به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی نخستین نمایشگاه مجازی عفاف و حجاب ماه مبارک رمضان، اسماعیل قادری‌فر رئیس مرکز توسعه فن‌آوری‌های راهبردی معاونت علمی ریاست جمهوری در راستای برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی محصولات عفاف و حجاب گفت: در زمینه چادر مشکی در حال ایجاد کنسرسیومی از تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان هستیم و در این زمینه با انجمن مطالبات ایرانی اسلامی، دانشگاه امیرکبیر و انجمن تولیدکنندگان نساجی یزد در حال مذاکره هستیم.

او تصریح کرد: این مسئله در قالب یک کنسرسیوم در حال مذاکره است تا بتوانیم در زمینه تولیدات فن آورانه محصولات موردنیاز بانوان کشور گام‌های جدی برداریم و از طرف دیگر قیمت‌ها را برای محصولات کلیدی و استراتژیک در حوزه عفاف و حجاب کاهش دهیم.

این فعال حوزه مشاغل هویت‌ساز افزود: تولید چادر مشکی یکی از حیاتی‌ترین اقلام حوزه عفاف و حجاب است که به‌رغم ظرفیت‌های بسیار خوبی که در کشور برای تولید چادر مشکی داریم متأسفانه از این ظرفیت‌ها استفاده نمی‌شود و ما موظف هستیم سالیانه چندین میلیون یارد چادر مشکی که نماد زن ایرانی و هویت ایرانی اسلامی برای زن مسلمان است را از خارج از کشور وارد کنیم و خروج ارز نداشته باشیم.

رئیس مرکز توسعه فن‌آوری‌های راهبردی معاونت علمی ریاست جمهوری یادآور شد: فعالان حوزه عفاف و حجاب باید همت خود را معطوف تولید محصولات عفاف و حجاب کنند. در این مسیر نباید فراموش کرد ملزومات تولید نوآورانه را در نظر بگیرند به‌عنوان مثال در حوزه چادر مشکی نوآور بودن طرح‌ها، سبک بودن، رنگ، کیفیت و مواردی از این دست، نکاتی است که نیازمند نوآوری و کار فن آورانه دارد.

قادری فر گفت: معاونت علمی به‌عنوان یک تسهیلگر در جریان نوآوری در کشور از شرکت‌های دانش‌بنیان و فن‌آوری که در حوزه‌های مختلف عفاف و حجاب ازجمله مقوله چادر مشکی یا در زمینه طراحی مد و لباس ایرانی اسلامی فعال هستند، حمایت می‌کند.

او یادآور شد: با توجه به وضعیت جامعه دینی ایران اسلامی، موضوع عفاف و حجاب از اهمیت زیادی برخوردار است و اکثر زنان و دختران ایران اسلامی به موضوع عفاف و حجاب و نوع پوشش اهمیت می‌دهند.

رئیس مرکز توسعه فن‌آوری‌های راهبردی معاونت علمی ریاست جمهوری افزود: طبیعتاً عرضه محصولات باکیفیت و با قیمت مناسب در این بخش از اهمیت بالایی برخوردار است و ما با برگزاری نمایشگاه و رویدادهای تخصصی سعی در شناسایی ظرفیت تولیدکننده‌های ایرانی در این حوزه برای جامعه مخاطبمان هستیم.

قادری فر تصریح کرد: متأسفانه در حوزه پوشش‌های اسلامی اعم از مد و لباس کار نوآورانه‌ای در کشور انجام نشده است. تشنگان معارف اسلامی که در این حوزه فعال هستند کارهایی انجام داده‌اند اما متأسفانه نوآوری‌های عمیقی نیستند که بتواند جامعه مخاطب را جذب کند.

او اذعان داشت: یکی از کارکردهای نمایشگاه عفاف و حجاب تزریق روح نوآوری در این حوزه است تا بتواند جامعه هدف و مخاطبان بیشتری را اغنا، برندهای جدید این حوزه را معرفی و دستاوردهایی که در این حوزه وجود دارد را به نمایش بگذارد.

این فعال حوزه شرکت‌های هویت‌ساز افزود: یکی از ستادهای توسعه فن‌آوری که در سال‌های اخیر تشکیل شد؛ ستاد توسعه فن‌آوری‌های نرم و هویت‌ساز است که ذیل یک برنامه راهبردی به‌عنوان کارگروه صنایع خلاق سعی می‌کند در همه حوزه‌های فن‌آوری‌های نرم و هویت‌ساز در حوزه عفاف و حجاب که ضریب نفوذ بسیار زیادی در مخاطب دارد برنامه‌ریزی کند.

رئیس مرکز توسعه فن‌آوری‌های راهبردی معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: از اقدامات این ستاد راه‌اندازی سه مرکز نوآوری در حوزه عفاف و حجاب ازجمله مرکز نوآوری‌های علوم انسانی در قم، مرکز نوآوری‌های مد و لباس اسلامی در دانشگاه شریعتی دانشگاه فنی حرفه‌ای، مرکز نوآوری پاک علم و فن‌آوری هنر و علوم انسانی در دانشگاه علم و فرهنگ است تا بتوانیم از ظرفیت‌های شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیانی که تمایل به حضور در این عرصه دارند، استفاده کنیم.

قادری فر گفت: طبیعتاً در هر حوزه‌ای که تمایل به برتری پیدا کردن داریم نیازمند به استفاده از ظرفیت‌های نوآورانه و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی مرتبط با این حوزه هستیم تا بتوانیم حداکثر بهره را در شکل‌گیری جریان‌های نوآورانه در حوزه‌های تخصصی مانند مد و لباس اسلامی، عفاف و حجاب ببریم.

او افزود: این ستاد بسته حمایتی از شرکت‌های خلاق برای توسعه کسب‌وکار، بازار سازی، استفاده از توان استارت آپی در نظر گرفته است تا به‌عنوان زیرساخت نیروی انسانی ما در این حوزه بتوانند خود را بازسازی کنند؛ در سبد حمایتی ما در معاونت علمی در حوزه صنایع خلاق انواع تسهیلگری اعم از مالی و غیرمالی، بسترسازی برای نفوذ بیشتر بازار محصولات فن آورانه و نوآورانه پیش‌بینی‌شده است.

قادری فر در پایان یادآور شد: ستاد توسعه فن‌آوری‌های نرم یکی از حامیان اصلی این نمایشگاه بود، زیرا حوزه صنایع خلاق و هویت‌ساز یک حوزه بکر است و بازار بزرگی در انتظار شرکت‌های دانش‌بنیان و فن‌آور قرار دارد.