سرویس مد و لباس هنرآنلاین: امروزه در ایران طراحی مد و لباس به‌عنوان یک شغل تلقی می‌شود و با تلاش همسو میان دو بخش صنعت و دانشگاه، این عرصه جای خودش را در میان دیگر مشاغل بازکرده است؛ هرچند هنوز تا به دست آوردن جایگاه اصلی فاصله قابل‌توجهی دارد.

نکته اینجاست که طراحان لباس، طراحان الگو، خیاطان، طراحان پارچه و دوزندگان در ایران، همگی با عنوان طراح لباس نام‌برده می‌شوند، درحالی‌که هرکدام از این بخش‌ها متصدی حرفه‌ای جداگانه هستند.

طراحان پوشاک از ترکیب خطوط، تناسب رنگ و بافت آنچه در ذهن دارند را به تصویر می‌کشند و نوع پارچه و مدل را تعیین می‌کنند.

طراح الگو با توجه به طرح کشیده شده توسط طراح پوشاک، الگوی اولیه را طراحی می‌کند و طرح اولیه پوشاک را تهیه می‌کند تا اشکال و نواقص آن نمایان شود.

خیاطان وظیفه سفارش گرفتن پوشاک طراحی‌شده را بر عهده دارد به‌طوری‌که با توجه به اندازه‌های هر فرد پوشاکی با سایز آن فرد را می‌دوزند.

طراحان پارچه، بافت پارچه را طراحی می‌کنند تا به صنایع نساجی و یا کارگاه‌های بافنده تحویل دهند. دوزندگان درواقع اپراتورهای چرخ‌خیاطی هستند که در تولیدی‌ها و کارگاه‌ها تنها وظیفه دوخت لباس را به عهده‌دارند؛ بنابراین تحصیلات آکادمیک در هرکدام از این بخش‌ها لازم است تا کارها بین افراد متخصص تقسیم شود و به نحو احسن انجام شود، چراکه یک نفر به‌تنهایی به‌خوبی از عهده انجام تمام کارها بر نخواهد آمد.

مد به‌عنوان یک پدیده بسیار متغیر و گاه زودگذر نیاز به شناخت و بررسی دارد. آگاهی از مد و شناسایی روند مد به فعالان حوزه مد و پوشاک کمک می‌کند تا با مدیریت مد در ایران و پیش‌بینی آینده مد، پوشاکی متناسب با آنچه نیاز مشتری است تولید کنند و مد پوشاک را به سمت و سویی که متناسب با فرهنگ و هنر جامعه است سوق دهند و در این میان تحصیلات آکادمیک در مورد مد و شناخت آن می‌تواند به رشد کسب‌ و کارهای مد پوشاک کمک بسزایی خواهد کرد.

و اما رنگ به‌عنوان یکی از عناصر مهم زیبایی در پوشاک، موردمطالعه پژوهشگران، روان‌شناسان و هنرمندان بسیاری قرارگرفته است تا کاربردهای مختلف را بررسی نمایند و از رنگ در زمینه‌های مختلف هنر و علم به نحو احسن استفاده کنند. رنگ یکی از عوامل مهم در طراحی پوشاک مطرح می‌شود به‌طوری‌که طراح باید برای کاربرد و ترکیب رنگ مواردی از قبیل خصوصیات روان‌شناختی، موقعیت جغرافیایی و اقلیمی، تاریخی و مذهبی و حتی شرایط اجتماعی-سیاسی رنگ را در نظر داشته باشد.

همچنین برای گروه‌های مختلف سنی، موقعیت شغلی و نوع فعالیت رنگ‌های مختلفی توسط کتب رنگ‌شناسی معرفی‌شده است؛ بنابراین لازم است طراحان پوشاک به‌غیراز مواردی که تجربی به دست می‌آورند تحصیلات و مطالعاتی بر ترکیب رنگ‌ها داشته باشند. با توجه به موارد مذکور، تحصیلات آکادمیک در مورد طراحی پوشاک، مد و ترکیب رنگ‌ها به‌عنوان یکی از عوامل مهم رشد کسب‌ و کارهای مد پوشاک مطرح شده است.