سرویس مد و لباس هنرآنلاین: زهرا اخوان ارمکی طراح لباس، مدرس و از کارآفرینان حوزه مد و لباس در شهر کاشان، درباره شرایط حاکم بر حوزه مد و لباس در استان اصفهان به خبرنگار هنرآنلاین گفت: از اواخر نوجوانی، فعالیت در این عرصه را با طراحی و دوخت در زمینه لباس‌های مجلسی بانوان آغاز کردم و با تکیه بر تلاش و ممارست بسیار، موفق شدم که در سال 96 به‌عنوان کارآفرین کشوری انتخاب شوم.

او ادامه داد: یکی از چشم‌اندازهایی که از همان روز نخست دنبال کردم، رسیدن به جایگاهی بود که بتوانم فضای مناسب و استانداردی را به‌منظور ایجاد اشتغال مولد در حوزه مد و لباس ایجاد کنم و با تمرکز روی شهرهای کاشان و آران و بیدگل، تلاش کردم تا از مسیر آموزش، افراد مستعد و علاقه‌مند را متوجه ظرفیت‌های بالای هنر مد و لباس کرده و از این مسیر به توسعه این صنعت از جایی به‌جز پایتخت کمک کنیم.

اخوان ارمکی با تأکید بر اینکه تمایلی برای تکرار مکررات و بازگویی مشکلات متعددی که فعالان این عرصه به‌ویژه در بخش اقتصادی با آن مواجه هستند ندارد، اذعان داشت: بعضاً راه‌حل بسیاری از مشکلات در گروه تعاملات بین‌المللی است و از همین رو تنها وظیفه ما، درک درست شرایط و تطبیق روند فعالیت با چالش‌های موجود است.

او افزود: بااین‌همه، برخی سیاست‌گذاری‌های نادرست سبب می‌شود که به مشکلات موجود نیز دامن زده و از سرعت حرکت به سمت پیشرفت کاسته شود.

این کارآفرینان حوزه مد و لباس در شهر کاشان به حذف نمایش زنده لباس از چرخه مد اسلامی ایرانی اشاره کرد و گفت: به‌طور مثال بعضاً شاهد آن بوده‌ایم که با برخوردهای سلبی، نعمت نمایش زنده لباس و تبلیغات در فضای مجازی را از هنرمندان سراسر کشور دریغ شده و این در حالی است که بسیاری از آن‌ها به این امکانات به‌منظور معرفی توانمندی‌های خود دل‌خوش دارند و با حذف صورت‌مسئله یا برخی سخت‌گیری‌های بی‌دلیل، موجبات دلسردی و عقب‌نشینی آن‌ها از این عرصه فراهم‌شده است.

او بر لزوم توجه به امر برندسازی در سراسر کشور اشاره کرد و گفت: بارها در فرصت‌هایی همچون حضورم در تشکل کارآفرینان جهان اسلام و اجلاس سران کشورهای اسلامی بر این نکته تأکید کرده‌ام که تبلیغات نه‌تنها به معرفی توانمندی‌های افراد و مجموعه‌های فعال منتج می‌شود بلکه مسیری مناسب برای رقابت میان افراد را فراهم آورده و در چنین فضای رقابتی است که می‌توان به توانمندی‌های افراد را محک زد و از همراهی آن‌ها برای رفع نارسایی‌ها و کاستی‌های موجود به‌درستی بهره برد.

اخوان ارمکی با تأکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین دلایل ناتوانی ما در صدور فرهنگ اسلامی ایران، توجه نداشتن به جایگاه نمایش زنده ظرفیت‌ها با تکیه‌ بر تبلیغات بین‌المللی است، اظهار داشت: اسلام با زیبایی مغایرت ندارد و به‌زعم من نباید در برابر نمایش وجوه زیبا و مثال‌زدنی هنر هنرمندان مسلمان موضع‌گیری داشت چرا که معتقد هستم مد، زبانی گویا و شیوا برای صدور هرگونه فرهنگ است. حال که بسیاری از فعالان عرصه مد و لباس ازجمله شخص من، دعوت کشورهای دیگر برای فعالیت در حوزه مد و لباس را رد کرده‌ایم، این توقع از سیاست‌گذاران این عرصه می‌رود تا با تکیه‌بر موازین شرعی و قانونی، فضای مساعد و آرامی را برای فعالیت تمام افراد فراهم کنند تا تمام هنرمندان کشور در فرصتی برابر، به پیشرفت فرهنگ و هنری ایران اسلامی کمک کنند.

او در خاتمه خواستار ایجاد فرصت راه‌اندازی شعب فروش برای فعالان استانی در فروشگاه‌های معتبر شهرهای بزرگی همچون تهران شد.