سرویس مد و لباس هنرآنلاین: سوده مجرد از طراحان و مدرسان عرصه مد و لباس در شهر قم، درباره جزئیات فعالیت خود و شرایط حاکم بر این شهر در این حوزه به خبرنگار هنرآنلاین گفت: از مقطع دبیرستان، وارد رشته طراحی و دوخت شدم و این رشته تحصیلی را تا کارشناسی ادامه دادم. در شهر قم، خانه مد دارم و چند سالی است که در دانشگاه‌های شهرهایی مانند کاشان و ساوه و برخی آموزشگاه‌ها، تدریس می‌کنم.

مجرد در ادامه به جریان آموزش سرفصل‌های حوزه مد و لباس از تصویرسازی و طراحی گرفته تا الگوسازی و دوخت اشاره کرد و گفت: به دلیل ضعف در سرفصل‌های این رشته دانشگاهی و از آنجا که بسیاری از مدرسان، مجهز به دانش روز نیستند، سطح آموزش در حوزه مد و لباس به شدت پایین بوده و جریان علمی دانشگاهی در این حوزه به شکل سراسری و کشوری نیازمند تجدید نظر است.

او افزود: نکته جالب توجه آن است که اگر مدرسی هم بخواهد از روش‌های نوین در تدریس خود بهره گیرد، مورد نقد دیگر همکاران قرار گرفته و همین روند، نتیجه‌ای جز خروجی‌های فاقد دانش کافی برای ورود به بازار کار نداشته است.

این فعال حوزه مد و لباس در شهر قم به افزایش قیمت بسیاری از ملزومات فعالیت در حوزه طراحی لباس اشاره و تصریح کرد: در شهرهای کوچک، توان خرید بسیاری از ابزار درجه یک برای هنرجویان وجود ندارد و متأسفانه روز به روز بر قیمت آنها افزوده می‌شود. البته من در کلاس‌های تصویرسازی و طراحی لباس، تأکید چندانی به خرید ملزومات درجه یک ندارم و بیشتر تلاش می‌کنم هنر ذهن و دستان هنرجویان را در مسیر درست و کاربردی هدایت کنم.

مجرد گفت: یکی از مهم‌ترین نکات به منظور پیشرفت در بخش‌های مختلف عرصه مد و لباس به مطالعات منابع خارجی، سایت‌ها و کتب جدید باز می‌گردد که به ویژه در دوران کرونا که بسیاری از فعالیت‌های حضوری به حالت تعلیق درآمده، می‌تواند بستر مناسبی برای افزایش دانش علاقه‌مندان را فراهم آورد.

او در ادامه به غفلت از تأثیر مسابقات، جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های حوزه مد و لباس در زمینه استعدادیابی و همچنین معرفی استعدادهای برتر از سراسر کشور اشاره کرد و گفت: هر چند به فراخور و از جمله در قالب جشنواره مد و لباس فجر، فرصت هم‌افزایی هنرمندان این حوزه فراهم آمده اما به دلیل نبود آموزش‌های استاندارد در این عرصه و فراگیری آن، آثاری که به جشنواره می‌رسند از کیفیت قابل قبولی برخوردار نبوده و در نتیجه نمی‌تواند دارای ابعاد رقابتی در سطح قابل قبولی باشد.

مجرد در خاتمه از احتمال برپایی یک نمایشگاه درباره آثار مخرب صنعت مد بر محیط زیست خبر داد و گفت: لباس‌های مفهومی طراحی و دوخته شده برای این نمایشگاه به موضوع پایان‌نامه کارشناسی من مربوط است که البته به دلیل شیوع ویروس کرونا، همچنان تصمیم قطعی خود را مبنی بر برپایی این نمایشگاه به شکل مجازی نهایی نکرده‌ام.