سرویس مد و لباس هنرآنلاین: بدیهی است رقم خوردن هر جریان اجتماعی، فرهنگی و هنری می‌تواند به ایجاد فرصت‌های کسب درآمد منتج شود، اما واقعیت آن است که وقتی صحبت از مسئولیت‌های اجتماعی هنرمندان به میان می‌آید، چشم‌داشت اقتصادی به‌یک‌باره رنگ می‌بازد و جای خود را با کلیدواژگانی همچون تعهد، آینده‌نگری و نوع‌دوستی عوض می‌کند.

این جریان کم و بیش در کشور ما مورد توجه و عنایت جامعه هنری قرار داشته است اما به نظر می‌رسد برخلاف رویکرد مثبت هنرمندان عرصه فشن جهان به این مقوله، فعالان حوزه مد و لباس در ایران، آن‌گونه که باید و شاید نقش خود را در این زمینه ایفا نکرده‌اند و به‌وضوح می‌توان رویکرد تجاری و اقتصادی را در گام‌های هنری بسیاری از آن‌ها فارغ از درگیری‌های ذهنی اجتماعی دنبال کرد.

به هر تقدیر، نقش هنرمندان اجتماعی در پرداخت دغدغه‌مند و مؤثر به معضلات و چالش‌های اجتماعی، در تمام نقاط جهان به‌ویژه از بستر هنر صنعت فشن، امری متداول و مرسوم است که تحقق آن می‌تواند تحت تأثیر نگاه و عملکرد مدیران دولتی قرار گیرد؛ موضوعی که به نظر می‌رسد بعضاً در حوزه مد و لباس چندان مورد عنایت قرار ندارد و عملکردها، حاکی از نگاه تجاری‌منشانه در حمایت از فعالیت‌های موجود و نظارت بر روند حرکتی است.

با این همه کم نیستند افرادی که فارغ از بودن یا نبودن حامیان دولتی، تلاش می‌کنند در سایه همراهی با انجمن‌ها و تشکل‌های غیردولتی و مردم‌نهاد، ردپایی از خود در مسیر اعتلای فرهنگ هنر ایران‌زمین بر جا گذارند و فارغ از چشم‌داشت مالی به یک جریان، هر کمکی که از وجود هنرمندشان برمی‌آید را از جامعه نجیب ایرانی مضایقه نمی‌کنند.

در این مجال با مروری بر تعریف هنرمند اجتماعی، تلاش می‌کنیم دیگر بار نقش پررنگ این افراد در شکل‌گیری تحولات نوع‌دوستانه در سایه فرهنگ و هنر به‌ویژه از مسیر عرصه فرهنگی، اجتماعی، صنعتی و هنری مد و لباس را گوشزد کنیم.

هنرمندان اجتماعی غالباً طراحان و هنرمندان باتجربه‌ای هستند که همکاری با گروه‌های اجتماعی در پروژه‌های هنری مشترک را انتخاب می‌کنند.

 تبلیغ هنر از طریق برنامه‌های هنری و اجتماعی، مشارکت در جامعه بومی و فراهم کردن فرصت‌هایی برای گروه‌هایی نظیر مدارس، کلوپ‌های جوانان، زندان‌ها و سازمان‌های هنری جهت همکاری با هنرمند میسر می‌شود.

هنرمندان اجتماعی معمولاً دانش وسیعی از مهارت‌های هنری دارند و به‌طور مثال ممکن است در طول یک هفته، این هنرمند در پروژه منسوجاتی با گروهی اجتماعی همکاری کند و زمانی دیگر نقاشی دیواری گروهی را در مرکز شهر انجام دهد یا پروژه فرهنگی یا زیست‌محیطی را در دست اجرا داشته باشد.

بنابراین فرصت‌های بسیاری در این حوزه کاری وجود دارد و بر این اساس هنرمندان باید برای موفقیت در این عرصه، رویکردی منعطف در پیش گیرند و خود را برای کار در مکان‌های متفاوت آماده کنند.

بسیاری از هنرمندان اجتماعی به‌طور مستقل، آزاد و یا پاره‌وقت کار می‌کنند و هنرمندان یا طراحان ای را در کنار خود آموزش می‌دهند، آثار آن‌ها را به نمایش گذاشته و کارگاه‌هایی در استودیوهای شخصی خود برگزار می‌کنند.

همچنین هنرمندان اجتماعی به موضوعاتی نظیر بزه‌های اجتماعی نیز ورود کرده و در مقام مد کارهایی اجتماعی از جایگاه خود برای همراه شدن با آسیب دیدگان این جریانات بهره می‌جویند.

همچنین جوایز پژوهشی، طرح‌های تشویقی، پشتیبانی و تأمین بودجه در انتظار پروژه‌های اجتماعی است و بسیاری از هنرمندان و طراحان متخصص، تعهدات مالی را به شوراهای هنری برای پروژه‌های هنری پرداخت می‌کنند.

شاید این چکیده‌ای از مسئولیت‌های خطیر هنرمندان در ساحت اجتماع باشد اما بی‌شک امروز و فرداهای نه‌چندان دور، فرصت‌های بسیار زیادی در انتظار جامعه هنری کشور برای کسب کسوت هنرمندی اجتماعی وجود خواهد داشت.