سرویس مد و لباس هنرآنلاین: مهدی اسماعیلی مسئول بخش اعطای نشان شیما درباره روند فعالیت این بخش در سایر ایام سال به‌ویژه جشنواره فجر به هنرآنلاین گفت: آمار کسانی که نشان شیما را دریافت می‌کنند سال به سال متفاوت است. مثلاً ما در سال 97 به 31 هزار و 300 اثر شناسه شیما اعطا کردیم و در سال 98 نیز این نشان تا آخر دی‌ماه به پنج هزار و 168 اثر از هنرمندان، طراحان و تولیدکنندگان مد و لباس ایرانی اعطا شد.

او با اشاره به اینکه شناسه شیما به‌نوعی پشتوانه طراح است، در رابطه با عواید این نشان برای برگزیدگانش عنوان کرد: طراحان ما به‌محض اینکه شناسه شیما را برای آثارشان دریافت می‌کنند، می‌توانند از عواید این نشان که شامل اخذ مجوزهای خانه مد، مجوزهای فرهنگی مؤسسه تک منظوره، مجوز برگزاری رویدادهای مد و لباس، تأییدیه بیمه هنرمندان و معرفی‌نامه به اداره ثبت برند و ثبت شرکت‌ها است استفاده کنند.

اسماعیلی با تأکید بر اهمیت دریافت نشان شیما برای آثار مد و لباس، خطاب به فعالان حوزه مد و لباس کشور گفت: در حال حاضر بسیاری از برندها وقتی می‌خواهند برای کار خودشان یک نیروی طراح استخدام کنند، اول از همه از طراح سؤال می‌پرسند که آیا شما برای آثارتان نشان شیما دریافت کرده‌اید یا نه و بعد او را استخدام می‌کنند. ضمن اینکه بسیاری از فارغ‌التحصیلان این حوزه برای جذب شدن در بازار کار نیز به دریافت این نشان احتیاج دارند.

او ادامه داد: پیشنهاد من به آن دسته از فعالان حوزه مد و لباس که بیمه تأمین اجتماعی ندارند این است که بیایند نشان شیما خودشان را دریافت کنند تا بتوانند بیمه شوند.

مسئول بخش اعطای نشان شیما با اشاره به اینکه هیچ محدودیتی برای اعطای این نشان به آثار نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر وجود نداشت، گفت: ما برای اعطای نشان شیما به آثار، تعداد خاص و مشخصی را تعیین نکرده‌ایم. بنابراین هر تعداد آثار که به دستمان رسید را بررسی کردیم و درنهایت به آثاری که توسط کارشناسان کمیسیون ماده 4 تأیید شدند، نشان شیما اعطا خواهیم کرد.

اسماعیلی در پایان فاکتورهایی که برای نشان اعطای شیما مدنظر قرار دارند را این‌گونه تشریح کرد: ما برای تمام آیتم‌ها ازجمله مانتوهای اجتماع، مانتوهای مجلسی و هر چه که به‌عنوان پوشاک از آن استفاده می‌کنیم نظیر کیف، کفش و زیورآلات، برگه‌های داوری تعریف کرده‌ایم. آیتم‌های خلاقیت، نوآوری، راحتی، کاربردی بودن، ترکیب رنگ و پارچه و استفاده از المان‌های ایرانی اسلامی در آثار نیز به‌عنوان شاخص بررسی می‌شوند. درنهایت به اثری که بتواند از صد نمره، امتیاز بالای 55 را کسب کند نشان شیما اهدا می‌شود.