سرویس مد و لباس هنرآنلاین: طی روزهای اخیر، رویدادی مجازی با عنوان "نمایشگاه مجازی لباس سنتی هرمزگان" به همت اداره کل ارشاد استان هرمزگان و انجمن مد و لباس این استان برگزار شده است.

این رویداد از ۱۶ لغایت ۱۸ شهریور باهدف احیای پوشش سنتی منطقه و با تکیه‌بر آثار طراحان و دوزندگان، آثار عکاسان اجتماعی را از نگاه دوربین مورد رصد قرار داده است.

با توجه به این‌که استان هرمزگان، اقوام زیادی را ازجمله عرب‌زبان و بلوچ درون خود جای‌داده اما لباس محلی و سنتی آن خاص و منحصربه‌فرد است.

لباس محلی هرمزگان به گفته برخی محققان شباهتی به لباس‌های هندی و عربی دارد و این شباهت بیشتر مربوط به زری‌دوزی و مشابهت زیورآلات این منطقه با کشور هندوستان یا طرح لباس بندری با لباس مردم امارات است.

با توجه به این مسئله، قدمت لباس بندری، از تاریخ به وجود آمدن امارات بیشتر است و گمان می‌رود رفت‌وآمد بازرگانان و تاجران عرب، هندی و ایرانی به این مناطق باعث تأثیرپذیری از این فرهنگ‌ها شده است.

 لباس استان‌های جنوبی نیز به‌عنوان نشان و نمادی از جنوب شناخته می‌شود و هرمزگان نیز یکی از مناطقی است که پوشش به‌نوعی خاص از تن‌پوش تنها خلاصه نمی‌شود بلکه حجاب و روسری تا زیورآلات را در برمی‌گیرد که گویای زبان، فرهنگ و آداب و سنن خاص این منطقه است.

تصاویری از آثار به نمایش درآمده در نمایشگاه مجازی لباس سنتی هرمزگان را در ادامه ببینید: