سرویس مد و لباس هنرآنلاین: کتاب "فرهنگ جامع لغات مد و پوشاک" شامل بیش از چهار هزار واژه مرتبط با عرصه مد و لباس بوده که به‌تازگی از سوی انتشارات آکادمیک، وارد بازار نشر شده است.

شقایق عبادزاده و فرشته ضرغامی مهر تدوینگران این کتاب ۳۶۹ صفحه‌ای هستند که از سوی انتشارات آکادمیک، وارد بازار کتاب کشور شده و شمارگان آن، ۵۰۰ نسخه در نوبت نخست چاپ بوده است.

در پیش گفتار کتاب "فرهنگ جامع لغات مد و پوشاک" آمده است:

تنفس و زیست در هر ساحت و فضا، نیاز به شناخت کافی دارد؛ شناخت به‌واسطه ابزاری کاربردی میسر می‌شود و فردی که برای ورود به ساحت و عرصه جدید خود را مهیا کرده است، باید به هر آنچه شناخت را ممکن می‌سازد مسلح شود.

صحبت از ساحتی آمیخته با فرهنگ، هنر و صنعت یعنی عرصه مد و لباس است که هر کدام از مؤلفه‌های آن را بنیان‌های علمی تشکیل می‌دهند. دانش و علم کافی در مورد خاستگاه‌های فرهنگی که پیامد آن به فرم و اشکال متفاوت و همچنین بافت و جنس مختلف محصولات پوششی منتج می‌شود.

هنرمند طراحی که با استفاده از این داده‌ها به صورت و شکل نهایی تولید واصل شده و درنهایت صنعتگری که ایده‌های حاصل این فرایند را معنی و ماهیت بخشیده و تبدیل به محصولی قابل عرضه می‌کند، همگی آن‌ها را مجموعه‌ای از واژگان تشکیل می‌دهند که زبان تخصصی این عرصه همچون بسیاری از مقولات رایج در مناسبات بشری و اجتماعی را تعریف می‌کنند.

این فرهنگ‌نامه را شاید بتوان نخستین گام و یا تلاشی مقدماتی در پرداختی علمی و کاربردی به مجموعه‌ای از واژگان ادبیات رایج در عرصه علمی و حرفه‌ای مرتبط با حوزه مد و لباس به شمار آورد؛ مرجعی که با رعایت همه جزئیات سعی در هدایت هدفمند مراجعین و کاربران به‌منظور شناخت کافی این عرصه و همچنین آشنایی فعالان این حوزه با مجموعه مفاهیم و واژگانی دارد که به شکلی فراگیر حتی در محاورات روزمره نیز استعمال می‌شوند.

گردآورندگان این فرهنگنامه با تحقیق و پژوهشی میدانی و کتابخانه‌ای و جستجوی قالب محتوای موجود در مکتوبات علمی و از رهگذر بررسی رویدادهای رسمی داخلی و خارجی عرصه مد و لباس، به مجموعه‌ای از لغات و واژگان مصطلح و متداول نائل آمده که هرچند شاید بسیاری از آن‌ها به دلیل فراوانی کاربرد آشنا هستند اما با توضیحی نسبتاً مفصل در ذیل هر کدام که در ادامه تلفظ صحیح هر یک می‌آید، راهنمایی جامع پیش روی همه علاقه‌مندان اعم از کاربران، فعالان و مترجمان رسمی مکتوبات در حوزه مد و لباس قرار داده است.

این کتاب طی بخش‌های موضوعی متعدد و در حد امکان، تمامی واژگان و لغات کاربردی را دسته‌بندی کرده و بر اساس ترتیب الفبای لاتین، اقدام به ذکر و شرح و توضیح هر کدام به زبان فارسی کرده است.