سرویس مد و لباس هنرآنلاین: کرونا تا به اکنون، رخدادهای بسیار مهمی را در سراسر جهان لغو کرده است و بدیهی به نظر می‌رسد در کشور ما نیز، یکی از مهم‌ترین تبعات منفی و پیامدهای ناگوار شیوع این ویروس به همین جریان ارتباط پیدا کند.

شاید زمانی که نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر باوجود تمام فراز و نشیب‌ها و به وجود آمدن برخی ناهمانگی‌ها در پی تغییر مدیریت در کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، برگزار شد، کمتر افرادی تصور آن را داشتند که آئین اختتامیه این رویداد، به دلیل شیوع یک بیماری واگیردار و تعطیلی بسیاری از جریانات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی برگزار نشده و به زمانی دیگر موکول شود.

بااین‌همه، شاید مجامع فرهنگی، از نخستین تشکل‌هایی بودند که مورد آسیب‌های جدی از سوی کرونا قرار گرفتند؛ بیماری که از یک‌سو انسان مدرن و مدعی رسیدن به قله‌های علم را با چالشی جدی مواجه ساخت و از سویی دیگر آرامش روحی و روانی آحاد جامعه بشریت را مختل کرد.

به‌هرتقدیر اکنون و باگذشت بالغ‌بر نیم سال از شیوع این پاندمی در سراسر جهان، آئین اختتامیه نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، یکی از سه رخداد مهم عرصه مد و لباس بود که نتوانست علی‌رغم برخی گمانه‌زنی‌ها و وعده‌ها از سوی سیده مرضیه شفاپور دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، تابستان امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و نبود زیرساخت‌‎های برگزاری به شیوه مجازی از سوی نهاد متولی در بخش دولتی به سرانجام رسد.

رویداد دیگر، نمایشگاه تخصصی محصولات عفاف و حجاب بود که علی‌رغم انتشار فراخوان برگزاری و برپایی نشست رسانه‌ای، نتوانست از سد کرونا عبور کند.

سیده مرضیه شفاپور دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس در نشست خبری این رویداد که نهم تیرماه 99 برگزار شد، با تشریح جزئیات این رویداد اعلام کرد که طبق برنامه که در کارنامه کارگروه ساماندهی مد و لباس پیش‌بینی کردیم، ‌یکی از رویدادهای مهم اولین نمایشگاه تخصصی عرضه محصولات عفاف و حجاب است. با توجه به اینکه در تقویم و رویداد ملی خودمان هفته‌ای را به نام عفاف و حجاب داریم، این برنامه را برای آن مناسبت خاص برنامه‌ریزی کردیم.

او با اشاره به تقویم این رویداد بیان کرد که از اسفند سال گذشته برنامه‌ریزی لازم را برای برگزاری این نمایشگاه آغاز و اواخر اردیبهشت فراخوانی برای ارائه آثار طراحان در زمینه عفاف و حجاب منتشر کردیم. او تأکید داشت که کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور هم‌زمان با هفته عفاف و حجاب و مشارکت جمعی از هنرمندان و فعالان این عرصه، به‌منظور دستیابی به سبک زندگی اسلامی و فعال‌سازی همه ظرفیت‌های موجود حوزه طراحی و تولید، برای ایجاد جهش در تولید کشور اولین نمایشگاه تخصصی عفاف و حجاب را از ۱۸ تا ۲۴ تیرماه برگزار می‌کند.  

هرچند برگزاری این رویداد نیز در بزنگاه تاریخ تقویم اجرایی و ساعاتی مانده به آئین افتتاحیه، لغو و وعده برگزاری آن به شکل مجازی و آنلاین داده شد که همچنان به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌های این شیوه برگزاری، این اتفاق همچنان میسر نشده است.

و سرانجام، پنجمین نمایشگاه لباس عاشورایی نیز دیگر رویدادی بود که تابستان امسال، از کرونا و پیامدهای تلخ آنجا ماند.

یک روز پس از انتشار خبر لغو برپایی حضوری نمایشگاه عفاف و حجاب به میزبانی مصلای امام خمینی(ره) از سوی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، نشست خبری پنجمین رویداد و نمایشگاه لباس عاشورایی در روز سه‌شنبه 17 تیرماه از سوی همین نهاد برگزار شد و بر این اساس مقرر شد فرهنگسرای نیاوران از 26 تا 30 مردادماه، میزبان این رویداد باشد.

بااین‌همه تاکنون حتی فراخوانی مبنی بر برگزاری پنجمین نمایشگاه لباس عاشورایی منتشر نشده و فعالان عرصه مد و لباس از جمله طراحان، تولیدکنندگان و رسانه‌ها، اطلاعی از بخش‌ها و چندوچون برگزاری این رویداد ندارند.

به نظر می رسد این رویداد نیز نتواند از سد کرونا عبور کند؛ حال آنکه باید منتظر ماند و دید که در ادامه، چه تدابیری از سوی نهاد متولی در بخش دولتی برای کاهش اثرات مخرب لغو برگزاری ایندست رویدادها در جریان فرهنگی و هنری کشور اتخاذ خواهد شد.