سرویس مد و لباس هنرآنلاین: شقایق عبادزاده کارشناس ارشد طراحی پارچه و لباس و محقق حوزه مد با اعلام خبر چاپ و نشر کتاب "فرهنگ لغات مد و پوشاک" به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: مقطعی تلاش کردم تا برخی منابع خارجی حوزه فشن را به زبان فارسی ترجمه کنم و در مدت‌زمان ترجمه آثار خارجی، دریافتم که برای ایجاد زیرساخت‌های پژوهشی در این عرصه به‌شدت جای یک فرهنگ لغات جامع با معانی و توضیحات گسترده به لحاظ موضوعی و فرهنگی خالی است.

او تصریح کرد: از سویی بارها و بارها از زبان دانشجویان و هنرجویان این حوزه شنیده بودم که با واژگانی در ارتباط با این عرصه برمی‌خوریم که پی بردن به تعاریف، معانی و همچنین نقش و کارکرد دستور زبانی آن‌ها بسیار زمان‌بر بود.

عبادزاده با تأکید بر این که در سه سال اخیر به همراه مادر خود فرشته ضرغامی مهر از چهره‌های پیشکسوت عرصه مد و لباس تلاش کرده است زیرساخت‌های لازم تحقیقاتی و مطالعاتی برای تجمیع مطالب موردنیاز این کتاب را فراهم کند اذعان داشت: تمام واژگان مندرج در این کتاب به ترتیب حروف الفبای انگلیسی در صفحات مختلف قرار دارند که بعضاً با ترسیم شکل، توضیحات بیشتری درباره آن‌ها ارائه‌شده است.

مؤلف کتاب فرهنگ لغات مد و پوشاک به گستردگی واژگان عرصه فشن در میان جوامع و کشورهای مختلف اشاره کرد و گفت: نحوه استفاده از این کتاب به دلیل برخی پیچیدگی‌های موضوعی و معنایی که واژگان در بخش‌های مختلف با یکدیگر برقرار می‌کنند به‌خوبی در ابتدای کتاب توضیح و تشریح داده شده است و امیدواریم از این مسیر به‌خوبی بتوانیم به بسیاری از خلأهای موجود در حوزه ترجمه متون خارجی اختصاصی را پر کنیم.

او افزود: نه‌تنها ما در ایران بافرهنگ‌های متعددی مواجه هستیم که هر یک به‌نوبه خود دریچه جدیدی از واژگان تخصصی این حوزه را به رویمان می‌گشاید، ما در این کتاب تلاش کردیم به سراغ کشورهای مختلف برویم و مخاطب را هم با انواع پوشیدنی‌ها در فرهنگ‌های مختلف آشنا کنیم و هم به تعریف واژگان متعدد در این بخش‌ها بپردازیم.

عباد زاده در ادامه با تقدیر از ناشر کتاب "فرهنگ لغات مد و پوشاک" اذعان داشت: زمانی که این کتاب کامل و پس از سه سال آماده چاپ شد، بارها موضوع چاپ و نشر آها را با ناشران مختلف در میان گذاشتیم، اما ازآنجا که پیش‌ازاین چندین لغتنامه فارسی در زمینه مد و لباس منتشرشده است، آن‌ها توجهی به تفاوت‌های این کتاب به‌ویژه به لحاظ ابعاد فرهنگی و جهان‌شمولی آن نداشتند.

او گفت: در این فرصت از جناب آقای احمدیان، مدیر انتشاراتی آکادمیک کمال تشکر را به‌جا می‌آورم که ما را در زمینه چاپ این اثر همراهی کرد و امیدواریم ازاین‌پس کتاب فرهنگ لغات مد و پوشاک را به‌عنوان یک منبع تحقیقاتی به‌ویژه در میان جمع دانشگاهی کشور شاهد باشیم.