سرویس مد و لباس هنرآنلاین: نشست خبری سومین جشنواره ملی لباس کودک و نوجوان با حضور سیده مرضیه شفاپور دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و غزال بهمنی فعال حوزه مد و لباس و دبیر این دوره از جشنواره، دوشنبه سوم آذرماه با توجه به تداوم شیوع ویروس کرونا و تأکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی به شکل مجازی برگزار شد.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در این نشست با اشاره به لزوم تعامل هر چه بیشتر طراحان جوان با این رویداد اذعان داشت: حرکت به سمت‌وسوی استانداردهای نوین در عرصه طراحی و تولید لباس کودک و نوجوان و در سطحی کلان، ورود به عرصه‌های بین‌المللی، منوط به یافتن حلقه گمشده میان طراحان و تولیدکنندگان این حوزه است که امیدوارم از بستر چنین رویدادهایی، بتوان گامی در این راستا برداشت.

شفاپور بیان کرد: یکی از اولویت‌های ما در امر برگزاری سومین جشنواره ملی لباس کودک و نوجوان، توجه هر چه بیشتر به نمادهای ایرانی بوده که در این میان، لازم است تصاویر بسیاری از چهره‌های اساطیری و بنام کشورمان همچون شهید حاج قاسم سلیمانی نیز بر لباس کودکان و نوجوانان کشور نقش بندد.

او با تأکید بر این که این گروه سنی باید با افتخار از لباس‌های اسلامی و ایرانی استفاده کنند، تصریح کرد: تلفیق رویکردهای سنتی و مدرن، توجه به موضوع روانشناسی رنگ، ایجاد حس آرامش، نوع و شیوه طراحی پارچه و همچنین توجه هر چه بیشتر به عنصر خلاقیت از مهم‌ترین مجورهای داوری آثار در این دوره است.

غزال بهمنی دبیر سومین جشنواره ملی لباس کودک و نوجوان نیز در ادامه این نشست، با اشاره به مهم‌ترین اهداف برگزاری این رویداد اذعان داشت: ایجاد فضای مناسب برای کشف استعدادها و ترغیب طراحان به طراحی ویژه لباس کودک و نوجوان، فراهم آوردن زمینه تعامل گسترده طراحان و تولیدکنندگان عرصه لباس کودک و نوجوان و بررسی علمی عوامل مؤثر بر پوشش نوجوانان و همجنین دلایل گرایش نوجوانان به طرح‌های خاص از مهم‌ترین اهداف مندرج در فراخوان بوده و امیدواریم در راستای تعامل با بخش دانشگاهی، بسترهای لازم به‌منظور مطالعات علمی و پژوهشی در این حوزه مهیا شود.

بهمنی با تأکید بر لزوم بهره‌گیری طراحان از نمادهای اسلامی و ایرانی در طراحی لباس برای گروه سنی کودک و نوجوان تصریح کرد: روانشناسی از موضوعات بسیار مهمی است که باید در امر طراحی لباس برای کودکان و نوجوان مورد توجه قرار گیرد چراکه نوجوانان از مسیر لباسی که بر تن دارند، تلاش می‌کنند تا نمایشی از جهان‌بینی و علایق خود داشته باشند.

صحبت درباره مقوله مد آهسته به‌عنوان یکی از محورهای سومین جشنواره ملی لباس کودک و نوجوان از دیگر بخش‌های این نشست خبری بود و دبیر جشنواره با ارائه توضیحاتی درباره این جریان جهانی صنعت مد، گفت: مد آهسته به دنبال پاسخ به این پرسش است که چه فردی لباس را طراحی کرده است و تلاش می‌شود تمامی مراحل طراحی تا تولید لباس بر اساس رعایت حقوق انسان، حیوان و محیط‌ زیست و همچنین مبانی اخلاقی تولید لباس از جمله رعایت حقوق کارگران موردتوجه قرار گیرد که البته این موضوع در دین ما نیز موردتوجه بوده است. از سویی دیگر توجه به مقوله مد آهسته در لباس نوجوانان به این معنی است که تلاش داریم مصرف‌گرایی را در نوجوانان کاهش دهیم تا مسیر دستیابی به مد پایدار در جهان فراهم شود.

بهمنی در ادامه به موضوع نساجی در سومین جشنواره ملی لباس کودک و نوجوان اشاره کرد و افزود:  طراحان این حوزه باید به این درک برسند که با هر پارچه‌ای نمی‌توان برای کودک و نوجوان لباس طراحی کرد و با تحقیق و شناسایی ظرفیت‌های موجود در بخش نساجی، از پارچه‌هایی در روند تولید اثر بهره گیرند که آسیبی به پوست کودکان وارد نکند.

بهمنی در ادامه به افزودن بخش طراحی کفش و کیف برای کودکان و نوجوانان اشاره کرد.

دبیر سومین جشنواره ملی لباس کودک و نوجوان در خاتمه از انتشار فراخوان جشنواره طی روزهای پیش رو خبر داد و گفت: جشنواره به دلیل شرایط متأثر از شیوع ویروس کرونا در سال جاری به شکل مجازی برگزار می‌شود و قرار است برگزیدگان این رویداد در روز بیستم دی‌ماه سال جاری مورد تجلیل قرار گیرند.

بخش پایانی این نشست خبری نیز به رونمایی از پوستر سومین جشنواره ملی لباس کودک و نوجوان اختصاص داشت.