سرویس مد و لباس هنرآنلاین: مریم تاج‌گردون از فعالان حوزه مد و لباس و عضو هیئت داوران بخش عفاف و حجاب نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر درباره سطح آثار موجود در این بخش، گفت: با توجه به اینکه این نخستین سال بود که بخش عفاف و حجاب به‌صورت مجزا در جشنواره فعالیت دارد، سطح آثار خوب و قابل توجه بود. البته من به‌شخصه توقع بیشتری از این بخش داشتم و فکر می‌کنم، می‌توانست بهتر از این باشد.

او درباره ملاک انتخاب آثار در این بخش بیان کرد: در این بخش ملاک‌ها و معیارهای داوری آثار از قبل تعیین‌شده بود بنابراین ما بر اساساً پارامترهایی که برای این بخش تعیین‌شده بود، به داوری کارها پرداختیم.

عضو هیئت داوران بخش عفاف و حجاب نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، تصریح کرد: در مسیر داوری مباحثی چون تناسب رنگ با طرح، نوع اجرا اثر، کاربردی بودن لباس، نوآوری و خلاقیت، تناسب پارچه با طرح اجرایی و ... مد نظر قرار می‌گرفت. البته برخی از آثار در بدو امر به دلیل بی‌توجهی به اصول نخست نظیر ایرادات دوختی یا رعایت نکردن عفاف و حجاب، رد می‌شدند.

تاج‌گردون درباره تأثیرگذاری بخش "فر گلستان" در این بخش از جشنواره مد و لباس فجر، تصریح کرد: در بخش کالکشن‌ها، مفهوم "فر گلستان" به‌صورت مشهود دیده می‌شد یعنی بسیاری از طراحان از بناهای معماری و منابع طبیعی این خطه به‌خوبی ایده گرفته بودند و کارهای خلاقانه و خوبی در بین آثار این بخش دیده می‌شد.

او ادامه داد: همان‌طور که می‌دانید، در بخش عفاف و حجاب ما دو بخش مجلسی و لباس اجتماع را داشتیم. به نظر من در بخش لباس اجتماع، آثار خوب و کاربردی بسیاری وجود داشت و می‌توان گفت امکان تولید انبوه برای بسیاری از این آثار وجود دارد، اما از آنجا که لباس مجلسی بسیار سلیقه‌ای است، من نمی‌توانم چیز خاصی را پیش‌بینی کنم زیرا ذائقه مردم در بسیاری از مواقع منوط به حضور در بازار و دیده شدن است.

عضو هیئت داوران بخش عفاف و حجاب نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر تأکید کرد: در سال‌های گذشته، گاهی نمایشگاه‌های کوچکی در حوزه مد و لباس و پوشاک توسط برخی ارگان‌ها شکل می‌گرفت، اما امروز به جرات می‌توان گفت که جشنواره مد و لباس فجر، تنها رویداد این عرصه است که به‌واسطه آن طراحان می‌توانند عرصه‌ای برای حضور پیدا کنند.

تاج‌گردون، افزایش تمرکز بر اطلاع‌رسانی را ضروری خواند و بیان کرد: به نظر من برای رشد و توسعه جشنواره مد و لباس فجر، ضروری است که تمرکز بیشتری بر اطلاع‌رسانی و دعوت از طراحان جوان قرار گیرد زیرا این امر باعث می‌شود انگیزه بیشتری برای دانشجویان، طراحان و فعالان مد و لباس ایجاد شود و حضور گسترده‌تر و مؤثرتری را در این رویداد شاهد باشیم.

او در خاتمه پیشنهاد کرد: یکی از دلایل پررنگ بودن جشنواره فیلم فجر، جدا از جنبه تفریحی فیلم‌ها، فروش بلیت آثار و جنبه اقتصادی این رویداد است. بنابراین اگر ما بتوانیم در کنار جشنواره مد و لباس فجر، بخش فروش را برای تولیدکنندگان و نمایش و فروش طرح‌ها برای طراحان داشته باشیم، بهتر است.