سرویس مد و لباس هنرآنلاین: فاطمه عبدی یزدانی هنرمند تبریزی عرصه مد و لباس با عنوان برند «مازستا» درباره فعالیت‌های خود و شرایط حاکم بر این حوزه هنری و صنعتی در شهر تبریز به خبرنگار هنرآنلاین گفت: پس‌از این که مدرک خود را از فنی و حرفه‌ای دریافت کردم، با توجه به اهمیت موضوع و همچنین علاقه‌مندی خودم، تمرکز را بر حوزه خیاطی گذاشتم و به‌موازات آن، جواهر دوزی، گل‌سازی و پارچه‌سازی نیز انجام می‌دادم.

عبدی یزدانی در ادامه از موج به وجود آمده در سال‌های اخیر برای حضور افراد مختلف در عرصه طراحی مد و لباس گفت و اظهار داشت: این موج نه‌فقط در تهران که در سراسر کشور به وجود آمده و به همین واسطه شاهد کشف بسیاری از استعدادها در این زمینه بوده‌ایم که خوشبختانه موجب ایجاد تحولاتی نیز در این هنر صنعت شه است.

این هنرمند تبریزی بیان کرد: بااین‌وجود، نوعی از افراد و تفریط در افراد سبب شده است که بیشتر تمرکز بر حوزه طراحی باشد و با غفلت از جریان مهم خیاطی با تمام ابعاد گسترده‌اش همچون برش و الگوسازی، در این بخش با ضعف ای جدی مواجه باشیم.

عبدی یزدانی از نبود درک اعتبار، ارزش و جایگاه خیاطان زبردست و باسابقه در برابر طراحان تازه‌کار و بعضاً مدعی ابراز گله‌مندی کرد و گفت: صنایع بافندگی و خیاطی از دیرباز موردتوجه ایرانیان بوده است و در بیان اهمیت این بخش همین کافی است که بگوییم طراحی نه‌تنها با خیاطی پیوند ندارد که اگر هنر خیاطی با تکیه‌بر تکنولوژی و راهکارهای فناورانه نبود، هیچ‌کدام از ایده‌ها و طرح‌های هنرمندان نمی‌توانست به شکلی شایسته و در قالب تن‌پوش به منصه ظهور رسد.

او افزود: متأسفانه بسیاری از طراحان با سرمایه‌گذاری‌های کلان در سال‌های اخیر توانسته‌اند به برند تبدیل شوند و این در حالی است که بار اصلی زحمت برای ایجاد خروجی از این آثار هنری و تبدل آن به محصولی کاربردی بر عهده خیاطانی بوده که با کمترین چشم‌داشت در کارگاه‌های این افراد مشغول به کار هستند.

عبدی یزدانی در خاتمه با تأکید بر اینکه جامعه مد و لباس باید برای تخصص و جایگاه خیاطان اعتبار قائل شوند تصریح کرد: من دستان خیاطانی را که اثر انگشتانشان زیر سوزن‌های چرخ‌های خیاطی از بین رفته است می‌بوسم و یقین دارم عرصه هنر برای یکایک این افراد که به‌زعم من هنرمندان اصلی جریان مد و لباس هستند، ارزش و احترام ویژه‌ای قائل خواهد بود.