سرویس مد و لباس هنرآنلاین: جهان پس از "کرونا ویروس" چه شکلی دارد؟

آیا مردمانی که دیگر شکل محسوس و ملموس محصولات تنها ملاک خریدشان نبود و مدام به دنبال آشنایی دادن‌های ذهنی نسبت به برندهای شناخته‌شده در زمان انتخاب کالا بودند، همچنان برندها برایشان جایگاه ویژه‌ای دارند یا صاحبان برند باید به دنبال معیارهایی نو برای جلب نظر مشتریان و معرفی محصولاتشان باشند؟

و ده‌ها پرسش دیگر در این رابطه...

فشن از صنایع پرطرفدار در جهان به شمار می‌رود و طی سال‌های اخیر در بازار ملتهب اقتصاد جهان و زیر سلطه جنگ‌های روانی بر سر تصاحب منابع طبیعی و غیرطبیعی، این عرصه توانست جایگاه ویژه‌ای برای خود در میان توده مردم باز کند و بازار مطلوبی نیز در کشورهای جهان اول تا سوم پدید آمد.

ایران ازجمله کشورهایی بود که از اواسط دهه 80 با الهام از روند حرکتی کشورهای مختلف در این مسیر، تلاش کرد هنر صنعت مد و لباس را از منظری نو و حرفه‌ای مورد رصد قرار دهد و با تکیه بر توسعه شبکه آموزش در این زمینه، دریچه‌ای جدید از مد ایرانی را به روی مردم کشورمان و همچنین آحاد نقاط جهان باز کند.

اما کرونا شوکی بود اجتماعی که در سال 2020، جهان را متوجه خود ساخت و موجی از پیامدها و تبعات اجتماعی و اقتصادی ناشی از این ویروس نیز یک به یک تمام کشورهای جهان را دربگرفت تا جایی که رکود در چرخه تمام کسب و کارها شاهد شد و عرصه فشن هم کارایی خود به شکل متداول را از دست داد.

شاید برای نخستین بار است که شکلی از عدالت در تمام طبقات اجتماعی به چشم می‌خورد و دیگر لباس‌ها و انواع کالاهای لوکس و زینتی، مجالی برای تفکیک طبقات اجتماعی ندارند.

بارها به‌تفصیل مطالب متعددی درباره چالش‌های برندینگ در ایران منتشر شده است اما این بار از دریچه‌ای تازه به این جریان نگاه می‌اندازیم؛ اینکه در شرایط بحرانی به وجود آمده از پس شیوع ویروس کرونا، جای طرح این پرسش وجود دارد که آیا ذهن مشتریان برندها، نیازمند استراتژی‌های جدید تبلیغاتی هستند یا خیر؟

مهدی صفایی

مهدی صفایی از چهره‌های باتجربه در حوزه کارآفرینی معتقد است در چند سال اخیر به‌واسطه افرادی که باهوش‌تر بودند و این کمبود در کشور را احساس کردند و بعد خوشبختانه مسئول شدند، حوزه مد و لباس پُررنگ‌تر شده است. احساس می‌کنم رنگ چیزی است که حس انسان‌ها را تغییر می‌دهد. در یک جامعه‌ وقتی تعداد رقبا کم باشد افراد سودجو زیاد می‌شوند ولی اگر تعداد رقبا افزایش پیدا کند هم مردم هوش بهتری نسبت به انتخاب سیستم مد و لباس پیدا می‌کنند و هم افرادی که تاکنون مثل یک مرداب در یکجا ساکن بودند مجبور به فعالیت می‌شوند. این اتفاق در حوزه مد و لباس افتاد و باعث شد که فعالان این حوزه خودشان را به نمایش بگذارند و فضا بازتر شود. از طرفی برخی که فکر می‌کردند رنگ‌ها محدود است، متوجه شدند که خودشان دارند این سیستم را برای خودشان ایجاد می‌کنند. این اتفاق باعث شد که آن‌ها هم شکوفا شوند. در کنار این‌ها به این نتیجه رسیدیم که ما اگر بهترین برند و باکیفیت‌ترین کار را هم داشته باشیم، درنهایت باید یاد بگیریم که آن را چطور بفروشیم.

نکته مهمی که از صحبت‌های مهدی صفایی در شرایط کنونی می‌توان استخراج کرد این است که بدون شک در روزهای آتی و ازسرگیری مجدد کسب و کارها، برندهایی عملکرد موفق‌تری دارند که بدانند با وجود کرونا، چگونه باید محصولاتشان را بفروشند و رنگ و رویی تازه به کالاهایشان ببخشند. رنگ و لعابی همخوان با کرونا و تبعات گسترده آن.

