سرویس مد و لباس هنرآنلاین: اشرف کاظمی مدیرعامل مؤسسه فرهنگی خانه طراحان آیلار در استان قزوین، مؤسس و مربی مجتمع‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای آزاد آیلار با چهار شعبه  فعال در استان ویژه بانوان و آقایان در رشته های طراحی دوخت، مراقبت و زیبایی صنایع دستی و فناوری اطلاعات است.

او با دارا بودن مدرک کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار تاکنون سه مرکز کارآفرینی را برای تولید پوشاک بانوان در سایه اشتغال بالغ بر 120 تن از بانوان بی‌سرپرست یا بد سرپرست راه‌اندازی کرده است.

مشروح گفت‌وگوی هنرآنلاین با این بانوی فعال حوزه مد و لباس را در ادامه بخوانید:

خانم کاظمی لطفاً در ابتدا به برخی افتخارات خود در حوزه مد و لباس اشاره کنید.

من همواره به عنوان مدرس چه در سطح آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و چه دانشگاه در زمینه طراحی و دوخت به عنوان مدرس فعالیت داشته‌ام و مؤلف کتاب "آموزش خیاطی آسان با عنوان تیک آیلار" هستم. از سال 96 تاکنون به عنوان بانوی کارآفرین در اجلاس بانوان کارآفرین حضور داشته‌ام و دبیر و داور چندین جشنواره تخصصی در حوزه مد و لباس چه در استان قزوین و چه در دیگر شهرهای کشور بوده‌ام. فعالیت‌های متعددی نیز به طور متمرکز در حوزه طراحی، دوخت و فرهنگسازی در حوزه عفاف و حجاب به انجام رسانده‌ام.

یکی از فعالیت‌های شما در حوزه عفاف و حجاب به راه‌اندازی یک پویش در این زمینه طی سال گذشته باز می‌گردد. لطفاً در اینباره توضیح دهید.

سال 98 بود که پویشی با عنوان چهارشنبه‌های من حجاب را دوست دارم را راه‌اندازی کردیم. در این پویش، طی 6 چهارشنبه متوالی، کلاس‌های تخصصی طراحی، الگو و برش پوشش اجتماع در پنج شهر استان قزوین و تهران برگزار شد و خوشبختانه اتفاقات بسیاری خوبی در زمینه طراحی و تولید محصولات عفاف و حجاب رخ داد.

فعالیت‌های مجموعه مؤسسه فرهنگی خانه طراحان آیلار در دوران شیوع و مقابله با ویروس کرونا به سمت چه موضوعاتی سوق یافت؟

در دوران کرونا تلاش کردیم که بالغ بر یک میلیون ماسک بهداشتی از مسیر مجموعه ما به تولید و توزیع رسد و اقداماتی نیز در راستای تولید لباس پزشکی به انجام رساندیم. تدوین آموزش‌های مجازی درحوزه مهارت آموزی از جمله فعالیت‌های او در دوران مقابله با ویروس کرونا با تکیه بر رویکرد توجه به تداوم برنامه‌های آموزشی علی رغم تمامی محدودیت‌ها بوده است که از سوی بسیج اصناف کشور مورد توجه قرار گرفت.

شما دبیر جشنواره‌ای با عنوان جشنواره مد و لباس مشاغل هستید که برگزاری آن به تازگی در دست اقدام قرار گرفته است. لطفاً درباره جزئیات این رویداد توضیح دهید.

نظر به اهمیت و جایگاه موضوع، جشنواره مد و لباس مشاغل به تازگی به پیشنهاد بسیج اصناف کشور و با حمایت کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور از پنجم آذرماه امسال کلید خورد و بنا داریم پس از دریافت آثار طراحی هنرمندان در این زمینه، آثار رسیده به دبیرخانه را در روز چهارم بهمن ماه سال جاری داوری کرده و برگزیدگان را در تاریخ ششم بهمن ماه معرفی کنیم. امیدواریم که از مسیر این جشنواره، ارتباط مؤثر میان طراحان و تولیدکنندگان این عرصه ایجاد شده و شاهد رشد چشمگیر در زمینه طراحی لباس فرم ادارات کشور در تداوم برگزاری چنین رویدادهایی باشیم. برپایی کارگاه‌های آموزشی آنلاین و نمایشگاه مجازی، معرفی و مصاحبه با فعالان مطرح و موفق و همچنین معرفی کتاب از جمله بخش‌های درنظر گرفته برای این جشنواره است.

