سرویس مد و لباس هنرآنلاین: مرجان کشاورز طراح و تولیدکننده لباس درباره دلایل نبود ارتباط مؤثر میان طراحان و تولیدکنندگان عرصه مد و لباس به خبرنگار هنرآنلاین گفت: اشاره به مسئله مهم نبود قانون کپی‌رایت در ایران شاید مهم‌ترین نکته‌ای باشد که می‌توان در این مورد خاص به آن اشاره کرد و از آنجا که طراحان در هیچ عرصه‌ای، مجال دفاع از حقوق مادی و معنوی خود را ندارند، جریان سوءاستفاده از هنر طراحی آن‌ها در میان جامعه تولید به‌شدت باب شده و روزبه‌روز هم بر میزان کمیت این چالش افزوده می‌شود.

کشاورز با تأکید بر این که اثبات کپی طرح طراحان توسط تولیدکنندگان به‌صرف وقت و هزینه بسیار زیادی نیاز دارد که درنهایت هم به کسب نتیجه مطلوب منجر نمی‌شود اظهار داشت: البته بسیاری از تولیدکنندگان هم برای فرار از این دست پیگیری‌ها تلاش می‌کنند با اندکی دست‌کاری در طرح اولیه، خود را از اتهام کپی‌برداری مبرا کنند.

این طراح لباس افزود: به هر روی بسیاری از تولیدکننده‌ها تابع هیچ ضابطه و قانونی در همکاری با جامعه متخصص طراح نیستند و با پایین‌ترین کیفیت ممکن طرح را وارد جامعه می‌کنند.

او در ادامه بر لزوم ایجاد شرایط فعالیت تخصصی در بخش‌های مختلف جریان تولید مد و لباس کشور اشاره و تصریح کرد: متأسفانه مشکلات همکاری با بخش تولید سبب شده که بسیاری از طراحان با تجمیع سرمایه مورد نیاز در مسیر تولید آثار خود گام بردارند که شاید همین امر سبب شود آن‌ها از دغدغه اصلی و اولیه خود یعنی طراحی جا مانده و از سویی دیگر به دلیل نبود شناخت و اشراف کافی بر موضوعات صنعتی و تولید، نتوانند فعالیت خود را در سطح وسیع دنبال کنند.

کشاورز اذعان داشت: از سویی دیگر و در خوش‌بینانه‌ترین حالت، بخش تولید می‌خواهد با طراح مانند یک کارمند رفتار کند که همین امر می‌تواند هنر شخص طراح را در وهله نخست زیر سؤال برده و اگر هم بخواهند به شکل پورسانتی با بر اساس تعداد طرح، آثار را خریداری کنند، از آنجا که این امکان وجود دارد از یک طرح اولیه، ده‌ها طرح دیگر استخراج شود، عمر همکاری میان طرفین به‌شدت کوتاه خواهد بود.

این فعال عرصه مد و لباس و داور چندین جشنواره و مسابقه در این حوزه، با تأکید بر این که کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و اتحادیه‌ها می‌توانند به ایجاد مسیر قانون‌مند در ارتباط میان طراح و تولیدکننده کمک کنند اظهار داشت: همان‌گونه که بسیاری از لوازم آرایشی و بهداشتی دارای مشخصه‌های استاندارد و لیبل معرفی کامل محصول هستند، این مهم باید در حوزه مد و لباس هم جدی گرفته شود و اگر تولیدکنندگان ملزم به درج لیبل شناسنامه محصول شوند و توزیع‌کنندگان هم مجاب به عرضه همین محصولات شوند، امکان سوءاستفاده از آثار طراحان به‌شدت کاهش می‌یابد.