سرویس مد و لباس هنرآنلاین: راضیه زندیه طراح لباس "خانه مد زندیه" درباره فعالیت‌های خود در حوزه مد و لباس به خبرنگار هنرآنلاین گفت: همواره به عرصه مد و پوشاک علاقه داشتم و یکی از تفریحاتم، تماشای فشن شوها بود. از سال 94 به‌صورت حرفه‌ای این رشته رو دنبال کردم و در پی مطالعه تاریخ پوشاک ایران، تصمیم گرفتم تغییر و تحولاتی که در سبک پوشش دوران زندیه شکل گرفته و متأسفانه خیلی زود به دست فراموشی سپرده شده را احیا کنم.

او افزود: در همین راستا، به طراحی مدل‌های سنتی مدرن شده پرداختم و با حضور در شو روم‌ها، گالری‌ها و جشنواره مد و لباس فجر، تجربه‌های بسیاری کسب کردم، راه را شناختم و واقعیت‌های دنیای فشن و سختی‌هایش برایم روشن شد.

زندیه در ادامه تصریح کرد: سال 96 بود که مزون شخصی‌ام را تأسیس کردم. البته در این مسیر فراز و نشیب‌های بسیاری را پشت سر گذاشتم هر چند که این سختی‌ها تا پایان مسیر وجود دارد پس برای موفق بودن همواره باید مطالعه داشت و دوره‌های آموزشی لازم را پشت سر گذاشت دید و به‌روز بود.

این طراح لباس با اشاره به اینکه در مسیر طراحی مد، نیاز به تماشای جهان پیرامون است، بیان کرد: درست است که دنیای مد ایران با جهان فاصله زیادی دارد، اما بی‌تأثیر از مد جهانی نیستیم و سرعت رشد بالایی داریم. خوشبختانه به لطف کرونا هم این سرعت بیشتر شده و این خود یک فرصت است برای ما و می تونیم به‌خوبی از آن استفاده کنیم.

او افزود: کرونا دنیا را به‌ویژه دنیای مد را متوقف کرد در نتیجه فاصله ما با دنیا کمتر شد و باید قدر این فرصت را بدانیم.

زندیه با تأکید بر لزوم کسب آموزش برای موفقیت در حوزه مد و لباس اذعان داشت: برای ورود به این حوزه، دانشگاه را رد نمی‌کنم و بر این باور هستم که تحصیلات آکادمیک و داشتن مدارک آموزشی در کشور ما از ضروریات است اما به‌خوبی می‌دانیم کافی نیست و کسب دوره‌های عملی جانبی نیز ضروری بوده هر چند بیشتر از هر دوی این‌ها، علاقه و پشتکار مهم است.

این طراح لباس گفت: با نگاهی به زندگینامه طراح‌های مطرح دنیا درمیابیم که آن‌ها حرکت در این مسیر را با حداقل‌ها شروع کرده‌اند در نتیجه با رفتن به آموزشگاه‌های معتبر که خروجی‌های موفقی دارند و حداقل امکانات و سرمایه نیز می‌شود وارد این عرصه شد و موفق بود.

او ادامه داد: نکته بسیار مهم فعالیت در این حرفه، پشتکار بسیار، مطالعه و مشاهده است، حال آنکه من اگر از ابتدا به این نکات آگاهی داشتم، پیش از راه‌اندازی مزون، سال‌ها کارآموزی می‌کردم و تجربه به دست می‌آوردم. من تجربه را در فضای کاری شخصی‌ام کسب کردم و همین امر سرعت پیشرفتم را کاهش داد.

زندیه درباره روند طراحی‌هایش اذعان داشت: همان‌طور که گفتم، در ابتدا طراحی‌های مجموعه‌ام بر اساس تاریخ و فرهنگ پوشش دوران زندیه بود، از معماری خاص آن دوران الهام می‌گرفتم و همواره درون‌مایه رویکرد سنتی در آثارم وجود داشت. به‌طور کلی سعی من از ابتدا این بود که تا جای ممکن طرح‌ها ساده و امروزی باشند تا بتوانیم جوانان را جذب آثارمان کنیم. تا حدی هم نتیجه گرفتیم، اما با سرعت رشد بالایی که در این حوزه وجود دارد و آن چیزی که نسل جدید از زندگی می‌خواهد، تغییر سبک در طراحی‌ها را ایجاد کردیم. سعی می‌کنیم بر اساس مد روز دنیا، متناسب با فرهنگ کشورمان و باب میل جوان‌ها که آینده کاری موفق ما در گرو رضایت آن‌ها است، طراحی و تولید داشته باشیم.

این فعال عرصه مد و لباس در خاتمه اظهار داشت: به لطف کرونا، سیاست‌هایمان را به سمت فروش آنلاین و لباس‌های آماده پیش برده‌ایم. به‌زودی، سایت فروش آنلاین مجموعه را راه‌اندازی می‌کنیم که به امید خدا این اتفاق با کالکشن پاییزی از ابتدای آبان ماه رقم خواهد خورد.