، نمادهای قشقایی را به‌عنوان عناصر موردعلاقه خود در طبیعت بر روی تمامی آثارم از تابلوی نقاشی گرفته تا لباس و کیف به‌کارگیرم.

او گفت: در فرهنگ بافت‌های سنتی قشقایی، رنگ بر تار و پود نقش جاری می‌شود و روخوانی طبیعت از نگاه ایل به حدی باشکوه است که قادر خواهد بود مقیاس جدیدی برای بازخوانی جهان از منظر هنر و فرهنگ ایجاد کند.

حیدری با اشاره به اینکه زندگی در پهنه باز طبیعت، او را با بافت‌هایی بی‌نظیر آشنا کرده است اظهار داشت: در پی گشت‌وگذارهای اینترنتی با سوزن‌دوزی‌های بلوچ بیشتر آشنا شدم و در کنار دست‌بافت‌های قشقایی، پته‌دوزی، گراف دوزی، گلدوزی و برخی دیگر از انواع دوخت‌های سنتی کشورمان را آموخته‌ام که به فراخور از این هنرها در آثارم بهره می‌گیرم.

او افزود: تکنیک‌های متنوع دوخت را تجربه کردم و درنهایت گراف دوزی و سوزن‌دوزی بلوچ  را برای بیان مقصود آماده‌تر دیدم و درنهایت به کمک هر آنچه تاکنون آموخته‌ام، تخیل و برداشتم از طبیعت را با گره‌هایی که به رنگ و نخ می‌زنم بیان می‌کنم.

هنرمند عرصه بافت‌های سنتی ایل قشقایی در خاتمه بر لزوم به‌کارگیری مواد اولیه اصل و طبیعی در بافت و دوخت‌های سنتی تأکید کرد و گفت: در مواردی شاهد بوده‌ام که به دلیل گرانی یا کمبود مواد اولیه، برخی از هنرمندان با استفاده از نخ کاموا به بازآفرینی نقوش قشقایی اقدام می‌کنند که شاید به‌ظاهر نتوان ایرادی به آن وارد کرد، اما در بلندمدت می‌تواند هویت واقعی این هنرها را دچار آسیب کند.

در ادامه تصاویری از آثار الناز حیدری را ببینید: