سرویس مد و لباس هنرآنلاین: کرونا یک تهدید بوده و هست؛ تهدید علیه جان آحاد مردم و در این مقطع زمانی که شاهد شیوع این ویروس و بیماری هستیم با نیت قطع زنجیره ابتلا با تعطیلی و توقف بسیاری از فعالیت‌ها ازجمله فعالیت‌های فرهنگی و هنری مواجهیم.

اجراهای تئاتر، سئانس‌های سینما، موزه‌ها، نمایشگاه‌های هنرهای تجسمی و هر آنچه موجب تجمیع تعداد زیادی از علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر در کنار هم شود، مسکوت مانده‌اند.

اینکه آیا پروژه سینمایی در حال تولید است و یا تئاتری مراحل تمرین خود را برای اجرا طی می‌کند، باید گفت که حتی اگر چنین باشد حجم این تولیدات به حداقل میزان ممکن خود رسیده است.

دیگر هنرها همچون کنسرت‌های موسیقی نیز به شکلی غیرحضوری و آنلاین البته به شکلی محدود در حال برگزاری است و این حوزه‌ها از شور و شعف مخاطبان به‌عنوان عنصر اصلی این جریان محروم هستند.

در چنین شرایطی حتی اگر برای تداوم جریان هنری به عرصه‌هایی همچون هنرهای تجسمی بسنده کنیم، باید گفت تا مجال و بستری برای به نمایش درآمدن این تولیدات وجود نداشته باشد، با چرخه ناقص تولید روبه‌رو خواهیم بود.

واقع‌بینانه که به این عرصه نگاه می‌کنیم باز هم باید گفت که باید دلخوش به فعالیت‌هایی همچون مد و لباس بود، حوزه‌ای که در این وانفسای کرونایی به جهت تمرکز بر جنبه کاربردی صرف ‌نظر از جنبه‌های فرهنگی و هنری می‌تواند به خدمت درآمده و باری از دوش متولیان و مسئولان ستاد مقابله با کرونا بردارد.

حتماً این روزها شنیده‌ایم که برخی از برندها و شرکت‌های معتبر و فعالان در این عرصه با تغییر رویکرد به دنبال تولید اقلام و ملزوماتی از جنس پارچه و دوخت برای تأمین بازار و مایحتاج مراکز درمانی به‌منظور مقابله با این ویروس هستند و این در شرایطی است که بخش زیادی از دیگر حوزه‌های فرهنگی و هنری همچنان در انتظار بازگشت شرایط به حالت عادی و ازسرگیری فعالیت‌های فرهنگی و هنری است. هرچند توقع می‌رود این عرصه‌ها هم با تشخیص مناسب و درک شرایط اضطراری کشور به دنبال فرهنگ‌سازی و خدمت به اطلاع‌رسانی درست در این عرصه با توجه به اقتضائات خود باشند که البته نمونه‌هایی از این دست اقدامات را تا به اکنون شاهد بوده‌ایم.

با این توصیف می‌توان شعار سال جاری یعنی "جهش تولید" را نه لزوماً ازدیاد کمی و افزایش کیفی محصولات، بلکه درک ساحتی از فعالیت‌های هنری و جهش به سمت پرداختی متفاوت از فرهنگ و هنری تفسیر کرد که قرار است رسالت و هدف جدیدی را دنبال کرده و به آن بپردازد.