سرویس مد و لباس هنرآنلاین: آرزو مشتاقی از هنرمندان اصفهانی عرصه مد و لباس بوده و سال‌هاست به‌عنوان مدیر "خانه مد آرزو مشتاقی" تمرکز خود را در این شهر به طراحی، تولید و آموزش در این عرصه معطوف ساخته است.

او که هم در زمینه مهندسی نساجی و هم طراحی پارچه و لباس در دانشگاه تحصیل کرده است، تلاش دارد مجموع فعالیت‌های هنری خود را به سمت هر دو حوزه پارچه و لباس سوق داده و در این میان با تلفیق هنرهای سنتی و مدرن، نمایشی زیبا از رنگ، طرح و نقش بر لباس مخاطبان خود ارائه دهد.

مشروح گفت‌وگوی هنرآنلاین با این هنرمند اهل اصفهان را در ادامه بخوانید:

خانم مشتاقی، لطفاً در ابتدا کمی بیشتر خودتان را معرفی کرده و از پیشینه فعالیتی خود در عرصه مد و لباس بگوئید.

من تحصیلات دانشگاهی خود را ابتدا در زمینه مهندسی نساجی از دانشگاه صنعتی اصفهان تا مقطع کارشناسی ادامه دادم و کارشناسی دوم خود را در رشته طراحی پارچه و لباس از دانشگاه پیام نور اصفهان دریافت کردم؛ البته در زمینه طراحی لباس دوره‌های مختلف تخصصی را طی کرده‌ام.

سبک کاری شما بیشتر به چه موضوعاتی گرایش داشته و آیا زندگی در شهری همچون اصفهان با پیشینه تاریخی و هنری بسیار غنی در زمینه‌های مختلف توانسته است بر روند فعالیت شما تأثیرگذار باشد؟

از همان سال‌های خیلی دور و زمانی که وارد این حرفه شدم، هدف اصلی‌ام، بهره‌گیری از نمادها و المان‌های ایرانی در طراحی لباس بود و از همین رو و با تکیه بر پشتوانه‌های هنری تاریخی، تلاش کردم تا در مسیر احیای هنرهای دستی بانوان شهرم اصفهان و با کمی تحقیق و ممارست در دیگر شهرها گام‌هایی را بردارم.

با مروری بر آثار و محصولات شما در زمینه طراحی و تولید لباس به‌ویژه در زمینه پوشش اجتماع بانوان می‌توان به این مهم پی برد که به‌شدت تلاش کرده‌اید تا نسل جوان را با برخی هنرهای سنتی که بعضاً به دست فراموشی سپرده شده‌اند، آشنا سازید.

بله کاملاً درست است. این دغدغه و انگیزه اصلی من از حضور در عرصه مد و لباس بوده و است. بر این باور هستم که شاید اگر سلیقه پوشش نسل جوان با بسیاری از جریانات فرهنگی سنتی فاصله گرفته است به دلیل غفلتی بوده است که طی سالیان سال از طراحی و ارائه الگوهای متناسب با فرهنگ و هنر ایرانی از سوی جامعه فعال در این زمینه شده است. به عقیده من، طراحان لباس، نقش بسزایی در تعیین ذائقه پوشش جامعه دارد و من همواره تلاشم بر این اصل بوده که خود را موظف بدانم به ذائقه و خواست مردم جامعه در این زمینه جهت دهم.

آیا بعضاً این اتفاق رخ نداده که مردم جامعه بر اساس نیاز و سطح سلیقه خود بر جریان فکری و عملی جامعه طراح و تولیدکنندگان اثر گذاشته‌اند؟

وظیفه هر هنرمندی این است که سلیقه جامعه را به سمت ایده‌های از پیش مطالعه شده خود سوق دهد نه اینکه منتظر باشد تا جامعه به او بفهماند چه چیزی را می‌پسندد و درنتیجه روند طراحی خود را به آن سمت هدایت کند. اشتباهی که اغلب طراحان مرتکب آن می‌شوند، همین است که مسیر حرکت خود را به سمت سلیقه و ذائقه جامعه می‌برند. من تلاش کردم با استفاده از المان‌های ایرانی این تأثیر را بگذارم و مراقب بوده‌ام که خط سیر هنرم به سمت‌وسوی موردنظر جامعه حرکت نکند. از رنگ در کارهایم به‌شدت استفاده می‌کنم و در زمان طراحی و دوخت مانتو و پالتوی بانوان این نکته را در نظر می‌گیرد که این لباس‌ها پس از رفتن بر تن افراد می‌توانند به‌مثابه یک تابلوی نقاشی زیبا و ماندگار در اذهان عموم باشند.

