سرویس مد و لباس هنرآنلاین: این روزها ماسک، تبدیل به یکی از ملزومات پوشش افراد شده است. روزهای نخست شیوع ویروس کرونا و درست زمانی که زمزمه‌های انتقال این ویروس از مسیر تنفس به گوش رسید، خیلی‌ها تصور نمی‌کردند که فقط باگذشت چند ماه از جدی شدن استفاده از ماسک در سراسر جهان، این ابزار بهداشتی به‌منظور جلوگیری از ورود هوای ناسالم به درون دستگاه تنفسی، تبدیل به یک از اکسسوری‌های جذاب در ست‌های پوشیدنی شود.

حالا دیگر و با گذشت بیش از نیم سال از شیوع ویروس کرونا، توجه به تهیه ماسک‌های متنوع به لحاظ طرح و رنگ در میان بسیاری از افراد مرسوم و تبدیل به یک دغدغه شده است.

بخش طراحی و تولید صنعت مد و لباس هم از این غافله جا نمانده و هر روز با حجم وسیعی از طرح‌ها و تولیدات، تلاش می‌کند تا نظر مساعد مخاطبان این بازار وسیع را به سمت خود جلب کند.

اما فارغ ازآنچه امروز در باب ماسک تبدیل به یک جریان هنری شده و حتی بسیاری از صنایع‌دستی همچون انواع سوزن‌دوزی‌ها و اوریگامی‌ها را به این بخش گره زده است اما یکی از نکات مهم در ارتباط با این روند، بررسی میزان استاندارد بودن این ماسک‌ها از جنبه‌های ایمنی و سلامت است.

در این مجال با تأکید بر لزوم تقدیر از حرکت ارزشمند طراحان مد و لباس در طراحی ماسک‌های بدیع به‌منظور جلب مشارکت حداکثری افراد در استفاده از این وسیله بهداشتی، به برخی از ویژگی‌های ماسک‌های استاندارد اشاره می‌شود:

برای این که ماسک‌های پارچه‌ای خانگی بتوانند از انتقال ویروس جلوگیری کنند باید حداقل دو لایه پارچه داشته باشند. اگر از ماسک‌های تک‌لایه استفاده می‌کنید با اطمینان می‌توان گفت که این‌گونه ماسک‌ها از سرایت بیماری جلوگیری نمی‌کنند.

 علاوه بر تعداد لایه‌ها سبک دوخت نیز در جلوگیری از بیماری مؤثر است. ماسک‌هایی که با استاندارد‌های مرکز کنترل بیماری دوخته می‌شوند، بسیار مؤثرتر از ماسک‌های تک‌لایه دوخته‌شده با تیشرت‌های پنبه‌ای هستند.

ماسک‌های تنفسی فیلتردار از الیاف در هم تنیده‌ای ساخته شده‌اند تا در فیلتر کردن عوامل بیماری‌زا در هوا بسیار مؤثر باشند. البته این ماسک‌ها باید مطابق با استانداردهای دقیق بهداشتی استفاده شوند.

ماسک‌های پارچه‌ای دست‌ساز در محافظت از افراد کمتر موفق هستند چون اغلب آن‌ها شکاف‌هایی در نزدیکی بینی، گونه‌ها و فک دارند که باعث استنشاق قطرات ریز می‌شوند.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها پیشنهاد می‌کنند از سه لایه ۱۰۰ درصد پارچه نخی محکم بافته‌شده به‌صورت چندلایه تاشو استفاده شود. لایه داخلی باید از مواد جاذب مانند پنبه ساخته شود، لایه میانی به‌گونه‌ای طراحی‌شده است که مانند سد عمل کند پس باید از یک ماده مانند پلی‌پروپیلن ساخته شود و سرانجام لایه بیرونی هم باید از ماده‌ای غیر جاذب مانند پلی‌استر یا مخلوط پلی‌استر ساخته شود.