سرویس مد و لباس هنرآنلاین: سما ذاکر صفایی طراح لباس درباره دلایل نبود ارتباط مؤثر میان طراحان و تولیدکنندگان عرصه مد و لباس به خبرنگار هنرآنلاین گفت: یکی از مشکلاتی که نه‌فقط در عرصه طراحی مد و لباس که در تمامی صنایع به چشم می‌خورد این است که پرداخت هزینه برای ایده، فکر و طرح در ایران معنا ندارد و علی‌رغم اتفاقات درخور توجه حوزه طراحی، بخش صنعت همچنان تمایلی برای خرید طرح و حمایت مادی و معنوی از آثار هنرمندان ندارد.

این طراح لباس با اشاره به این که باید شرایطی ایجاد شود که در فضایی ساختارمند و قانون‌مدار، طراحان مد و لباس به صنعت ورود کنند و ترسی از اجحاف  حقوقشان را نداشته باشند اظهار داشت: نبود قانون کپی‌رایت در ایران یکی از مهم‌ترین مشکلات در مسیر ایجاد این ارتباط به شمار می‌رود و در چنین شرایطی است که طراحانی که بی‌شک نقطه ایده آلشان، تولید انبوه آثارشان است، به شکل خصوصی مشغول به کار هستند و به شکل سفارشی کار می‌کنند.

صفایی افزود: پروسه ارتباط میان طراح و صنعت، یک جریان فرهنگی است که البته در سال‌های اخیر میان بسیاری از طراحان و صاحبان برند، این اتفاق رخ‌داده اما باوجود تحولات بزرگی که در بخش طراحی رخ‌داده است، همچنان در عرصه تولید، نشانی از این میزان رشد به چشم نمی‌خورد که همین امر بیشتر به نگاهی بازاری و اقتصادی تولیدکنندگان بازمی‌گردد.

او با تأکید بر این که بخش تولید باید توان پذیرش ریسک همکاری با طراح را داشته باشد اذعان داشت: مادامی‌که این امر محقق نشود و مسیر خرید و تولید یک طرح مورد آزمون‌وخطا قرار نگیرد، نمی‌توانیم به شکل اصولی از بازار مصرف نیازسنجی کنیم. کما این که این اتفاق درباره بسیاری از برندهای خارجی در ایران رخ‌داده و آن‌ها به‌خوبی توانسته‌اند برای ذائقه مردم ایران طراحی کنند.

صفایی به مسئله کاهش واردات لباس در سال‌های اخیر به دلیل افزایش تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: بدون شک یکی از ثمرات این اتفاق، خالی ماندن بازار از طرح‌ها و محصولات خارجی بود که سبب شد بخشی از جامعه تولید و صنعت مجاب شوند با استخدام طراحان در مجموعه‌های خود، این بخش مهم را در خط تولیدشان تقویت کرده و اتفاقاً فرصت بسیار خوبی دست داد که طراحان نیز باانگیزه بیشتری به فعالیت خود ادامه دهند.

این طراح لباس در ادامه گفت: فضای تبلیغاتی همچون اینستاگرام در سال‌های  اخیر توانسته است طراحان مستعد و هنرمند بسیار زیادی را به جامعه معرفی کند و امید است با افزایش راهکارهای تبلیغاتی به منظور معرفی هر چه‌بهتر جامعه طراح، بخش تولید با پی بردن به مزایای همکاری با طراحان، تمایل بیشتری برای ارتباط با این حلقه مهم از زنجیره مد و لباس کشور را پیدا کند.