سرویس مد و لباس هنرآنلاین: هم‌زمان با توسعه فناوری ارتباطات، بسیاری از روش‌های سنتی مبادله کالا، جای خود را به شیوه‌های مدرن دادند و با توجه به ویژگی‌های متعدد این روند عرضه و توزیع محصول، کسب‌وکار متولیان این امر خیلی زود به رونق رسید.

امکان نمایش سایر محصولات در سایت فروشگاه اینترنتی، استخدام کارمندان مقرون‌به‌صرفه در فروشگاه اینترنتی، سهولت در تبلیغات و تشویق به خرید در سایت فروشگاه‌های اینترنتی، صرفه‌جویی در زمان خرید، دسترسی آسان به اطلاعات مشتریان، توانایی مدیریت و پردازش تعداد زیادی سفارش و توانایی انجام کارها با سرعت‌بالا در فروشگاه اینترنتی ازجمله مزایایی است که هم فروشندگان و هم خریداران را برای بهره‌گیری از این امکان ترغیب کرده و به‌مرور با تولید محتواهایی باکیفیت و انتشار آن‌ها در فضای مجازی، خریداران حتی با ترافیک‌ فروشگاهی بالایی در موتورهای جستجو و شبکه‌های اجتماعی مواجه شده‌اند.

شیوع ویروس کرونا بر رونق روش‌های آنلاین فروش دامن زده و حتی افرادی که نسبت به این شیوه عرضه محصولات موضع داشته‌اند هم مجاب شده‌ند در زمینه فروش اینترنتی آموزش‌های لازم را کسب کرده و با فراهم آوردن زیرساخت‌های موردنیاز، کسب‌وکار خود را به سمت مجازی شدن سوق دهند.

علی‌رغم تمامی مزایای فروش مجازی، به نظر می‌رسد یک موضوع مهم به‌ویژه در عرصه هنر صنعت مد و لباس می‌تواند فعالان این عرصه را با تداوم این روند به ویژه در دوران کرونا تهدید کند و آن اینکه مشتریان امکان لمس و مشاهده محصولات را از دست داده‌اند.

به‌طور مثال این مشکل برای خیلی‌ها پیش‌آمده است که پس از خرید البسه موردنیاز خود به شکل اینترنتی، از رنگ و سایز خرید خود به دلیل رخ دادن خطای چشمی هنگام خرید راضی نبوده‌اند و در حقیقت خرید اینترنتی موجب گمراهی آن‌ها شده است.

به‌هرروی رونق خریدوفروش‌های اینترنتی در دوران کرونا هم تهدید است و هم فرصت. امید است با از بین رفتن از پاندمی، همچنان شاهد تلفیق سنت و مدرینتیه در امر توزیع و عرضه آثار و محصولات حوزه مد و لباس و همچنین سایر صنایع‌دستی در ایران و جهان باشیم.