سرویس مد و لباس هنرآنلاین: یک روز پس از انتشار خبر لغو برپایی حضوری نمایشگاه عفاف و حجاب به میزبانی مصلای امام خمینی(ره) از سوی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، نشست خبری پنجمین رویداد و نمایشگاه نمایشگاه لباس عاشورایی سه‌شنبه 17 تیرماه از سوی همین نهاد برگزار شد و بر این اساس مقرر شد فرهنگسرای نیاوران از 26 تا 30 مردادماه، میزبان این رویداد باشد.

این در حالی است که تاکنون فراخوانی مبنی بر برگزاری پنجمین نمایشگاه نمایشگاه لباس عاشورایی منتشر نشده است و تا به اکنون فعالان عرصه مد و لباس از جمله طراحان، تولیدکنندگان و رسانه‌ها، اطلاعی از بخش‌ها و چندوچون برگزاری این رویداد ندارند.

هرچند سیده مرضیه شفاپور دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در این نشست خبری به انتشار فراخوان نمایشگاه در روز 21 تیرماه اشاره کرد و گفت: این رویداد همچون سنوات گذشته در بخش‌های مختلف رقابتی، نمایشگاهی و کارگاه‌ها و نشست‌های آموزشی برگزار می‌شود.

انتخاب سه مؤسسه به منظور همکاری مستقیم در امر برپایی پنجمین نمایشگاه نمایشگاه لباس عاشورایی

او همچنین به همراهی مؤسسات خصوصی با این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: از مدت‌ها پیش، مؤسسات در راستای ارسال طرح‌های پیشنهادی خود به‌منظور همراهی با نمایشگاه عاشورایی اقدام کرده‌اند و پس از بررسی این طرح‌ها در جلسات شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه نمایشگاه لباس عاشورایی، بنا شد تا موضوع برگزاری نمایشگاه را مؤسسات فرهنگی هنری پویا، مدرسه نوآوری ارج و خانه ویرو به‌پیش برند.

موظف به اجرای قانون هستیم حتی در شرایط کرونایی...

شفاپور در پاسخ به این پرسش که نظر به جایگاه فرهنگی و اهمیت بسزای لباس عاشورایی در ابعاد اجتماعی کشور، هدف از برگزاری این نمایشگاه حضوری در شرایط شیوع ویروس کرونا و بحران موجود در جامعه چیست و آیا بهتر نیست از این فرصت به‌منظور انجام امور پژوهشی و زیربنایی در مسیر تبیین هر چه‌بهتر این جریان فرهنگی و دینی مهم بهره برد، اظهار داشت: من یک ارگان دولتی هستم و بر اساس وظایف و ابلاغیه‌های قانونی موظف هستم که این موضوعات را دنبال کنم. ضمن اینکه توجه به الگوهای اسلامی و ایرانی در فرهنگ پوشش مردم ایران در این ایام خاص برای ما قداست دارد و ازاین‌رو نگاه ویژه‌ای به این رویداد داریم.

تشخیص سره از ناسره و لزوم ارجاع استانداردها و نتیجه کار به اصحاب رسانه

او ادامه داد: البته که ممکن است دراین‌ارتباط موازی کاری‌های اتفاق بیفتد و ما موظف هستیم این رویداد را به سمتی سوق دهیم که بر اساس شرح وظایف قانونی به ما حکم شده است.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر لزوم در اختیار قرار دادن بانک اطلاعاتی مؤسسات قانونی به رسانه‌ها اظهار داشت: بانک اطلاعاتی و تمام روزمه های افراد موجود است و در شرایطی که بسیاری به شکلی وقیحانه در این حوزه فعالیت می‌کند، این وظیفه بر دوش ما است که سره را از ناسره تشخصی دهیم و ما به‌نوعی این کار را برای اصحاب رسانه انجام می‌دهیم.

او به این نکته نیز اشاره کرد که زمانی که پا به عرصه مدیریت حوزه مد و لباس گذاشته است، هیچ فردی را در این عرصه نمی‌شناخته و از همینرو درب اتاق او برای آشنایی با تمامی افراد فعال در این حوزه باز بوده و است.

اعطای مجوز فعالیت به مؤسسات در پروسه زمانی نیم‌روز و تداوم پلمپ مراکز غیرقانونی

شفاپور در بخشی دیگر از صحبت‌های خود به پلمپ شدن فضاهای غیرقانونی در حوزه مد و لباس به دستور پلیس امکان اشاره کرد و گفت: بااین‌همه روند اعطای مجوز به مؤسسات بسیار هموار است و ما این کار را در نصف روز انجام می‌دهیم.

او در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر سیاست‌های کارگروه در تمرکز هر چه بیشتر به اولویت‌های جامعه فعال حوزه مد و لباس در شرایط متأثر از بحران کرونا اذعان داشت: ما به موضوع استانداردسازی فعالیت‌ها نیز توجه داریم و فضا را برای تمام افرادی که در چارچوب قانون کار می‌کنند باز گذاشته‌ایم. درعین‌حال به موضوع جوانگر‌ایی نیز توجه ویژه داریم.

تم مبتنی بر فرهنگ عاشورایی یا رنگ‌بندی سیاه و قرمز؟

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، در بخشی دیگر از صحبت‌های خود، تم این دوره از نمایشگاه را بر مبنای به‌کارگیری رنگ‌های سیاه و قرمز در آثار طراحان عنوان کرد.

در بخش دیگری از این نشست، محمدرضا عزیزی دبیر بخش هنری نمایشگاه به برگزاری بخش جدیدی با عنوان رباتیک در قالب پرفورمنس در حاشیه این رویداد اشاره کرد و گفت: این موضوع را در بستر فضای مجازی موردتوجه قراردادیم و مسئله آزادی‌خواهی و ابعاد بین‌المللی واقعه عاشورا را در روند اجرای این طرح لحاظ کرده‌ایم. 

رونمایی از پوستر پنجمین نمایشگاه نمایشگاه لباس عاشورایی و اعطای احکام ستاد اجرایی پنجمین نمایشگاه نمایشگاه لباس عاشورایی بدون ذکر جزئیات مندرج در احکام، بخش پایانی این نشست رسانه‌ای بود.