سرویس مد و لباس هنرآنلاین: سال گذشته بود که خبری مبنی بر تدوین و رونمایی از نخستین منشور مد و لباس و عملکرد طراحان لباس اصفهان توسط یکی از مؤسسات هنری این استان منتشر شد.

شاید این خبر یکی از تازه‌ترین اخبار حوزه مد و لباس در استانی باشد که نه‌تنها مهد نساجی و صنایع‌دستی در ایران به شمار می‌رود بلکه در سال‌های اخیر، اقبال خوبی از سوی هنرمندان این بخش به سمت مدسازی و ترندسازی در عرصه پوشاک کشور وجود داشته است.

به هر روی، اقتصاد سنتی استان مبتنی بر صنایع دستی چون قالی بافی، ابریشم بافی،  قلمزنی، منبت کاری، زری بافی، خاتم کاری، ملیله دوزی، مینیاتور، سفالگری، میناکاری، فلزکاری، فرش، فیروزه کوبی، نقره سازی، کاشی سازی، قلمکاری و پولک‌دوزی از صنایع زیبای اصفهان است که همواره رونق خوبی نیز در بخش گردشگری داشته است.

سارا صادقی از طراحان لباس استان اصفهان است که در دانشگاه گرافیک خوانده و از سال 93، اقدام به گذراندن دوره‌های تخصصی طراحی مد و لباس کرده است.

صادقی درباره شرایط حاکم بر حوزه مد و لباس در استان اصفهان به خبرنگار هنرآنلاین گفت: فارغ از این که بسیاری از مشکلات اقتصادی سبب شده است فعالیت طراحان لباس استان دچار مشکل شود، اما به مدد فرایندهای نوین آموزش، بحران کرونا فرصت خوبی را برای توسعه دانش تئوری و عملی به وجود آورد که بدون شک ثمرات آن در آینده نزدیک مشهود خواهد بود.

این طراح لباس با نقد جدی از صاحبان برند و تولیدکنندگان استان اصفهان در قبول همکاری با طراحان تحصیل‌کرده و آموزش‌دیده اذعان داشت: تولیدکنندگان اصفهانی به طراحان بومی بها نمی‌دهند و همین امر سبب شده است که اگر ما بخواهیم به کسب تجربه در واحدهای تولیدی بزرگ فکر کنیم، باید قدم در راه پر فراز و نشیبی بگذاریم.

او افزود: این در حالی است که جریان تولید مد و لباس به‌شدت نیازمند همراهی جامعه خلاق طراح است تا بتواند با تکیه‌بر دانش طراحی، آثاری نو را در اختیار بخش تولید قرار دهد.

صادقی در ادامه با اشاره به این که بانوان استان اصفهان، همچنان از لباس‌های اجتماع با رنگ‌های شاد استقبال نمی‌کنند و همین امر موجب محدود شدن زمینه بروز خلاقیت طراحان استان می‌شود، اظهار داشت: یکی از نیازهای مبرم در زمینه معرفی شرایط موجود استان‌ها در حوزه مد و لباس، موضوع تحقیق و پژوهش در زمینه پاسخ به پرسش‌های موجود است و بی‌شک مسئله نبود اقبال به سمت رنگ‌های شاد در لباس اجتماع بانوان اصفهانی را باید در ریشه‌های فرهنگی و تاریخی این بخش جستجو کرد و بر اساس نتایج به‌دست‌آمده، گام‌های مؤثر در زمینه اصلاح رویه موجود را پیش گرفت که شاید این یکی از مهم‌ترین رسالت‌های جامعه طراح مد و لباس باشد.

او همچنین به ظرفیت‌های موجود در ابنیه تاریخی استان اصفهان به‌منظور  معرفی و عرضه آثار طراحان این استان اشاره و تصریح کرد: تاکنون بسیاری از این مجموعه‌ها، فرصت مناسبی را برای نمایش هنر طراحان مد و لباس در استان اصفهان فراهم آورده است که علاوه بر جلب نظر هر چه بیشتر گردشگران داخلی و خارجی، در شرایط غفلت تولیدکنندگان داخلی از جامعه طراح، فرصت عرضه و فروش آثار این طیف از جامعه نیز فراهم شده است.