سرویس مد و لباس هنرآنلاین: شیما علیزاده نخلی کارشناس ارشد طراحی پارچه و لباس و مدرس دانشگاه، درباره شرایط حاکم بر حوزه مد و لباس در استان هرمزگان به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: هر فردی در گذر از استان هرمزگان، با تنوع پوششی گسترده و غنای تصویری شگرف آن مواجه شده است. استان هرمزگان با توجه به جغرافیای قرارگیری‌اش در شاهراه ارتباطی دریایی با کشورهای بزرگ جهان در طی قرن‌های متمادی همواره در حال تبادل فرهنگ خود بوده و از طرفی فرهنگ سایر کشورها را در خود جای‌داده و به‌نوعی توانسته است آن فرهنگ‌ها را بافرهنگ خود آمیخته و از آن خود کند.

او در ادامه افزود: جنوبی‌ها در طی گذر از ادوار تاریخی قبل از وجود انواع ارتباطات جدید، همچون فضای مجازی که امکان دسترسی به دورترین نقاط دنیا را به ما می‌دهد، توانسته‌اند در ارتباطات تجاری از راه دریا با کشورهای دیگر، هنر پوششی به‌عنوان بخشی از فرهنگ خود را غنی، پویا و زنده نگاه دارند.

علیزاده نخلی با اشاره به این که مردمان جنوب از سالیان دور به کارهایی همچون طراحی پارچه در قالب منقوش کردن پارچه به‌وسیله سوزن‌دوزی‌های خاص خود همچون گلابتون‌دوزی و خوس‌دوزی، بافت نوارهای تزیینی و بافت پارچه‌های مصرفی اشتغال داشته و طبق اسناد گمرکی، مازاد نیاز خود را به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و حتی هندوستان صادر می‌کرده‌اند، اظهار داشت: حال با توجه به این ظرفیت قوی برای عبور از فراز و نشیب‌های سالیان، آیا جای رشته‌های مرتبط با مد و لباس در دانشگاه‌های استان هرمزگان خالی نیست تا بتوان به کمک آن این سنت شفاهی و خودساخته را به شکلی منسجم، مکتوب و متناسب روز درآورد، که به یاری مد و لباس کشور شتابد و توان کشور را در رقابت با عرصه مد و لباس جهان و ارائه هنر ایرانی و اسلامی افزایش دهد.

مدیر مؤسسه طراحان جوان جی و برگزیده جشنواره‌های منطقه‌ای و استانی در ادامه اظهار داشت: البته که حضور دانشکده فنی دختران هرمزگان که به آموزش رشته طراحی و دوخت می‌پردازد به‌عنوان رشته‌ای که قرابتی با مد و لباس دارد اتفاق خوبی است، اما بنده به‌عنوان مدرس این دانشکده و دانشگاه‌های دیگر استان به‌اتفاق نظر با دیگر مدرسین و فعالان این حوزه شاهد حلقه گمشده‌ای در آموزش مد و لباس استان هستیم؛ آن‌هم نبود رشته طراحی پارچه و لباس در دانشگاه‌های استان تا با جهت‌دهی انرژی و انگیزه جوانان به مسائل آکادمیک این حوزه، چرخه آموزش هنر _صنعت مد در این استان کامل شود.

این فعال حوزه مد و لباس در استان هرمزگان ادامه داد: علاوه بر این پرداختن به بحث پژوهش در جهان مد و لباس به‌عنوان زیرساختی برای حرکت روبه‌جلو و استفاده از ریشه‌ها برای غنای هنر امری ضروری است. با بررسی دقیق فرهنگ‌ها ازجمله فرهنگ غنی پوششی استان هرمزگان، شاهد احیا و بازآفرینی آثاری خواهیم بود که باعث غنای روزافزون مد و لباس کشور خواهد شد و خون تازه‌ای را وارد جریان مد و لباس کشور خواهد کرد.

این مدرس دانشگاه تأکید کرد: در سال‌های اخیر شاهد تلاش‌های جسته و گریخته فعالان و مسئولین استان هرمزگان بوده‌‌ایم، آن هم در قالب برگزاری ایونت‌ها و جشنواره‌های مقطعی، حال آن که این رویدادها بنا به نام و هویتشان نیازمند ساختاری پژوهشی و آموزشی هستند تا بتوانند پشتوانه‌ای جدی و مستمر در تولید آثار و محصولاتی درخور فرهنگ غنی ایرانی برای مخاطبان/مصرف‌کننده‌های ایرانی و خارجی باشند. حال ‌آن که متأسفانه مدیران و متولیان استان، شاید به خاطر زمان‌بر بودن امر پژوهش و این که ممکن است در زمان مدیریت خودشان به نتیجه نرسد، علاقه‌ای نشان نمی‌دهند. با این حال امید است نیرو و انرژی جوانان علاقه‌مند همه استان‌های کشور در حوزه مد و لباس با بی‌توجهی و بی‌انگیزگی مسئولین و نبود امکانات آموزشی کافی به نهالی خشک بدل نشود.