سرویس مد و لباس هنرآنلاین: مرال نظری، هنرمند گرگانی عرصه مد و لباس و پژوهشگر در زمینه بررسی نقوش در فرهنگ ترکمن و کاربرد در طراحی لباس، درباره جدیدترین فعالیت‌های خود به خبرنگار هنرآنلاین گفت: هرچند که شیوع ویروس کرونا، به لحاظ عرضه محصولات در حوزه صنایع‌دستی، موجب ایجاد رکود شد و در ابعاد اقتصادی، پیامدهای منفی بسیاری را به دنبال داشت اما سبب نشد که فعالیت مجموعه ما در استان گلستان متوقف شود هرچند تیراژ تولید کاهش یافته است.

نظری در ادامه به رشد تورم در قیمت‌گذاری مواد اولیه در حوزه دوخت‌های سنتی و سوزن‌دوزی‌های منطقه گنبدکاووس اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر، با سرمایه قبلی، تولید ما به دلیل گران شدن مواد اولیه به یک‌سوم کاهش‌یافته اما درعین‌حال، فرصت‌های بیشتری به‌منظور تربیت نیروی متخصص در این حوزه پدید آمده و در بحث آموزش و ایجاد ارتباط میان نیروهای آکادمیک و تجربی در زمینه صنایع‌دستی، تلاش کرده‌ایم تا ضعف‌های گذشته را مرتفع سازیم.

این هنرمند حوزه مد و لباس اذعان داشت: برای حفظ میراث فرهنگی و هنری مناطق مختلف کشور ازجمله دوخت‌های سنتی و لباس اقوام، باید از توسعه آموزش در مراکز بومی حمایت کرد.

او به خطر منسوخ شدن بسیاری از دوخت‌های سنتی در مناطق مختلف کشور اشاره کرد و گفت: یکی از راهکارهای احیای هنرهای منسوخ‌شده، ایجاد بسترهای تجارت بین‌المللی در زمینه صنایع‌دستی است که می‌تواند بسیاری از نیازمندی‌های کشورهای خارجی در این بخش را با تکیه‌بر اصالت فرهنگی و هنری کشورمان برطرف سازد.

نظری در ادامه به گرانی مواد اولیه اشاره کرد و گفت: در سال جاری، شرایط اقتصادی کشور به سمتی پیش رفته که ما در کار خود شاهد گران شدن مواد اولیه هستیم و ازآنجاکه توان جنس مرغوب وجود ندارد، کیفیت محصول نهایی به‌شدت کاهش‌یافته و اتفاقاً همین امر، یکی از چالش‌های ما در امر صادرات محصولات در حوزه صنایع‌دستی خواهد بود.

هنرمند گرگانی عرصه مد و لباس به کیفیت نخ، پارچه و دوخت در عبور محصول نهایی از فیلتر کیفیت در بحث تجارت خارجی اشاره کرد و گفت: وقتی ما نمی‌توانیم از مواد اولیه باکیفیت بالا در روند سوزن‌دوزی استفاده کنیم درنتیجه بازارهای خارجی از محصولات ما استقبال نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند پول خود را صرف صنایع‌دستی مرغوب با ماندگاری بالا کنند.

او در خاتمه به مسئله تهیه کارت بازرگانی باهدف تجارت برون‌مرزی درزمینه صنایع دستی اشاره کرد و گفت: ازآنجاکه یکی از مسائل ما در امر صادرات قانونی و غیر چمدانی به موضوع تهیه کارت بازرگانی بازمی‌گردد، از مدیران دو وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی می‌خواهم که به هموار شدن مسیر دریافت این کارت مار را حمایت کرده و یاری رسانند.