سرویس مد و لباس هنرآنلاین: رضا علیشاهی طراح الگو و طراح لباس مخترع یکی از جدیدترین روش طراحی الگو پوشاک دراین‌باره به خبرنگار هنرآنلاین گفت: با توجه به نبود یک الگوی بومی برای طراحی الگو در کشورمان و فاصله زمانی زیاد بین متد قبلی که در حال حاضر دارد در دانشگاه‌های کشورمان و دنیا تدریس می‌شود، همچنین تفاوت اندام‌های امروزی و آناتومی اندام‌ها در زمان تدوین متدهای گذشته، این خلأ را احساس کردم که ما به یک متد جدیدتر نیاز داریم تا بتواند روی اندام‌های امروزی قابل اجرا باشد.

او ادامه داد: متأسفانه الگوهای ما آن‌قدر که تکرار شده‌اند انگار جزئی از لباس هستند. این یکی از ایرادات بزرگی است که در صنعت مد کشورهایی که دارند با سرعت کمتری روبه‌جلو حرکت می‌کنند بسیار مشهود است.

مخترع یکی از جدیدترین روش طراحی الگو پوشاک اذعان داشت: به همین دلیل من سعی کردم الگویی را طراحی کنم تا در عین حال که زیبایی کار را بالا ببرد، بتواند به صنعت ما هم کمک کند. از طرفی دیگر برای انتقال سهولت داشته باشد که ما بتوانیم کارآموزهای خودمان را در زمان کمتری آموزش بدهیم و آن‌ها را وارد بازار کنیم.

علیشاهی در پاسخ به این سؤال که آیا در زمینه سایزبندی به مشکل برنخوردید و معیار و ملاکتان در این زمینه چه بود، این‌گونه توضیح داد: ما سال‌هاست که در بحث استانداردسازی سایزها به مشکل برمی‌خوریم و جلسات زیادی می‌گذاریم اما به نتیجه نمی‌رسیم. در این مبحث، بحث سایزینگ به شکل جدول سایزبندی حذف شده است. یعنی شما با تغییر سایز نیاز نیست که حتماً بیایید مقادیر مختلف اندازه‌ها را با فرمول‌های خاصی تغییر بدهید. ما با استفاده از یک فرمول خاصی که از روی دور باسن گرفته شده و یک متغیر که از مخفف اسم خودم به نام "RA" ثبت شده است، طراحی الگو را انجام می‌دهیم و سایز بزرگ‌تر و کوچک‌تر خودمان را به دست می‌آوریم.

او درباره ثبت این اختراع خود گفت: در حال حاضر ثبت اختراع شده و در بنیاد ملی مد و لباس هم بررسی و تأیید شده است. ضمن این که تأییدیه علمی آن هم از دانشگاه صنعتی امیرکبیر صادر شده و خوشبختانه از طریق اتحادیه پوشاک تهران توانستیم کار را وارد فاز اجرایی کنیم.

unnamed+(6)