سرویس مد و لباس هنرآنلاین: شریفه سنایی متولد سال 1337 و از هنرمندان پیشکسوت عرصه دوخت‌های سنتی استان کردستان، درباره شرایط حاکم بر این حوزه به ویژه در ارتباط با لباس قوم کرد به خبرنگار هنرآنلاین گفت: فعالیت من در این حوزه به بیش از سه دهه باز می‌گردد و سال‌ها در مدارس و دانشگاه‌ها، دوخت‌های سنتی و بافت تدریس می‌کردم اما در تمام این سال‌ها تلاش کردم تا در سایه اساتید بزرگ، دانش خود را در این زمینه‌ها افزایش داده و در مسیر پژوهش پیرامون لباس اقوام ایرانی گام بردارم.

سنایی با اشاره به این که تعلق خاطر به سوزن‌دوزی‌ها و لباس اقوام ایرانی باید در وجود تمام هموطنانمان ایجاد شود، اظهار داشت: حفظ و احیای ایران میراث ارزشمند فرهنگی، هنری و تاریخی در گرو توجه جمعی به این مقوله بوده و لازم است بر این جریان از سنین کودکی تأکید شود.

این پیشکسوت عرصه دوخت‌های سنتی در ادامه افزود: گرداوری دانش هنرمندان سوزن‌دوزی و پارچه‌بافی در کشورمان به مدد یک حرکت پژوهشی و چاپ کتابی جامع در این زمینه میسر خواهد شد.

او با تأکید بر این که باید به موضوع فرهنگسازی در زمینه توجه به دوخت‌های سنتی ایرانی توجه شود بیان کرد: مسئولان امر باید در این زمینه گام‌های جدی بردارند و بخش علمی دانشگاهی نیز لازم است به طور جدی به این مقوله ورود کند و در سرفصل‌های درسی بیش از هر زمان دیگری به این حوزه توجه شود.

سنایی گفت: من هر زمان که می‌خواهم در دانشگاه یا هر فضای آموزشی دیگری به تدریس دوخت‌های سنتی و سوزن‌دوزی‌های ایرانی بپردازم، لباسی بر تن می‌کنم که نمودی عینی از این میراث هنری را به منصه ظهور رساند و بارها شاهد آن بوده‌ام که این موضوع تا چه اندازه بر روند پوشش دانشجویانم نیز اثر گذاشته است.

او به فقدان آثار مکتوب پژوهشی در زمینه لباس اقوام ایرانی اشاره کرد و گفت: متأسفانه حمایتی از این بحث نمی‌شود و به طور مثال من چند سال قبل کتابی در زمینه رودوزی‌های سنتی نوشته‌ام اما حمایتی برای چاپ آن ندیدم و یا در سال 82 کتاب آموزش هنر سرمه‌دوزی را به چاپ رساندم اما به دلیل گرانی کاغذ و بسیاری از مشکلات، دیگر نتوانستم این اثر را به چاپ چندم برسانم.

سنایی در ادامه به جایگاه لباس کردی در میان مردمان استان کردستان اشاره کرد و گفت: خوشبختانه مردم این بخش از کشورمان به شدت بر حفظ لباس سنتی خود تأکید دارند و همچنان در بسیاری از مجامع شاهد هستیم که گروه‌های سنی مختلف از لباس زیبا و کم‌نظیر قوم کرد استفاده می‌کنند.

این هنرمند پیشکسوت عرصه دوخت‌های سنتی در خاتمه تصریح کرد: البته جذابیت‌های بصری و تلالوء رنگ و نقش در این لباس به ویژه لباس بانوان کرد، سبب شده که نسل جدید هم به این پوشش روی خوش نشان دهد و با کمال میل آن را بر تن کند.