سرویس مد و لباس هنرآنلاین: اگر فضای کلی عرصه مد و لباس را بخواهیم از یکدیگر تفکیک کنیم با دو موضوع مشخص روبرو هستیم؛ بخش طراحی و تولید. اگرچه بخش تولید زمینه عمومی شدن یک ایده را فراهم می‌کند اما آنچه که مخاطب را جذب می‌کند بدون شک طراحی است، زیرا طراحی می‌تواند احساس جامعه را نسبت به یک ایده درگیر کند.

این روزها که ماسک به عنوان یک الزام پوشیدنی برای عبور از دوران کرونا مدنظر قرار گرفته، جا دارد که برای رهایی از فضای کسل‌کننده ماسک‌هایی که بیشتر ماسک‌های تولید شده جراحی هستند، ایده‌هایی را جستجو کنیم.

برای همین نگاهی می‌کنیم به چند طراحی ماسک در دنیا که می‌تواند برای طراحان کشور ایده‌هایی را به همراه داشته باشند.

ماسک یا گردنبند

ساسکیا دیز طراح جواهرات آلمانی به دور از طراحی ویژه‌ بر روی ماسک با اضافه کردن اکسسوری به ماسک‌های پارچه‌ای، تلاش داشته تا فضای کسل‌کننده ماسک را بر روی صورت از بین ببرد. او زنجیرهایی را به ماسک‌های صورت اضافه کرده تا استفاده‌کنندگان احساس کنند، بیشتر از یک پوشش اجباری از یک وسیله جانبی استفاده می‌کنند.

دیز درباره این طرح خود گفت: "من قصد داشتم که با این ایده ماسک‌هایی که برای مسائل پزشکی در برابر ویروس کرونا استفاده می‌شود را به سمتی سوق دهم که استفاده‌کنندگان از آن کمتر به موضوع بهداشتی آن فکر کنند و احساس این را داشته باشند که یک پوشش جانبی برای زیبایی را استفاده می‌‌کنند. این احساس کمک می‌کند تا ما کمتر به اجبار یک چیز پوشیدنی فکر کنیم."

این طراح مستقر در مونیخ، اولین محصول خود را از ماسک‌های پنبه‌ای سبک که با زنجیرهای فلزی یا نایلونی به طول 50 سانتی متر بودند، تولید کرد که به استفاده‌کنندگان اجازه می‌داد در مواقع غیرضروری مانند گردنبند از آن استفاده کنند.

saskia-diez-chained-face-mask-design_dezeen_2364_hero-1-2048x1152

این طراح آلمانی گفت: "من فکر می‌کنم ساختن ماسک‌هایی که می‌توانید دور گردن آویزان شوند، یک کار طبیعی است، به خصوص با افزایش استفاده از زنجیر عینک که در سال‌های اخیر استفاده از آن رایج شده است."

او درباره شکل‌گیری این ایده گفت: "این ایده از آنجا شروع شد که در ابتدای ماه مارس (اسفند) به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، برخی از ماسک‌های ساده صورت را از پیراهن‌های قدیمی برای خود و فرزندانم دوختم. اما بسیاری از مواقع ما فراموش می‌کردیم که ماسک‌ها را همراه خود ببریم و یا در برخی از جاها آنها را رها می‌کردیم؛ برای همین من به ایده زنجیر عینک رسیدم، اما برخی از همکارانم گفتند ایده خوبی نیست که ماسک را با زنجیر عینک همراه کنیم، آنها عقیده داشتند که در برند ما هم که در زمینه طراحی جواهرات فعال است، خوب نیست که زنجیره عینک در مجموعه خود داشته باشیم."

وی افزود: "بنابراین من به صورت شخصی چند مورد انجام دادم و با انتشار آنها در اینستاگرام با موجی از سفارشات روبرو شدم و در حال حاضر با خرید پارچه و ماسک‌هایی که توسط یک خیاط فقط برای فروشگاه ما در مونیخ دوخته می‌شود، پاسخگوی سفارش‌هایی شده‌ایم که بسیار زیاد هستند."

این طراح جواهرات  که در ابتدا برای پایین آمدن قیمت تولید، طرح خود را با زنجیرهای برنجی انجام می‌داد حالا به همراه سه خیاطی، ماسک‌هایی را تولید می‌‌کند که با زنجیرهای گران‌قیمتی که از طلا و نقره هستند، عرضه می‌شوند. زنجیرهای جداشونده این ماسک‌های قابل شستشو، به استفاده‌کننده آن، اجازه می‌دهد تا در مواقع غیر ضروری از ماسک، آن را دور گردن خود آویزان کند.

petit-pli-design-coronavirus-face-mask-expandable-recyled-plastic-bottles_dezeen_2364_col_0-2048x1367

بازیافت و بهداشت

اما موسسه پیت پلی که در زمینه طراحی لباس کودکان بر اساس پارچه‌های بازیافتی از بطری‌های پلاستیکی فعال است و در سال 2018 یک فناوری پوشیدنی قابل توسعه برای کودکان را به ثبت رسانده، حالا ماسک بهداشتی عرضه کرده که از پارچه‌های بازیافتی تولید شده‌اند.

این ماسک صورت پارچه‌ای، قابل شستشو است و برای مقابله همه‌گیری کروناویروس طراحی شده است. این پارچه از بطری‌های پلاستیکی بازیافت شده با چین‌هایی طراحی شده که اطراف بینی و چانه استفاده کننده، تنظیم می‌شود و از شیوع بیماری می‌کاهد.

رایان ماریو یاسین، بنیانگذار پیت پلی گفت: "من این موسسه را با هدف جبران کاهش ضایعات و آلودگی‌های پلاستیکی توسط صنعت مد ایجاد کردم. راه حل ما برای کاهش ضایعات و الهام بخشیدن به انسان‌‌ها برای استفاده از ماسک‌های است که قابلیت استفاده مجدد دارند. بر اساس مطالعاتی که ما برای ثبت این اختراع انجام داده‌ایم این اقدام می‌تواند آلودگی ناشی از پلاستیک و ماسک‌ها را که استفاده از آن امروز بسیار زیاد شده است برای 450 سال کاهش دهد."

موسسه پیت پلی برای این ماسک‌ها از همان طراح‌های هندسی که برای تولید لباس‌هایی که می‌توانند در هنگام رشد کودکان گسترش پیدا کنند، استفاده کرده است.  پارچه‌های چین‌دار این موسسه که بازیافتی هستند، می‌توانند لباس‌هایی برای کودکان تولید کنند که از 6 تا 36 ماهگی مورد استفاده قرار گیرند.

petit-pli-design-coronavirus-face-mask-expandable-recyled-plastic-bottles_dezeen_2364_hero-a

این ماسک که "بتا" نام دارد مانند یقه پارچه‌ای نرم به دور گردن بسته می‌شود و هنگامی که استفاده‌کننده می‌خواهد دهان و بینی خود را بپوشاند به سادگی و با یک حرکت سریع، آن را روی چانه و بینی خود می‌کشد. این ماسک از پارچه 100 درصد پلی استر بازیافت شده ساخته شده و اگرچه به صورت 100 درصد نمی‌تواند مانعی در برابر شیوع ویروس کرونا شود، اما با جلوگیری از سرفه و عطسه سرعت انتقال را به شکل قابل توجه‌ای کاهش می‌دهد.

اما جدا از این ایده‌ها برخی از موزه‌های مهم دنیا نیز پس از بازشگایی در ماه‌های گذشته دست به طراحی ماسک‌های هنری زده‌اند تا حس زیبایی‌شناسانه را به این الزام بهداشتی اضافه کنند.