سرویس مد و لباس هنرآنلاین: مجید جوادیان‌زاده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد این هفته به پاس نیم قرن تجربه و تلاش ارزشمند توران سنجری از او تجلیل کرد؛ نخستین بانویی که در سال 1339 در یزد آموزشگاه خیاطی و رودوزی‌های سنتی را تأسیس و تاکنون کارآموزان بسیاری را برای فعالیت مؤثر در این عرصه تربیت کرده است.

مادربزرگی که با وجود بیماری و کهولت سن، همچنان عاشق هنرش است و دست از کار و تلاش برنمی‌دارد. بانویی که راز سرزندگی‌اش را، آموزش و کارآفرینی به هنرجوهایانش می‌داند.

در ادامه مروری داریم بر زندگی هنری این بانوی فرهیخته:

"مادر هنر یزد" لقبی است که در سال ۱۳۶۹ از سوی استاندار وقت به توران سنجری داده شد. او که مؤسس نخستین آموزشگاه خیاطی یزد با نام "هنرکده توران" است، پس از گذراندن تحصیلات مقدماتی در یزد، خیاطی و گلدوزی را در هنرستان عالی دختران تهران (فخرالدوله) فرا گرفت و در سال ۱۳۳۹ در یزد به فعالیت پرداخت.

247c423b-d591-4a13-b01d-87b627737c1c

"کلید گنجینه هنر" لقب دیگری است که در سال ۱۳۷۰ به او داده شد. او که در هنرهایی چون بافتنی، آشپزی، سفره‌آرایی و هنرهای دستی مهارت دارد، مؤسس دومین آموزشگاه گلدوزی کشور است و کتاب "گلدوزی با ماشین بر اساس استاندارد ملی مهارت" از آثار تألیفی او به شمار می‌رود.

برگزاری نمایشگاه‌هایی در داخل و خارج از کشور از جمله فرهنگسرای خاوران تهران، کیش و دبی، همکاری با آموزش و پرورش اداره کار امور اجتماعی یزد و صدا و سیمای مرکز یزد در زمینه آموزشی و کمیسیون امور بانوان به عنوان کارشناس هنری از جمله فعالیت‌های اوست.