سرویس مد و لباس هنرآنلاین: شورای جهانی صنایع دستی، سازمانی غیرانتفاعی است که با هدف ارتقای جایگاه صنایع دستی، تقویت ارتباط میان هنرمندان صنایع دستی سراسر جهان، تشویق، یاری رسانی و ارائه مشاوره به آنان در حوزه شیوه‌های درآمدزایی، کاربردی و به روز کردن صنایع دستی در عین حفظ میراث گذشتگان و استفاده از فناوری‌های مدرن در راستای دستیابی به بازارهای جدید تأسیس شده است و با راه‌اندازی این شورای جهانی، صنایع دستی و سنتی به صورت بخشی از حیات فرهنگی و اقتصادی ملت‌ها، مورد توجه قرار گرفت.

این شورا در ابتدا با شمار محدودی از اعضا کار خود را آغاز کرد، اما هم‌اکنون، ۹۰ کشور جهان را تحت پوشش دارد و دبیرخانه آن در شهر آمستردام کشور هلند قرار دارد. کشور ایران نیز از سال ۱۳۴۷ شمسی از طریق سازمان صنایع دستی کشور به عضویت این شورا درآمد و در مجمع آسیا و اقیانوسیه آن، مشغول به فعالیت شد.

با ذکر این مقدمه، اعتبار جایزه هنرمند ایرانی در مسابقه اخیر برگزار شده از سوی این شورا بیش از بیش قابل درک خواهد بود؛ جاییکه معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از درخشش بانوان هنرمند صنایع‌دستی ایران در منطقه غرب آسیای شورای جهانی صنایع‌دستی خبر داده و بر این اساس، پروین اباذری، هنرمند ۳۶ ساله شهرستان سیرجان از روستای دارستان استان کرمان در رشته گلیم شیریکی‌پیچ موفق به کسب رتبه برتر شده است.

شورای جهانی صنایع‌دستی در ماه گذشته نمایشگاه مجازی و مسابقه صنایع‌دستی برتر تولیدشده در دوره کرونا را برگزار کرد که طبق آن مقرر بود از هر شش منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی یک نفر به‌عنوان برترین هنرمند برگزیده شود.

به گفته پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با توجه به رایزنی‌ها و مذاکرات بخش بین‌الملل معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور، این سهمیه برای ایران به دو نفر افزایش یافت و فاطمه شاکری، هنرمند ۲۳ ساله روستای بحیری استان بوشهر در رشته عبابافی نیز موفق به دریافت این عنوان شد.

5fc20ee76b7cff7c5f40d953

قرار است جایزه ویژه این نمایشگاه و مسابقه به زودی توسط کشور ازبکستان (کشور تأمین‌کننده جوایز) در اختیار سفارت جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد.

و اما کمی بیشتر درباره دو عرصه هنری گلیم شیریکی‌پیچ و عبابافی بدانیم:

شیریکی پیچ نام گلیمی است که در مناطق روستایی و عشایری سیرجان و بافت کرمان در داخل طایفه‌های عشایری و ایلیاتی بدست توانای زنان با ذوق و هنرمند بافته می شده که به دلیل تاباندن خامه رنگی به دور نخ هایتار (چله) به آن شیریکی پیچ و در گویش بین عشایر به آن گلیم پیچ هم گفته می‌شود.

شیرکی پیچ ظاهری شبیه به قالی دارد و همانند قالی با گره بافته می شود و برخلاف دیگر انواع گلیم که پود باعث تکمیل و نماینده نقوش می‌شود در این جا پود تنها نقش اتصال تارها را برعهده دارد و همیشه در پشت گوشت(پرز) گلیم مخفی بوده و قابل روییت نیست.

عبابافی نیز یکی از صنایع دستی و سنتی وابسته به پشم شتر یا گوسفند بوده است که با سابقه بیش از ۵۰۰ سال در بعضی نواحی ایران از جمله استان بوشهر، شهرستان نایین اصفهان، بهبهان، مشهد مرسوم بوده است. عبابافی پیشتر در شهرهای عربستان متمرکز بوده و از آنجا به ایران وارد شده است.

در استان بوشهر هنر عبابافی در روستاهای تنگ ارم، بنار آزادگان، زیارت، سعدآباد، بردخون، کردوان سفلی و علیا و حومه شهر اهرم رایج بوده و به کشورهای حوزه خلیج فارس نیز صادر شده است. این هنر اکنون تنها در چند روستا باقی مانده است.