به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، علی‎رغم شیوع کرونا و تأثیر گسترده این اپیدمی بر تمام جنبه‌های مباحث فرهنگی و هنری، اعطای نشان شیما و حق مالکیت معنوی به طراحان مد و لباس از سوی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در دستور کار قرار داشته است.

بر همین اساس در شش ماهه نخست سال جاری با استقبال گسترده طراحان، کمیسیون ماده 6 اعطای نشان شیما (شناسه یکپارچه مد و لباس ایرانی) و مالکیت معنوی پس از بررسی درخواست‌های دریافت شده در فروردین‌ماه 118 نشان شیما و 16 امتیاز مالکیت معنوی، در اردیبهشت‌ماه 327 نشان شیما و 109 امتیاز مالکیت معنوی، در خردادماه 203 نشان شیما و 44 امتیاز مالکیت معنوی، در تیرماه 849 نشان شیما و 106 امتیاز مالکیت معنوی، در مردادماه 35 نشان شیما و دو امتیاز مالکیت معنوی و در شهریورماه 247 نشان شیما و 54 امتیاز مالکیت معنوی را اعطا کرده است.

همچنین در نیمه نخست سال جاری هزار و 779 طرح، نشان شیما و 331 طرح امتیاز مالکیت معنوی دریافت کرده‌اند و این در حالی است که در 9 ماهه نخست سال گذشته تنها 954 اثر نشان شیما دریافت کرده بودند که نشان می‌دهد طراحان کشورمان در حوزه مد و لباس و زیورآلات بیش از گذشته به اهمیت ثبت طرح و ایده خود و حفظ مالکیت معنوی خلاقیت‌هایشان اهتمام دارند.

نشان شیما یا همان شناسه یکپارچه مد و لباس ایرانی یک تأییدیه از سوی بنیاد ملی مد و لباس است که به لباس‌ها و زیورآلات طراحی‌شده توسط طراح داده می‌شود و بعد از تأییدیه در سیستم اطلاعاتی طراحان به ثبت می‌رسد. نشان شیما و امتیاز مالکیت معنوی مانند ثبت اختراع است و نشان می‌دهد طرح طراح، ایده‌ای نو و ناب بوده و متعلق به وی است و سایر افراد تنها با اجازه طراح می‌توانند از آن طرح بهره‌برداری اقتصادی کنند.

مزایای دریافت نشان شیما از سوی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور به شرح زیر عنوان شده است:

۱- افرادی که ۱۰ نشان شیما داشته باشند؛ می‌توانند از مزیت بیمه هنرمندان بهره‌مند شوند.

۲- برای شرکت در جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها و به چاپ رسیدن اثر در ژورنال نیاز به نشان شیما است.

۳- اثر به نام پدیدآورنده ثبت می‌شود و اگر پدیدآورنده اثر را به ثبت برساند و از اثر وی سوءاستفاده شود دادگاه گواهی ثبت اثر را اماره‌ای بر پدیدآورندگی او قرار می‌دهد.

طراحان به‌منظور آشنایی بیشتر با روال دریافت نشان شیما و امتیاز ثبت معنوی آثار خود می‌توانند به سایت کارگروه ساماندهی مد و لباس به آدرس: https://iranmode.farhang.gov.ir/ بخش شناسه یکپارچه مد ایران و شناسه یکپارچه زیورآلات مراجعه کنند.

تنها مرجع قانونمند اعطاء مالکیت معنوی و شیما بر طبق قانون مجلس شورای اسلامی (1385) کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور بوده و تمامی خدمات طی این فرایند به‌صورت رایگان انجام خواهد شد. لذا ارائه این نشان از هر مکان و منبع دیگری وجاهت قانونی ندارد.