سرویس مد و لباس هنرآنلاین: شایسته حسن‌جعفری هنرمند عرصه دوخت‌های سنتی و انواع سوزن‌دوزی‌ از استان یزد و مدرس رشته طراحی و دوخت در هنرستان و دانشگاه آزاد اسلامی است.

حسن‌جعفری درباره روند فعالیت‌های خود در این عرصه به خبرنگار هنرآنلاین گفت: از دوران کودکی و به واسطه مادرم، علاقه بسیار زیادی به دوخت‌های سنتی و تزئینات روی پارچه و لباس داشتم تا اینکه در سال 77 و برای تحصیل در دانشگاه، رشته تکنولوژی دوخت را انتخاب کردم و وقتی زمان انتخاب موضوع برای پایان‌نامه‌ام فرا رسید، به سراغ رشته زرتشتی‌دوزی یا گبردوزی رفتم.

او با اشاره به این که در مسیر نگارش پایان‌نامه خود، تجربیات بسیار ارزشمندی در این حوزه خاص به دست آورده است اظهار داشت: این هنر در استان یزد و میان هموطنان زرتشتی همواره مورد توجه بوده است و از همین رو نیاز بود به منظور تکمیل روند نگارش پایان‌نامه به سراغ کمیسیون بانون انجمن زرتشتیان یزد بروم.

حسن جعفری با اشاره به این که این جریان، مسیری را برای تدریس بالغ بر 11 سال زرتشتی‌دوزی در همین کمیسیون برای او فراهم آورد، بیان کرد: در ابتدای امر نیاز بود که بخش اعظمی از پایان‌نامه خود را با تکیه بر پژوهش میدانی گردآوری کنم و بر این اساس، امکان استخراج فرضیه‌ها از متن و بطن موضوع برایم وجود داشت هر چند که در این مسیر بارها با مشکلاتی همچون مخالفت برخی خانواده‌ها در دسترسی من به منسوجات تاریخی آن‌ها با تزئینات هنر زرتشتی‌دوزی وجود داشت.

او گفت: هر چند تحقیق میدانی را نمی‌توان به چیزی فراتر از آنچه مطالعه شده، تعمیم داد اما همچنان معتقد هستم مطالعات میدانی و بعضاً خانه به خانه در روستاهای مختلف کشور می‌تواند مسیر پژوهش در حوزه منسوجات و دست‌بافت‌های تاریخی را هموار سازد.

هنرمند عرصه دوخت‌های سنتی و سوزن‌دوزی‌ از استان یزد درباره هنر زرتشتی‌دوزی اظهار داشت: زرتشتی‌دوزی دربرگیرنده نگاره‌ها و نمادهای ویژه‌ای است که هر یک به باورهای زرتشتیان و ایرانیان باستان نسبت داده می‌شود؛ هنری که با نخ‌های رنگی بسیار ظریف ابریشمی روی پارچه‌های ریزبافت نقش‌های جذاب را می‌زند و از ظریف‌ترین انواع سوزن‌دوزی به شمار می‌رود. گاهاً دوخت‌های آن به اندازه‌ای ظریف و کوچک هستند که فقط با ذره‌بین می‌توان آنها را از هم تفکیک کرد و این از ویژگی‌های بارز این هنر محسوب می‌شود.

حسن جعفری در ادامه با ابراز تأسف از این که بسیاری از هنرمندان پیشکسوت دوخت‌های سنتی و سوزن‌دوزی دیگر در کنار ما نیستند، تصریح کرد: این افراد، تاریخ شفاهی هنر این مرز و بوم به شمار می‌روند و در همین شهر یزد، وقتی خبر درگذشت هر کدام از این بانوان به گوشم می‌رسد، تنها به این موضوع فکر می‌کنم که اکنون مسئولیت من و دیگر فعالان این عرصه تا چه اندازه در امر تربیت نیروهای متخصص سنگین‌تر شده است.

او در خاتمه گفت: پرداختن به جریان پژوهشی در حوزه دوخت‌های سنتی و تربیت هنرجویان کاربلد تا اندازه‌ای مهم است که می‌تواند در عصر کنونی با وجود تمامی مشکلات و چالش‌های فرهنگی و اقتصادی، جریان هنر ایرانی را دیگر بار در سطح جهان مطرح ساخته و مسیر رشد و شکوفایی هنرمندان ایران‌زمین در سراسر جهان را فراهم سازد.