سرویس مد و لباس هنرآنلاین: ایران یکی از پرمصرف‌ترین کشورها در زمینه پارچه چادر مشکی است که امروز با توجه به رشد تکنولوژی‌های طراحی پارچه، از تنوع بسیار بالایی برخوردار بوده و گاهی مصارف دیگری برای دوخت مانتوهای اسلامی را نیز شامل می‌شود.

اعداد و ارقام مختلف هستند اما بسیاری از فعالان این صنف بر این باورند که ایران سالانه بالغ بر 100 میلیون مترمربع مصرف پارچه چادر مشکی دارد و از این رقم تنها 10 درصد پارچه مورد نیاز از سوی کارخانه‌های داخلی تولید می‌شود. این در شرایطی است که امروز یک خانم ایرانی که از پوشش چادر در اجتماع بهره می‌برد برای خرید یک قواره چادر مشکی درخور با جنس و طرح مناسب لازم است ارقامی میلیونی پرداخت کند.

به هر تقدیر در سال جدید نیز چالش‌های بسیاری بر سر راه تولیدکنندگان وجود دارد که ازجمله آن می‌توان به فرسوده بودن ماشین‌آلات، نبود مواد اولیه مورد نیاز و واردات بی‌رویه از سوی کشورهای خارجی همچون چین، کره جنوبی و ژاپن اشاره کرد و حال دیگر باید به همه این عوامل، شیوع ویروس کرونا و افزایش تعطیلی‌ها و از کار بیکار شدن بسیاری از کارگران را هم اضافه کرد.

بسیاری از فعالان صنف چادر مشکی بر این باور هستند که باید بسته‌های حمایتی لازم به فعالان این عرصه تعلق گیرد و زمان آن رسیده که بخش‌های متولی در سطوح کلان از این حوزه حمایت کنند تا بتوان گام‌های نخست برای خودکفایی را با محکمی برداشت.

این روزها اگر سری به انبارهای عمده‌فروشان و خرده‌فروشان پارچه چادر مشکی بزنیم، درمی‌یابیم که پارچه‌های خارجی همچنان در این انبارها جولان می‌دهند و فرصتی برای عرض اندام محصولات خارجی باقی نگذاشته‌اند.

اکنون و در سالی که با عنوان "جهش تولید" نام‌گذاری شده است، توقع می‌رود ضمن شفاف‌سازی در زمینه آمار تولیدات چادر مشکی در کشور، توان رقابتی تولیدات داخلی را با نمونه‌های خارجی افزایش داد و با نگاهی توأمان صنعتی و فرهنگی به این جریان، در مسیر رونق تولیدات داخلی گام برداشت.

نکته قابل توجه دیگر اینکه زیرساخت‌های رقابت باید در این حوزه فراهم شود. اینکه بسیاری از فروشندگان پارچه چادر مشکی و فعالان حوزه عفاف و حجاب از نبود محلی دائمی برای عرضه و فروش محصولات خود می‌نالند، نه‌تنها بانه نیست بلکه می‌تواند یکی از مهم‌ترین علل فاصله قابل توجه تولید پارچه مشکی در ایران و کشورهای شرق آسیا باشد.

حجت‌الاسلام خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در بازدید که از نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر داشت، قول رایزنی با شورای شهر تهران را برای استقرار محل‌های دائمی عرضه این محصولات داده است و فعالان عرصه عفاف و حجاب به‌ویژه انجمن متولی آن باید پیگیر این جریان در سال جاری باشند.

نکته قابل تأمل دیگر، بحث تبلیغات در ایران است. "جهش تولید" نیازمند ایجاد بسترهای لازم برای معرفی هر چه بهتر تولیدات است و تا زمانی که نهادهایی همچون صدا و سیما و شهرداری‌ها از مهم شانه خالی کنند، یکی از حلقه‌های مهم توسعه تولید مانند ‌سابق مغفول مانده است.