چه هنرهای سنتی را بیشتر در آثارتان مورداستفاده قرار می‌دهید؟

بیش از همه، هنر چهل تیکه است که حاصل دست بانوان ایرانی که فلسفه جذابی دارد. از هنر گلدوزی با دست یا چرخ هم بسیار استفاده می‌کنم و حتی به سراغ  گلدوزی‌های زنان افغان و تکه‌دوزی‌ نیز در محصولاتم رفته‌ام. نقاشی روی پارچه، قلاب‌بافی، بافتنی، جواهردوزی و پارچه‌سازی هم از هنرهای موردعلاقه‌ام بوده که به‌کرات در آثارم از آن‌ها بهره گرفته‌ام.

شما تجربیات موفقی در زمینه پارچه‌سازی داشته‌اید و از نخستین افرادی به شمار می‌روید که به فروش قواره‌ای این محصول فکر و این ایده را عملیاتی کرده‌اید. لطفاً دراین‌باره توضیح دهید.

مبحثی که ما در مجموعه خود با جدیت دنبال کردیم به ایجاد کارگاه‌های پارچه‌سازی اختصاص داشت و تلاش کرده‌ایم به شکلی علمی و تجربی روی این مقوله کار کنیم به‌طوری‌که برخی دانشگاه علمی کاربردی از من خواسته‌اند که تدریس این رشته را بر عهده بگیرم. در هنر پارچه‌سازی، پارچه خام با استفاده از تکنیک‌های مختلف همچون چاپ، گلدوزی و تکه‌دوزی، پارچه‌ای را ایجاد می‌کند که مورد دلخواه طراحان و در ادامه جامعه هدف است. یکی از کارهای مهمی که ما در این راستا به سرانجام رساندیم آن بود که محصولات پارچه‌ای را به تولید انبوه رساندیم یعنی کارگاه‌هایی احداث شد و اغلب، بانوان سرپرست خانوار و هنرمند اصفهان که همواره دغدغه بهره‌گیری از هنر آن‌ها را داشته‌ام را با این جریان همراه ساختم و در ادامه به‌واسطه قرارداد با یکی از پارچه‌فروشی‌های اصفهان، قواره‌های آماده این محصول را به فروش رساندیم. به‌هرروی کاری بسیار نو بود و با استقبال خوبی مواجه شد.

کرونا چه تأثیری بر روند فعالیت‌های شما و دیگر همکارانتان در شهر اصفهان داشته است؟

کرونا همچون سایر نقاط جهان، برخی از فعالیت‌ها را در اصفهان به تعطیلی کشاند و بر روند فعالیت‌های ما هم اثر گذاشت. البته ما در شرایط کرونا نه‌تنها فروشمان کاهش پیدا نکرد بلکه شب عید و در اردیبهشت و خردادماه امسال بالاترین فروش را داشتیم چراکه زیرساخت‌های فروش اینترنتی را از قبل به‌درستی چیده بودیم. سال‌ها بود، روی فروش آنلاین کار کرده بودیم و در ارائه کیفیت از مسیر فروش مجازی با مشتریان خود صادق بودیم. این رمز موفقیت ما در این دوران بود چرا که در این مقطع، همه به خریدهای اینترنتی روی آوردند و افرادی توانستند از این شرایط سربلند بیرون آیند که سبقه فروش اینترنتی را از قبل داشتند و آزمون و خطاها را پشت سرگذاشته بودند.

----

در ادامه، گالری از تصاویر آثار و محصولات آرزو مشتاقی در حوزه لباس اجتماع بانوان را ببینید: