سرویس مد و لباس هنرآنلاین: لیلا محمدی مدرس طراح لباس اواخر سال گذشته مجموعه‌ای با عنوان "ساریخ" را در نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر رونمایی کرد.

او درباره این کالکشن به هنرآنلاین گفت: سومین سالی بود که در جشنواره مد و لباس فجر شرکت کردم. عنوان کالکشن‌ من "ساریخ" به معنای شراره‌های فرش ترکمن است. همیشه دوست داشتم در طراحی‌هایی که انجام می‌دهم از بافته‌ها و نقوش فرش ایرانی استفاده کنم اما هیچ‌وقت فرصتش پیش نمی‌آمد. وقتی اعلام شد موضوع جشنواره "فر گلستان" است متوجه شدم که با این موضوع مرتبط است. امیدوارم ما با این کاری که انجام می‌دهیم بتوانیم حجاب اسلامی را پوشش بدهیم و فرهنگ ایرانی را به کل جهان ارائه بدهیم.

این طراح لباس در رابطه ویژگی‌های این مجموعه اظهار داشت: همان‌طور که گفتم من به فرش ایرانی علاقه‌مند بودم و به همین خاطر آمدم از نقوش فرش ایرانی استفاده کردم. سال 97 در طراحی که انجام داده بودم با توجه به موضوع جشنواره که "نقش مکران" بود از سوزن‌دوزی استفاده کردم و سال گذشته هم فرش ایرانی و مخصوصاً فرش ترکمن را با دوخته‌های سنتی استان گلستان ترکیب کردم که بتوانم یک لباس به‌روزتر و جوان‌پسند‌تر را ارائه بدهم.

او درباره تنوع رنگ‌هایی که در لباس اقوام وجود دارد عنوان کرد: رنگ قرمز، رنگ ثابت ترکمن‌ها است که استفاده می‌کنند چون سرشار از انرژی است. من نیز در این کارم تقریباً از رنگ قرمز و در کنار آن از رنگ سرمه‌ای که رنگ اجتماع است استفاده کرده‌ام تا همه بتوانند از این پوششی که طراحی کرده‌ام به‌راحتی در جامعه استفاده کنند. یعنی این تضاد رنگی که استفاده کرده‌ام کار را جذاب‌تر کرده است. متأسفانه در اجتماع تأکید بیشتر روی رنگ مشکی و رنگ‌های تیره است. رنگ‌های سرمه‌ای و قرمز با هم یک تضاد بسیار خوب ایجاد کرده‌اند که هم حرمت و شخصیت یک بانوی ایرانی در آن حفظ شده و هم یک رنگ شاد در آن به کار برده شده است.

محمدی با اظهار امیدواری از اینکه چنین کالکشن‌هایی بتوانند وجه عملی پیدا کنند گفت: ما به‌عنوان طراح یا تولیدکننده لباس همواره این دغدغه را داشته‌ایم که برای عرضه آثار یا تولید انبوه آن‌ها به دنبال اسپانسر باشیم. اگر تولیدکنندگان و طراحان بتوانند در جشنواره مد و لباس فجر همدیگر را پیدا کنند و با هم تعامل کنند بسیار خوب می‌شود. همیشه نسبت به جشنواره مد و لباس این انتقاد و پیشنهاد را داشتیم و کماکان هم پیشنهادمان را تکرار می‌کنیم که مسئولین از اسپانسرها دعوت کنند. به نظرم اگر تدبیری اندیشیده شود که طراحان به‌صورت مستقیم با تولیدکنندگان در ارتباط باشند یک راه‌کار خوب خواهد بود.

او در پاسخ به این سؤال که آیا طرح شما مورد استفاده قرار گرفته و در صورت نواقص داشتن، آن‌ها را به شما گزارش داده‌اند، توضیح داد: وقتی لباس بر تن مانکن ثابت پوشیده می‌شود با حالتی که لباس بر تن مانکن زنده دارد تفاوت می‌کند. متأسفانه ما باید لباس‌هایمان را روی تن مانکن ثابت انجام بدهیم، ولیکن ما قبل از اینکه روی مانکن ثابت بیاید، بر تن مانکن‌های زنده و کسانی که سفارش می‌دهند تمامی موارد را در نظر می‌گیریم و بعد به مرحله اجرا می‌رسد. یعنی ما وقتی یک لباسی را طراحی می‌کنیم به تمام این مسائل واقف هستیم. یکی از دغدغه‌های همیشگی ما حضور مانکن‌های زنده بوده که به خاطر فرهنگ و اصول اخلاقی که در جامعه ما وجود دارد انجام چنین حرکتی در جامعه ما عرف نیست ولی در مسئله عکاسی به تمام این مسائل دقت می‌کنیم.

محمدی در پایان در رابطه با خلأ بخش فروش در جشنواره مد و لباس فجر خاطرنشان کرد: ازنظر من که دارم در این حوزه به‌صورت تخصصی کار می‌کنم اضافه کردن بخش فروش به جشنواره در شأن جشنواره نیست و هیچ کجای دنیا هم چنین اتفاقی نمی‌افتد. پیشنهاد من این است که عزیزان پس از برگزاری هر دوره جشنواره بیایند یک شو فروش برپا کنند، در این صورت شأن و شخصیت طراحان لباس هم حفظ می‌شود.