سرویس مد و لباس هنرآنلاین: امروزه دیگر دست‌ساخته‌های انسانی هم پیشرفت کرده‌اند و به مدد رشد تکنولوژی و دسترسی بیشتر به مواد اولیه و منابع الهام، شاهد آنیم که طیف وسیعی از صنایع‌ دستی در نقاط مختلف کشور تولید می‌شوند.

به‌ویژه پس از شیوع ویروس کرونا، پرداختن به امور هنری به‌منظور فاصله گرفتن از جو روانی منفی موجود رونق گرفت و در میان اقوام و اقلیم‌های گوناگون، بسیاری از صنایع‌ دستی بعضاً منسوج شده، مجدد احیا شدند.

از سویی دیگر، برگزاری رویدادهای حوزه صنایع‌ دستی که بدون شک، مقوله مد و لباس با رویکرد توجه به دوخت‌های سنتی و سوزن‌دوزی‌ها به‌عنوان یکی از ارکان ثابت آن همواره موردتوجه هنرمندان قرار داشته، رونق گرفته و تلاش شده در فضایی رقابتی، توجه علاقه‌مندان به عرصه هنر را بیش‌ازپیش به مقوله صنایع‌ دستی معطوف سازند.

به هر روی، انجام بخشی از مراحل اساسی تولید توسط دست و ابزار وسایل دستی، حضور مؤثر، خلاق و تعیین کننده فرد در روند تولید هر محصول، تؤمین مواد اولیه از منابع داخلی، داشتن بار فرهنگی و استفاده از نگاره ها و رنگ آمیزی‌های بومی و سنتی، عدم تشابه فراورده‌های تولیدی با یکدیگر، دارا بودن ارزش افزوده بالا، قابلیت توسعه در مناطق مختلف و قابلیت انتقال فنون طبق روش استاد و شاگرد از جمله ویژگی‌های صنایع دستی به شمار می‌رود که می‌تواند در مقطع کنونی که با چالش‌های متعدد فرهنگی و اقتصادی روبرو هستیم، بخش اعظمی از مشکلات را مرتفع سازد.

مهرماه بود که خبری مبنی بر فراخوان مسابقه طراحی و ساخت در صنایع‌ دستی با هدف حفظ و صیانت از صنایع‌ دستی، هنرهای سنتی و رشته‌های در خطر و در حال فراموشی منتشر شد.

در مرحله نخست، آثار برای ورود به بخش مسابقه و نمایش بازبینی‌شده و پس‌ازآن در زمان برگزاری نمایشگاه آثار توسط داوران معرفی و نفرات برگزیده انتخاب خواهند شد.

بر این اساس، نمایشگاه آثار برگزیده مسابقه طراحی و ساخت در صنایع‌ دستی از دوم تا هشتم دی‌ماه به میزبانی موزه ملی ایران برپا می‌شود.

استعدادیابی و شناسایی افراد شاخص و فعال این رشته‌ها، حفظ اصالت‌ها و ارج نهادن به رشته‌های در حال فراموشی، ظهور ایده‌های خلاق با حفظ اصالت، آشنایی با رشته‌های مهجور و روزآمدشان محصولات برای مخاطب امروز از مهم‌ترین اهداف این مسابقه عنوان‌ شده است.

دبیرخانه این مسابقه در تهران، خیابان آزادی تقاطع بزرگراه یادگار امام، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی، دفتر توسعه و ترویج  واقع‌شده است و علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 61063419-021  تماس بگیرند.