سرویس مد و لباس هنرآنلاین: در این گزارش، گزیده‌ای از مطالب منتشر شده در صفحه مد و لباس هنرآنلاین طی صفحه گذشته را مرور می‌کنیم:

پیشنهادهای یک فعال حوزه مد و لباس در استان البرز برای رونق تولید

محمدرضا کبودوند از فعالان حوزه مد و لباس در استان البرز با رویکرد تولید محصولات حجاب و همچنین پوشاک رسته بچگانه درباره شرایط حاکم بر فعالیت خود و سایر همکارانش در این استان به خبرنگار هنرآنلاین گفت: زمانی به دلیل تعداد کم تولیدکنندگان در حوزه محصولات حجاب، فروش ما از رونق قابل‌توجهی برخوردار بود آن‌هم درحالی‌که هم با تقاضای بالایی مواجه بودیم و هم قدرت خرید مردم نسبت به شرایط فعلی بهتر بود اما طی سال‌های اخیر شاهد آن بوده‌ایم که با رشد جریان طراحی و افزایش تعداد فعالان حوزه تولید در زمینه محصولات حجاب، فضایی رقابتی میان افرادی که از سراسر کشور به این بخش ورود کرده‌اند ایجادشده و همین امر فروش بسیاری از واحدها را در معرض خطر قرار داده است.

او اظهار داشت که در حال حاضر که شرایط تولید به‌شدت دستخوش مشکلات متعدد بوده و نظام اقتصادی کشور بر این حوزه تأثیرات منفی بسیاری را بر جای گذاشته است، هرقدر هم که ما در زمینه طراحی به دانش لازم و شکوفایی رسیده باشیم، موانع تولید موجب دلسردی جامعه طراح و به‌تبع آن تولیدکنندگان این حوزه خواهد شد.

مشروح این گفتگو را در اینجا بخوانید.

انتشار فراخوان سومین جشنواره ملی لباس کودک و نوجوان

در بخشی از این فراخوان آمده است: کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور به‌منظور استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود در جامعه طراحان و تولیدکنندگان مد و لباس، توسعه کانون‌های تولیدی خُرد، تکمیل زنجیره تولید با بهره‌مندی از توانایی نخبگان در طراحی لباس کودکان و نوجوانان که بخش اعظم جمعیت جوان کشور را تشکیل می‌دهند و با توجه به نیاز بخش تولید به الگوهای جدید و مناسب برای کودکان و نوجوانان با حفظ هویت ایرانی-اسلامی و باور به تحقق جهش تولید با اتکا به توان نیروی انسانی داخل کشور و اولویت‌بخشی به عوامل مؤثر بر ارتقاء "بهداشت و سلامت محیط کارگاهی در زنجیره تولید و عرضه محصولات" سومین جشنواره ملی مد و لباس کودک و نوجوان را برگزار می‎کند.

مشروح فر اخوان را در اینجا بخوانید.

هنر زنان پناهنده فلسطینی در یکی از بزرگترین صحنه‌های هنری خاورمیانه

دوازدهمین دوره آرت ابوظبی از 19 تا 26 نوامبر (29 آبان تا ششم آذر 99) به عنوان یکی از بزرگترین رویدادهای هنر خاورمیانه برگزار شد.

در این رویداد هنری استودیو طراحی 81 از لبنان با همکاری مجموعه طراحی نقش از اردن، مجموعه‌ای از 10 لباس سنتی عرب که توسط زنان پناهنده فلسطینی گلدورزی شده بود را در آرت ابوظبی به نمایش گذاشتند.

در این مجموعه آثار ارائه شده زنان فلسطینی با گلدورزی سنتی بر روی دشداشه (thobe) که پوشاک سنتی مردان و زنان عرب است؛ این لباس‌ها را به عنوان بوم نقاشی برای ارائه خاطرات خود از فلسطین انتخاب کردند و آنها را در ویترین هفته هنری ابوظبی به نمایش گذاشتند.

یک گام دیگر برای جهانی شدن صنایع دستی ایران در بحبوحه کرونا / شورای جهانی صنایع دستی و اعطای دو رتبه به هنر ایران

شورای جهانی صنایع‌دستی در ماه گذشته نمایشگاه مجازی و مسابقه صنایع‌دستی برتر تولیدشده در دوره کرونا را برگزار کرد که طبق آن مقرر بود از هر شش منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی یک نفر به‌عنوان برترین هنرمند برگزیده شود.

به گفته پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با توجه به رایزنی‌ها و مذاکرات بخش بین‌الملل معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور، این سهمیه برای ایران به دو نفر افزایش یافت و فاطمه شاکری، هنرمند ۲۳ ساله روستای بحیری استان بوشهر در رشته عبابافی نیز موفق به دریافت این عنوان شد.

قرار است جایزه ویژه این نمایشگاه و مسابقه به زودی توسط کشور ازبکستان (کشور تأمین‌کننده جوایز) در اختیار سفارت جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد.

