سرویس مد و لباس هنرآنلاین: سارا مشفق‌نیا طراح لباس و مدیر مؤسسه مد و لباس "مهرازی" درباره دلایل نبود ارتباط مؤثر میان طراحان و تولیدکنندگان عرصه مد و لباس به خبرنگار هنرآنلاین گفت: طی سال‌های اخیر و در تداوم روند افزایش آموزشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی مد و لباس، روز به روز بر تعداد افرادی که داعیه‌دار طراحی لباس هستند افزوده شده در حالی که به دلیل نبود سرفصل های آموزشی کاربردی و استاندارد، اغلب این افراد بیشتر یک تصویرساز مد هستند تا طراح که این امر خود به تنهایی می تواند دلیلی متقن برای مقاومت بخش تولید در پذیرش آثار این افراد باشد.

مشفق‌نیا با تأکید بر این که تصویرسازی نیاز صنعت را مرتفع نمی‌سازد اظهار داشت: در شرایط موجود، بخش صنعت به دنبال آثاری است که متضمن فروش محصول و سود اقتصادی برای آن‌ها باشد و به دلیل بیگانه بودن طراحان با بخش صنعت، نه تنها این خواسته محقق نمی‌شود بلکه روز به روز به فاصله موجود میان طراحان و تولیدکنندگان افزوده می‌شود.

او افزود: آموزش‌هایی که در زمینه طراحی مد و لباس در آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌ها ارائه می‌شود به هیچ عنوان کافی نیست وآثار بیشتر شبیه نقاشی هستند و از آنجا که طراحان درکی از نیاز بازار ندارند، تولیدکننده برای خرید طرح و یا همکاری مستمر با طراحان هزینه نمی‌کنند.

مشفق‌نیا با اشاره به این که لازم است فضای بازدید طراحان از بخش‌های تولیدی و صنعت فراهم شود اظهار داشت: این ارتباط بیشتر بر اساس رابطه شکل می‌گیرد تا ضابطه اما به عقیده من بخش صنعت باید فضای بازدید طراحان را برای رفع نارسایی‌ها در این بخش به صورت خودجوش فراهم سازد و اینگونه عرصه آموزش و صنعت نیز به درستی با یکدیگر ارتباط گرفته و ضعف‌ها فعلی رفع خواهد شد.

این طراح لباس و مدیر مؤسسه آموزشی مد و لباس "مهرازی" درباره نقش و جایگاه کارگروه ساماندهی مد ولباس کشور در راستای ایجاد فرصت ارتباط میان بخش طراحی و تولید بیان کرد: ارائه نشان شیما و حق مالکیت معنوی در راستای حمایت از حقوق طراحان، اتفاقات درخور توجهی بوده است که طی سال‌های اخیر از سوی نهاد دولتی شاهد آن بوده‌ایم اما این میزان از حمایت کافی نیست و لازم است با توجه به وجود ارتباط هر دو بخش طراحی و تولید با این نهاد، فضای معرفی جامعه طراح مستعد و مناسب برای بخش صنعت نیز از طریق این نهاد دولتی فراهم شود.

مشفق‌نیا در خاتمه، ایجاد ارتباط میان طراحان و تولیدکنندگان مد و لباس را شرط لازم برای برندسازی برشمرد و تصریح کرد: هر کدام از این بخش‌ها نیز به خودی خود دارای زیرمجموعه و بخش‌های مختلفی هستند که می‌توانند تکمیل کننده این زنجیره مهم برای توسعه و پیشرفت عرصه مد و لباس کشور باشند و لازم است در واحدهای تحقیق و توسعه بخش‌های تولیدی به تمامی این جزئیات توجه شود.