سرویس مد و لباس هنرآنلاین: فرامرز فرمانی طراح مد و لباس که سابقه طراحی لباس برای بسیاری از چهره‌های شناخته‌شده عرصه سینما و موسیقی را دارد، درباره دلایل نبود ارتباط مؤثر میان طراحان و تولیدکنندگان عرصه مد و لباس به خبرنگار هنرآنلاین گفت: زمانی که ذائقه و سلیقه پوششی طیف وسیعی از جامعه ما با الهام از تبلیغات رسانه‌های متعدد داخلی و خارجی تعریف می‌شود، بخش تولید با پی بردن به این موضوع، محصولاتی را تولید و عرضه می‌کند که با کپی‌برداری از همین طرح‌ها به تولید انبوه رسیده‌اند.

او افزود: این در حالی است که طراحان مد و لباس در مقاطع زمانی گوناگون برآنند تا آثاری بدیع و متناسب با ترندهای جهانی و همچنین ملهم از منابع هنری و فرهنگی را خلق کنند اما فرصتی برای رساندن نتیجه ساعت‌ها و شاید روزها تلاش خود که احتمالاً دارای پشتوانه مطالعاتی نیز بوده است را پیدا نمی‌کنند.

فرمانی با تأکید بر اینکه از هم‌اکنون باید برای اتصال طراحان و صنعتگران زمان خرید اذعان داشت: این پروسه و به‌ویژه در ابعاد ایجاد فرهنگ همکاری میان این دو طیف، پروسه‌ای زمان‌بر است که متأسفانه بخش تولید برای از دست ندادن بازار و فرصت فروش محصولات خود در وقت مقتضی و رسیدن به سود اقتصادی موردنظر حاضر به انجام این کار نیست.

این طراح لباس اذعان داشت: عوامل متعددی دست‌به‌دست هم داده‌اند که طراحان مد و لباس به این نتیجه رسند که دیگر نباید برای ورود به بخش صنعت تلاش کرد و آن‌ها نیز وقت را از دست نداده و به کار انفرادی روی آورده‌اند.

او با اشاره به اینکه اغلب مردم ما به دنبال رقم زدن اتفاقاتی هستند که آن‌ها را به‌سرعت به نتیجه و سود دلخواه برساند تصریح کرد: البته که دغدغه‌های اقتصادی نیز مزید بر علت شده که هنر دستان و ذهن خلاق هنرمندان طراح آن‌گونه که باید موردتوجه مخاطبان قرار نگیرد و از سویی دیگر تولیدکنندگان هم که نمی‌خواهند زمان بازگشت مالی را به تأخیر بیاندازند، فرصت آزمون‌وخطا برای آثار جدید طراحان در بازار هدف را از آن‌ها می‌گیرند.

فرمانی در خاتمه گفت: حس زیبایی پسندی جامعه زیر سلطه دغدغه‌های اقتصادی فراموش‌شده است و تولیدکنندگان هم که نیاز بازار را به‌خوبی می‌دادند، حاضر نیستند سرمایه زمانی و اقتصادی خود را صرف ذائقه‌سازی برای جامعه از مسیر هنر طراحان مد و لباس کنند و تداوم این روند به جدایی هر چه بیشتر عرصه طراحی و تولید دامن خواهد زد.