سرویس مد و لباس هنرآنلاین:  مریم روح‌زاده کارشناس ارشد طراحی و پارچه و مدرس هنرستان و دانشگاه در حوزه پارچه‌سازی درباره نقش و تأثیر این فعالیت هنری در راستای ایجاد خلاقیت بصری در لباس‌های اجتماع به خبرنگار هنرآنلاین گفت: هرقدر هم که ما در زمینه نساجی پیشرفت کنیم، بااین‌همه به دلیل برخی محدودیت‌ها هم در مواد اولیه و الیاف و هم در طرح و نقش، به‌مرور دچار تکرار می‌شویم.

او اذعان داشت: یکی از نکات مهم و قابل‌توجه در راستای خروج از تکرار در طراحی‌ انواع لباس به‌ویژه در جمع کودکان، نوجوانان و بانوان، بهره‌گیری از هنر پارچه سازی است که طی آن، پارچه را به‌عنوان پایه و بستر قرار می‌دهیم و برای این که خروجی و نهایت کارش متمایز و متفاوت از دیگر هنرمندان باشد دست به عملی هنرمندانه‌تر میزند و پارچه پایه را تغییر می‌دهد.

روح زاده با اشاره به اینکه اریگامی به‌عنوان یکی از کاردستی‌های خلاقانه جذاب در راستای پارچه سازی به‌شدت پرکاربرد است اظهار داشت: در تمام دوره‌های آموزشی پارچه‌سازی چه در دانشگاه و چه هنرستان تلاش می‌کنم که هنرجویان به‌خوبی با فنون اوریگامی آشنا شوند و با تلفیقی از هنر و اندیشه، به الگوهایی دیدنی از پارچه‌های تا شده دست یابند.

این مدرس دانشگاه در ادامه گفت: به دلیل محدودیت در تنوع پارچه‌های موجود در بازار، همواره به هنرجویانم پیشنهاد می‌کنم که با استفاده از هنر پارچه‌سازی، شیوه‌های مختلف طراحی پارچه در لباس را تجربه کنند.

این فعال حوزه مد و لباس در ادامه به جریان طراحی و تولید لباس برای گروه سنی کودک و نوجوان در کشور اشاره کرد و گفت: آموزش توانسته است نقش مهمی در تربیت نیروهای متخصص در این حوزه ایفا کند، بااین‌وجود همچنان بخش عمده بازار البسه این گروه سنی با محصولات خارجی پر می‌شود و صنعت پوشاک ایران نتوانسته است جز در مواردی معدود، برندهای معتبر و درخوری را در این زمینه معرفی کند.

او در خاتمه گفت: اکنون و در پی بحران کرونا، فرصتی طلایی نصیب فعالان حوزه مد و لباس شده است که با تکیه ‌بر ظرفیت‌های موجود، بیش از هر زمان دیگری به خودکفایی بیندیشند و نظر به جمعیت چندین میلیونی گروه سنی کودک و نوجوان، توجه خود را به‌طور اخص به این حوزه معطوف سازند.