سرویس مد و لباس هنرآنلاین: بالاخره و در پاسخ به درخواست سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ستاد ملی مقابله با کرونا با بازگشایی آموزشگاه‌های قرآنی، هنری، ادبی و سینمایی از ۲۴ خرداد و بازگشایی سینماها و سالن‌های هنری به‌منظور برپایی فعالیت‌های نمایشی و موسیقی‌هایی از نخستین روز تیرماه موافقت کرد.

پیش‌ازاین نیز وزیر ارشاد در نامه‌های جداگانه خطاب به وزرای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین کشور بر تسریع لزوم بازگشایی مراکز فرهنگی و هنری باهدف توجه به معیشت اصحاب فرهنگ و هنر و جلوگیری از ضرر و زیان صاحبان کسب‌وکارهای فرهنگی و هنری تأکید کرده بود.

حال جای طرح این پرسش وجود دارد که آیا نظر مثبت ستاد ملی مقابله با کرونا در زمینه ازسرگیری فعالیت‌های هنری، می‌تواند به رونق این جریانات در بحبوحه کرونا کمک کند؟

شنیده‌ها در حوزه مد و لباس، حاکی از آن است که هرچند آموزشگاه‌داران تلاش کرده‌اند تا با تعیین سرفصل‌های آموزشی، تبلیغات لازم برای شروع ترم‌های آموزشی خود را دنبال کنند اما بسیاری از هنرجویان همچنان تمایلی برای حضور در این کلاس‌ها ندارند چرا که نکته ازسرگیری این دست جریانات، تنها در ضرر و زیان مالی آموزشگاه داران و مؤسسات خلاصه می‌شود، اما خبری از کاهش آمار ابتلا به کرونا و کنترل این بیماری در مجامع شنیده نمی‌شود.

بی‌شک این مسئله در ارتباط با سایر زمینه‌ها نیز صدق می‌کند. در حقیقت هنر آنجایی متجلی می‌شود که مخاطبان با تمام وجود پذیرای اثر هنری باشند و اگر در شرایط فعلی نظر مساعدی از سوی مردم برای استقبال از فعالیت‌های هنری به چشم نخورد، عملاً پیگیری‌های انجام‌گرفته راه به‌جایی نخواهد برد هرچند نکته دیگر اینجاست که تعطیلات تحمیل‌شده از جانب کرونا برای عرصه فرهنگ و هنری ایران، عطشی وصف‌ناپذیر را برای مخاطبان سایر عرصه‌های هنری به وجود آورده است.

حوزه مد و لباس همچنان در انتظار آئین اختتامیه نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر به سر می‌برد بااین‌حال بسیاری از مدیران مؤسسات و آموزشگاه‌ها مصمم هستند تا در آینده نزدیک به رونقی همچون گذشته در زمینه جلب هنرجو و مراجعه‌کننده دست یابند.

همین مسئله در سطحی حرفه‌ای و دارای بنیه‌های سرگرم‌کننده به جریان سینما، تئاتر و موسیقی کشور نیز بازمی‌گردد.

به هر روی، شروطی همچون کاهش ظرفیت فروش بلیت برای مخاطبان این عرصه‌های هنری در نظر گرفته‌شده و افراد ملزم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در زمان تردد به چنین فضاهایی هستند اما تداوم افزایش مبتلایان به کرونا در کشور این هشدار و زنگ خطر را به صدا درمی‌آورد که فعالان عرصه هنر باید همچنان به روند فعالیت‌های خود در شرایط کرونایی نیز نیم‌نگاهی داشته باشند و با حفظ ظرفیت‌های شکل‌گرفته طی ماه‌های اخیر، تلاش کنند تا زیان‌های به وجود آمده طی ماه‌های گذشته را جبران کنند.