سرویس مد و لباس هنرآنلاین: مقصود از اقتصاد فرهنگ، تجزیه‌ و تحلیل حوزه فرهنگ در چارچوب تئوری‌ها و مفاهیم دانش اقتصاد است. این در حالی است که طی سال‌های متمادی و به‌واسطه نوسانات اقتصادی، بودجه اختصاص‌یافته از سوی دولت به امور فرهنگی ازجمله مد و لباس متغیر بوده است. به‌هرروی بررسی اقتصادی فرهنگ و هنر در کشورهای توسعه‌یافته عمری چهار دهه دارد درحالی‌که در ایران به دو دهه نیز نمی‌رسد.                           

اما صنعت مد از ابزارهای اصلی فرهنگ‌ساز در یک جامعه است. اینکه چرا و چه مقدار در بازار مد و لباس کشور هزینه شده و تا چه میزان عایدی اعم از سود مالی، تأثیرات فرهنگی و جذب مخاطبان نصیب اهالی این خانواده بزرگ شده است، به‌مثابه یک طرح پرسش می‌ماند.

اقتصاد فرهنگ در بستر مد دارای ابعاد مختلفی بوده که در سه برهه پیش‌تولید، تولید و پس از تولید قابل‌تأمل و بررسی است. دراین‌بین توزیع، تجاری‌ترین بخش صنعت نساجی و پوشاک است که مواردی همچون پیش‌بینی بازار، فروش، بازاریابی و تبلیغات و بازخورد جامعه را رصد و پایش می‌کند.

البته متغیرها و عناصر مختلفی همچون نظام سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جامعه و همچنین شرایط اقتصادی جامعه بر اقتصاد این صنعت اثرگذار است.

همه این موارد نشان می‌دهد مد به‌عنوان پدیده‌ای چندوجهی، به‌هیچ‌روی نمی‌تواند هنر یا صنعتی مستقل تلقی شود که به‌دوراز جریان طبیعی و البته متفکرانه تولید یک اثر که مخاطب همگانی دارد، قابل‌دوام باشد. پذیرش همین واقعیت مسلم و روشن به ما کمک خواهد کرد تا در چرخه تولید مد نیز همانند سایر فعالیت‌های تولیدی به تمام عوامل اصلی و مؤثر در فرایند تولید یک کالا از دیدگاه اقتصادی توجه کنیم.

تردیدی نیست که برای تمامی پیشرفت‌های صنعت نساجی و پوشاک، هزینه‌های مادی و معنوی بسیاری صرف شده است. هزینه‌های کلانی که از دیدگاه اقتصادی قابل محاسبه و ارزش‌گذاری هستند.

درعین‌حال پیدایش هر پدیده نوظهوری در عرصه مد و لباس بر میزان هزینه‌های تمام‌شده یک اثر و محصول و میزان فروش آن اثر می‌گذارد. نکته قابل‌تأمل اینکه متأسفانه در این سال‌ها که بحث پول‌ساز بودن و تلاش برای افزایش میزان فروش محصولات داخلی مطرح بوده، طراحی و تولید بسیاری از نمونه‌های نامتناسب با فرهنگ غنی کشورمان نیز بعضاً رواج یافته است که همین جریان نیز می‌تواند از مناظر گوناگون به‌ویژه روان‌شناختی و جامعه‌شناختی مورد تحلیل قرار گیرد.