اشرف کاظمی

یکی از مسئولیت‌های شما در سال‌های اخیر به دبیری جشنواره استانی مد و لباس در شهر قزوین باز می‌گردد. آیا این رویدادها توانست به کسب دستاوردهای درخور توجه از جمله ایجاد ارتباط میان دو حوزه طراحی و تولید منتج شود.

طی هفت سال فعالیت در عرصه مد و لباس، دبیر جشنواره های متعدد کشوری و استانی در این حوزه بوده‌ام و تاکنون موفق به برگزاری پنج جشنواره استانی و نمایشگاه شده‌ایم. دبیر تخصصی نخستین جشنواره استانی مد و لباس استان قزوین در سال 95 بوده ام که 17 استان در آن مشارکت داشتند و بالغ بر 470 اثر رسیده به دبیرخانه این رویداد در مصلای شهر و فضایی بالغ بر یک هکتار در معرض دید عموم قرار گرفت.  بازدید 10هزارنفری از استان های مجاورتا اندازه قابل توجهی به هم‌افزایی فعالان این حوزه از استان قزوین و دیگر شهره منتج شد و ارتباطات در خور توجه کاری شکل گرفت و البته تأسیس مراکز کارآفرینی در حوزه مد و لباس نیز از نتایج و دستاوردهای این جشنواره‌ها بوده است.

لطفاً درباره شرایط حاکم بر استان قزوین در حوزه مد و لباس و ظرفیت‌های این شهر بیشتر توضیح دهید.

استان قزوین دانشگاه‌های بسیار خوبی دارد و بالغ بر80 تا 90 آموزشگاه فنی حرفه‌ای با تمرکز بر حوزه مد و لباس در این شهر مشغول به فعالیت هستند. بارها در جلسات مختلفی که با فعالان این عرصه در استان داشته‌ایم، به این نکته اشاره کرده‌ایم که استان قزوین با تکیه بر پیشینه تاریخی که دارد می‌تواند به عنوان پایتخت مد اسلامی ایرانی معرفی شود. همواره تلاش کرده‌ایم که با برگزاری جشنواره‌های متعدد، جایگاه اصلی طراحان را معرفی کرده و آنها را به صنعت معرفی کنیم. به هر روی آثاری هنری باید به مرحله تولید رسند و طراحی ما باید به سمت توجه هر چه بیشتر به سمت موضوعات فرهنگی سوق داده شود. من به جد معتقد هستم جامعه طراح می‌تواند فرهنگی اسلامی و ایرانی را از مسیر مد و لباس به سراسر جهان صادر کند و استان قزوین با تکیه بر پیشینه تاریخی می تواند در این زمینه الگو باشد.

استان قزوین از جمله شهرهای فعال در زمینه نساجی نیز بوده است. آیا می‌توان به آینده این صنعت در استان شما امیدوار بود.

عرصه مد و لباس به عنوان نیروی محرک صنعت نساجی قلمداد می‌شود و زنجیره‌های بسیاری از تولید الیاف، ریسندگی نخ، بافندگی، رنگرزی، تکمیل و چاپ در استان قزوین با تکیه بر تکنولوژی روز مورد توجه قرار دارد، اما واقعیت این است که تمامی بخش‌های این حوزه همواره نیاز به آبیاری و توجه دارند تا به درختی تنومند تبدیل شوند و من معتقدم در تمامی بخش‌ها، مقدمه این کار باید به دست طراحان رقم خورد. به هر روی همواره در هر مسیری، سختی‌هایی بوده و آینده نیاز به افزایش مهارت دارد.  بزرگ‌ترین ثروت طراحان ایرانی خودباوری است و با توکل به خدا می‌توان آینده عرصه مد و لباس کشورمان را به روشنی تصویر کرد.