سرویس مد و لباس هنرآنلاین: مریم سماک جلالی از چهره‌های پیشکسوت عرصه صنایع دستی و دوخت‌های سنتی و همچنین مدرس دانشگاه درباره شرایط حاکم بر این بخش در دوران تعطیلی مشاغل فرهنگی و هنری به‌واسطه شیوع ویروس کرونا، به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: خوشبختانه طی سال‌های 97 و 98 اقدامات درخور توجهی به‌منظور جلب توجه آحاد جامعه به دوخت‌های سنتی و سوزن‌دوزی‌های اصیل ایرانی شد و شاهد بودیم که در دو دوره اخیر جشنواره مد و لباس فجر نیز سوزن‌دوزی استان‌های سیستان و بلوچستان، گلستان و خراسان شمالی به‌عنوان موضوع در صدر توجه هنرمندان قرار گرفت.

او با تأکید بر لزوم استفاده دوخت‌های سنتی در بافت انواع لباس اذعان داشت: هرچند شاید این روند بر قیمت نهایی محصولات بیفزاید، اما تفکر اصلی در امتداد این حرکت، احیای سوزن‌دوزی ایرانی در سطوح مختلف جامعه بوده و است.

سماک جلالی با اشاره به اینکه بسیاری از افراد تلاش کرده‌اند تا دوخت‌های اصیل ایرانی را به نام دیگر کشورها معرفی کنند تصریح کرد: هنر و مد در ایران شانه‌به‌شانه یکدیگر راه رفته‌اند و چه‌بسا هنرمندانه‌تر منظر از مد ایرانی مربوط به همین سوزن‌دوزی‌های مناطق مختلف باشد، پس بر ما لازم است از هرگونه منتسب کردن هنرهای ایرانی به دیگر کشورها جلوگیری کرده و از ابزاری همچون شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه در این ایام به‌خوبی در این زمینه بهره بریم.

این مدرس دانشگاه گفت: بخش عمده‌ای از تلاش‌های من و همکارانم در فضای مجازی طی روزهای مبارزه با ویروس کرونا و تعطیلی اجتماعات، به همین موضوع آموزش و روشنگری درباره دوخت‌های ایرانی اختصاص دارد و امیدواریم این مسیر تا زمان ثبت یکپارچه اطلاعات در قالب مکتوبات و ترجمه آن‌ها به زبان‌های مختلف، ادامه داشته باشد.

سماک جلالی در ادامه به لغو رویدادهای مهمی همچون نمایشگاه تخصصی صنایع دستی در اسفندماه سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: بدون شک یکی از پیامدهای تلخ لغو رویدادهای فرهنگی و هنری مربوط به این نمایشگاه می‌شود و من شاهد بودم که بسیاری از همکاران برای حضور در این رویداد وام‌هایی را دریافت کرده و مقروض شده بودند اما نه‌تنها این جریان عایدی مالی برای آن‌ها نداشت بلکه چشم آن‌ها به معرفی و فروش آثارشان در روزهای پایانی سال را هم ناامید کرد.

او گفت:  در این شرایط امکان فروش آثار از طریق فضای مجازی و ارسال آن‌ها برای مشتریان وجود دارد، هرچند به‌طور کلی باید منتظر ماند تا با شکست کامل کرونا از این شرایط بحرانی اقتصادی خارج شویم.

این چهره پیشکسوت عرصه صنایع دستی در خاتمه گفت: آموزش و پژوهش می‌تواند مهم‌ترین دستورالعمل دوران تعطیلی به‌واسطه شروع کرونا باشد تا هم ابعاد فرهنگی حوزه مد و لباس را پوشش دهد و هم زمینه‌ توسعه هر چه بیشتر برای فعالیت‌های اقتصادی و چالش‌های دوران پسا کرونا را مهیا سازد.