روایت اشرف کاظمی از جزئیات برگزاری جشنواره لباس مشاغل و تدوین ملی آموزش‌های مجازی درحوزه مهارت‌آموزی

اشرف کاظمی مدیرعامل مؤسسه فرهنگی خانه طراحان آیلار در استان قزوین، مؤسس و مربی مجتمع‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای آزاد آیلار با چهار شعبه  فعال در استان ویژه بانوان و آقایان در رشته های طراحی دوخت، مراقبت و زیبایی صنایع دستی و فناوری اطلاعات است.

او با دارا بودن مدرک کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار تاکنون سه مرکز کارآفرینی را برای تولید پوشاک بانوان در سایه اشتغال بالغ بر 120 تن از بانوان بی‌سرپرست یا بد سرپرست راه‌اندازی کرده است.

مشروح گفت‌وگوی هنرآنلاین با این بانوی فعال حوزه مد و لباس را در اینجا بخوانید.

سومین جشنواره ملی مد و لباس "سی‌پال" به روایت دبیر جشنواره

خاتون شهبازی دبیر سومین جشنواره ملی مد و لباس "سی‌‌پال" با موضوع مد و معماری، درباره روند برگزاری این رویداد در شرایط شیوع ویروس کرونا و با توجه به تمامی محدودیت‌های به وجود آمده در پی این پاندمی به خبرنگار هنرآنلاین گفت: هر چند که کرونا بر روند فعالیت هنرمندان عرصه مد و لباس تأثیر گذاشت، بخش عمده‌ای از فعالیت‌ها را به حالت تعلیق درآورد و به لحاظ روحی، فشار زیادی را به هنرمندان وارد کرد اما با تمام این‌ها تصمیم گرفتیم در فضای مجازی به تداوم مسیری که از سال‌ها پیش آغاز کرده‌ایم، ادامه داده و نشان دهیم در همین شرایط دشوار نیز می‌توان خلق فرصت کرد و در کنار یکدیگر بود.

شهبازی تصریح کرد: علی‌رغم تأثیرات منفی شیوع ویروس کرونا بر کسب و کارهای حوزه مد و لباس اما این بیماری همه‌گیر فرصتی را خلق کرد تا فعالان این عرصه، نسبت به فضای مجازی توجه بیشتری داشته و از ظرفیت‌های آن به خوبی بهره‌مند شوند.

مشروح این گفتگو را در اینجا بخوانید.

نگاهی به روند برپایی نمایشگاه ملی و مجازی صنایع دستی

نمایشگاه ملی صنایع دستی در سال جاری و به سبب شیوع ویروس کرونا در قالب انتشار فراخوان از سوی ادارات کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان‌ها به شیوه مجازی برگزار می‌شود و هدف اصلی از برگزاری آن، بهره‌گیری از ظرفیت‌های فضای مجازی در توسعه اقتصادی صنایع‌دستی کشور به ویژه در پی شیوع مجدد بیماری کرونا و خسارت‌های ناشی از آن عنوان شده است.

نکته قابل توجه در امر برگزاری این نمایشگاه آنکه علاوه بر اینکه محدودیت سهمیه‌ای برای ثبت نام وجود ندارد، هیچ‌گونه درصدی نیز از فروش محصولات صنایع‌دستی از هنرمندان دریافت نخواهد شد و اجاره بهای پنل‌های اختصاصی برای تمام مشارکت‌کنندگان در مدت زمان برگزاری رویداد مذکور، بدون هزینه و رایگان است.

علاقه‌مندان می‌توانند به منظور کسب اطلاعات بیشتر از جزئیات این رویداد به پایگاه الکترونیکی iwtdc.ir مراجعه کنند.

تشریح جزئیات روند دریافت مجوز خانه‌های مد از سوی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور

بر اساس این خبر، علاقه‌مندان به فعالیت در عرصه مد و لباس می‌توانند با دریافت مجوز تأسیس خانه مد از سوی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور که تنها مرجع قانونی اعطای این مجوز است، فعالیت خود را در این عرصه آغاز کنند. 

متقاضیان می‌توانند جهت دریافت مجوز، با همراه داشتن 2 قطعه عکس 3 در 4، اصل و کپی تمامی صفحات شناسنامه، اصل و کپی کارت ملی، اصل و کپی کارت پایان خدمت و یا معافیت دائم، اصل و کپی مدرک تحصیلی و ارائه رزومه و سوابق کاری به ساختمان کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور مراجعه کنند.

ایجاد امکان فعالیت در قالب فعالیتهای خانگی، فعالیت در حوزه طراحی و تولید محصولات حوزه مد و لباس، اخذ شناسه شیما برای آثار تولید شده، دریافت گواهی مالکیت ثبت اثر، استفاده از بیمه هنرمندان، امکان حضور در رویدادهای مختلف هنری مد و لباس در سراسر کشور، امکان ثبت برند و لوگو، کمک به تجاری سازی محصولات، ایجاد ارتباط مستقیم با طراحان و تولیدکنندگان، حمایت مادی و معنوی از خانه های مد برتر و فعال و امکان حضور در دوره های آموزشی رایگان از جمله مزایای دریافت مجوز خانه‌های مد از سوی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور عنوان شده است.