سرویس مد و لباس هنرآنلاین: امروزه صنعت مد و لباس به‌عنوان یکی از صنایع خلاق با پتانسیل تجاری بالا و در بستر کارآفرینی فرهنگی، اقتصاد بسیاری از کشورها را تحت تأثیر خود قرار داده است.

کشور ایران با برخورداری از پیشینه غنی تاریخی، فرهنگی و هنری، هنوز نتوانسته در عرصه مد پوشاک پیشرفت چشمگیری داشته باشد و به جای تأثیرگذاری بر جامعه و دنیای مد، بیشتر تحت تأثیر مدهای غیرایرانی قرار گرفته است.

با توجه به اینکه فرهنگ و هنر غنی ایران رو به فراموشی است و استفاده از مدهای برگرفته از هنر ایرانی در میان جامعه رایج نیست، بنابراین سعی بر آن شده است تا عوامل رشد کسب‌وکارهای حوزه مد و لباس برگرفته از هنر ایرانی شناسایی و اولویت‌بندی شوند تا نه‌تنها به احیاء و حفظ فرهنگ و هنر ایرانی پرداخته شود بلکه رشد کسب‌وکارهای مد پوشاک برگرفته از هنر ایرانی و به دنبال آن رشد اقتصادی را نیز در برداشته و جامعه علاقه‌مند به استفاده از مدهای ایرانی شوند.

واقعیت آن است که مد، شکلی از قدرت اجتماعی است که به‌عنوان یک نماد بصری پرتوان و نیرومند در جامعه عمل کرده و افراد از آن به منظور تثبیت فردیت خویش و نیز ملحق شدن به گروه‌های اجتماعی خاص بهره می‌گیرند.

به‌عبارت‌دیگر، افراد به این دلیل از مد استفاده می‌کنند که به دیگران نشان دهند یا خود را متعلق به گروه دیگری می‌دانند یا خود را برابر یا برتر از دیگری تلقی می‌کنند.

مد زیرشاخه‌های مختلفی ازجمله پوشاک، عطر، زیورآلات و لوازم جانبی را نیز دارد. اصطلاح مد و پوشاک، بعضی‌اوقات مترادف با یکدیگر به کار می‌روند درصورتی‌که پوشاک زیرشاخه مد است. درواقع پوشاک به‌عنوان یکی از زیرشاخه‌های مد، بر مبنای تفکرات و نیازهای اقلیمی، مادی و معنوی اقوام به وجود آمده و طی قرن‌ها در سرزمین‌های مختلف شکل‌گرفته، تحول‌یافته و در سرتاسر تمدن بشری به‌تناسب تاریخ تغییریافته است.

صنعت مد و لباس در تجارت جهانی از اهمیت زیادی برخوردار است، به‌طوری‌که 2. 3 درصد از سهم کل تجارت جهانی را به خود اختصاص داده است.

در تقسیم‌بندی صنایع خلاق توسط آنکتاد (کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل) در سال 2008، مد به‌عنوان یکی از زیرشاخه‌های صنایع خلاق، در بخش آفرینش‌های کارکردی معرفی شده است.

صنعت مد و لباس به‌عنوان صنعتی پیشرو در بین صنایع خلاق سهم قابل‌توجهی از بازارهای جهانی را به خود اختصاص داده است. در آینده‌ای نه‌چندان دور، صنایع خلاق هستند که تعیین‌کننده قدرت اقتصادی و نظامی کشورها خواهند بود و می‌توانند ظرفیت‌های مناسبی برای اشتغال ایجاد کنند.

صنایع خلاق مؤثرترین وسیله برای حفظ فرهنگ و هنر محلی موجود و بازسازی فرهنگ و هنر فراموش شده است که علاوه بر حفظ و بازسازی فرهنگ در داخل کشور و هویت بخشی به اقوام گوناگون ایرانی، نقش مهمی در معرفی فرهنگ و هنر کشور در عرصه بین‌المللی دارد.

از طرفی ایران، کشوری با قدمتی دیرینه در پیدایش پارچه و پوشاک و به‌نوعی پیشتاز و سرآمد صنعت پوشاک بوده است به‌طوری‌که اولین پارچه بافته‌شده در شهر شوش و با قدمت حدود هشت هزار سال پیش کشف شده است اما با توجه به غنی بودن فرهنگ و تمدن ایران، اکنون مقوله پوشاک به مسئله اساسی تبدیل‌شده به‌طوری‌که پوشاک ایرانی با کج‌سلیقگی‌ها و سیاست‌های غلط رفته‌رفته کمرنگ شده است و مردم به جای تمایل به استفاده از پوشاک ایرانی به سمت پوشاک خارجی روی آورده‌اند.

بااین‌حال در سال‌های اخیر مردم به استفاده از طرح‌ها و نمادهای ایرانی بر روی پوشاک خود استقبال کرده‌اند که البته تعداد آن‌ها محدود بوده است ؛بنابراین پژوهش حاضر در پی پاسخ به این سؤال است که عوامل رشد کسب‌وکارهای مد و لباس برگرفته از هنر ایرانی کدام‌اند تا با شناسایی این عوامل به رشد کسب‌وکارهای مد پوشاکی که در کارهای خود از هنرهای ایرانی استفاده می‌کنند کمک نماید و به‌موجب آن باعث تغییر ذوق و سلیقة ایرانی از پوشاک خارجی به سمت پوشاک ایرانی شود.

همچنین با اولویت‌بندی عوامل رشد کسب‌وکارهای مد پوشاک برگرفته از هنر ایرانی توسط صاحب‌نظرانحوزة مد پوشاک، سعی بر آن دارد که به اشاعه هنرهای ایرانی در قالب کسب‌وکارهای مد پوشاک بپردازد که هم موجب افزایش اشتغال، رشد اقتصادی و ارزش‌افزوده در اقتصاد ملی خواهد شد و هم به احیاء و حفظ هنرهای ایرانی کمک می‌نماید. این پژوهش در نظر دارد برای فعالان و تازه‌واردان به حوزه مد و لباس برگرفته از هنر ایرانی راهکارهایی نیز برای رشد کسب‌وکارهایشان ارائه کند.

این مطلب برشی بود از مقاله شناسایی و اولویت‌بندی عوامل رشدکسب‌وکارهای مد پوشاک برگرفته از هنر ایرانی که به طور اختصاصی در اختیار هنرآنلاین قرار گرفته است.