سرویس مد و لباس هنرآنلاین: مریم سورزایی هنرمند سوزن‌دوز استان سیستان و بلوچستان و مدرس این حوزه درباره شرایط حاکم بر عرصه هنرهای دستی استان به‌ویژه بلوچ‌دوزی به خبرنگار هنرآنلاین گفت: بالغ‌ بر هفت سال است که در زمینه تدریس هنر سوزن‌دوزی استان سیستان و بلوچستان مشغول به فعالیت هستم و تاکنون مدیریت سه کارگاه سوزن‌دوزی را به ترتیب با 80، 150 و 450 نیروی طراح و سوزن دوز راه‌اندازی کرده‌ام.

سورزایی به بلوچ‌دوزی پرچم جمهوری اسلامی ایران برای نخستین بار توسط خود اشاره کرد و گفت: این پرچم در ابعاد یک و نیم در دو و نیم متر، چندی پیش با حضور سورنا ستاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری رونمایی شد و هم اکنون در خانه خلاق صنایع‌دستی زاهدان نگهداری می‌شود.

این هنرمند عرصه سوزن‌دوزی افزود: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها و اولویت‌های ما در حوزه کاری خود به آموزش طراحی و کنترل کیفیت در زمینه سوزن‌دوزی مرتبط است چرا که یکی از آفت‌های فعالیت سوزن‌دوزان بلوچ به کپی طرح‌هایی برمی‌گردد که به‌هیچ‌عنوان ریشه در تاریخ بلوچ‌دوزی ایران نداشته و منتسب به دیگر کشورها هستند.

او با اشاره به این که برخی از بانوان سوزن‌دوز، اشرافی بر اصول طراحی ندارند، اذعان داشت: بر این اساس گروهی به‌اشتباه دچار کپی طرح‌های خارجی می‌شوند و این در حالی است که در امر سوزن‌دوزی به‌شدت توانمند هستند. درنتیجه لازم است روی موضوع طراحی متمرکز شد تا توان طراحی و دوخت هر دو در کنار هم به اعتلای این جریان کمک کند.      

این هنرمند سوزن‌دوز استان سیستان و بلوچستان در ادامه، بازاریابی و فروش آثار و محصولات این حوزه را از مهم‌ترین نقاط ضعف موجود برشمرد و تصریح کرد: علی‌رغم زمان بسیار زیادی که صرف سوزن‌دوزی‌ها می‌شود، متأسفانه دستمزد این افراد به‌شدت پایین است و درعین‌حال، آثار توسط دلالانی خریداری می‌شود که چه‌بسا باقیمت‌های بسیار بالا، محصولات را به فروش رسانده و در این میان سود بالایی به دست آورند.

سورزایی افزود: مسئله بعدی به بیمه سوزن‌دوزان بازمی‌گردد که زمانی توسط سازمان میراث فرهنگی و صنایع‌دستی موردتوجه قرار داشت، اما در سال‌های اخیر این جریان به تعویق افتاده و این قشر هنرمند از هیچ‌کدام یک مزیت‌های بیمه و بازنشستگی بهره نمی‌برند.

او در ادامه بر لزوم حمایت بلوچ‌دوزان به‌منظور حضور در نمایشگاه‌های متعدد داخلی و خارجی اشاره کرد و گفت: بدون شک حضور در نمایشگاه‌ها، بهترین فرصت برای معرفی ظرفیت‌های فرهنگی و هنری کشورمان است که حضور و همراهی جامعه سوزن‌دوز و بلوچ‌دوز نیز در این بخش می‌تواند به احیای این هنر دیرینه کمک کرده و بسیاری از گره‌های اقتصادی در این بخش را باز کند.

او در خاتمه گفت: علی‌رغم تمام مشکلات موجود، با قاطعیت می‌گویم که بلوچ‌دوزی، ریشه در آداب‌ورسوم مردم استان دارد و هیچ عاملی نمی‌تواند این هنر پرطرفدار را در استان به دست فراموشی بسپارد.