صفایی در جایی دیگر می‌گوید گاهی یک اشتباه کوچک می‌کنیم که منجر به یک باخت بزرگ می‌شود. نکته‌ای که وجود دارد این است که در هر کشوری یک سری هنجار وجود دارد. من در جایی نیستم که بگویم این هنجارها درست یا غلط است ولی همه ما قبول کرده‌ایم که در اینجا کار و تجارت کنیم. به هر حال یک سری معضلات وجود دارد که همه ما این معضلات را می‌دانیم.

حال اگر کرونا را یک معضل اجتماعی قلمداد کنیم، بدیهی است که با قبول و پذیرش این معضل، باید به فکر راهکارهای جدید تبلیغاتی و فروش باشیم. به هر روی برندینگ یک استراتژی است که شرکت‌های مختلف آن را با هدف کمک به مردم در جهت شناسایی سریع محصولات و سازمان خود و دادن دلیلی به آن‌ها برای انتخاب محصولشان تدوین می‌کنند و چه‌بسا کرونا فرصت مناسبی را برای افزایش هرچه بیشتر سرعت این شناسایی‌ها فراهم سازد.

آزاده عسگری

آزاده عسگری مدیرعامل برند پوشاک مردانه "زاداری" معتقد است فشن یک صنعت است نه هنر. مقدار کمی از فشن، هنر است. فشن یک تفکر است و لباس نیست که ما بگوییم فشن ما پیشرفت نکرده است یعنی جنس لباس‌هایمان خوب نیست. اتفاقاً کیفیت کارهای ما در ایران بسیار بالاست ولی ما این کارها را به اسم جنس‌های تُرک می‌بینیم، در حالی که در ایران تولید می‌شوند. ضعفی که وجود دارد این است که روی برندینگ برندهای ایرانی کار نشده است وگرنه به نظر من کیفیت‌ها بسیار خوب هستند.

ارتباط معنایی صحبت‌های این فعال حوزه مد و لباس درباره شرایط حاکم بر برندها در ایران و مواجهه آن‌ها با دوران پسا کرونا می‌تواند این‌گونه باشد که بسیاری از کسب و کارها و مشاغل خرد ازجمله حوزه پوشاک در این شرایط، سطح تاب‌آوری کمتری نسبت به سایر بنگاه‌های اقتصادی دارند اما به‌تبع آن و بنا بر حد و اندازه حرکت آن‌ها که البته مد ایران در قیاس با کشورهای صاحب‌نام، رشد و سرعت کمتری داشته است، چاره‌اندیشی و ارائه راهکارهای مقابله با آسیب‌های وارده نیز به‌مراتب ساده‌تر بوده چرا که بسیاری از فعالان اقتصادی و برندهای بزرگ چه‌بسا با چالش‌های زیادی روبه‌رو شده که حتی ممکن است بسیاری از آن‌ها از چرخه اقتصادی حذف شوند.

علیرضا صفاری

علیرضا صفاری مدیرعامل برند "ناریان" نیز بر این باور است اساساً موضوع برندسازی در هر صنعتی موضوع پیچیده‌ای است. برندسازی در صنعت پوشاک که به گفته بزرگان دنیا پیچیده‌ترین زنجیره تأمین را دارد، طبعاً سخت‌تر از سایر صنایع است. دلیل عمده آن هم این است که کاملاً وابسته به رفتار مصرف است.

استراتژی کرونایی در این شرایط می‌گوید از این پس باید روی رفتار مصرف مشتریان به‌گونه‌ای دیگر کار کرد. همان‌گونه که پزشکان توصیه می‌کنند ورزش مداوم، داشتن رژیم غذایی سالم، قرار گرفتن در محیط‌های آرام و به دور از هرگونه آلودگی‌های فیزیکی، خواب منظم، استراحت کافی کمک شایانی به تعادل فیزیکی و روانی و همچنین تأثیر بسزایی در سلامت جسم و روان آدمی خواهد داشت، توصیه‌ می‌شود برندها با ایجاد رفاقتی پایدارتر از گذشته میان خود و مشتریان تلاش کنند تا به دنبال راهکارهایی جدید برای معرفی و توزیع محصولاتشان باشند و با سیاست‌های حمایتی از مردم در عین رعایت نکات بهداشتی و همچنین سیاست‌های جدید تبلیغاتی، آن‌ها را برای خرید محصولت خود به‌گونه‌ای متفاوت ترغیب کنند.